Är förändringen i samhället nödvändigtvis något konstruktivt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Frågan är inte så enkel. I andra avseenden ger ökad jämställdhet försämrad hälsa. Tex har nu kvinnor svårt att klara av sin nya arbetsbelastning och blir ofta sjukskrivna.
Kvinnor har - som jag beskrivit tidigare - alltid haft en hög arbetsbelastning. Hemmafrun är ju ett väldigt modernt påfund.
Tyvärr är det dom kvinnodominerade yrkena som nu genomgår nedskärningar, omorganisationer och andra samhällsförändringar. På mitt jobb är det jämnt skägg med antalet kvinnor o män som är sjukskrivna pga stress. Och det innebär att procentsatsen är skyhög till männens nackdel för vi är fler kvinnor. Ska bli spännande att se hur det ser ut på polismyndigheten om något år. Det är ju en mansdominerad arbetsplats som går igenom ett järnbad.

Kvinnor blir glada om man män tar sitt ansvar som vuxna att ta hand om sin avkomma och sitt hushåll så att kvinnorna slipper bli sjuka genom att jobba, ta hand om sina barn OCH en annan vuxen.

Ja, om män tar mer ansvar i hemmet blir det färre sjukskrivna kvinnor men även om fler män skulle bli mer jämställda skulle problemet med sjukskrivningar kvarstå.

Hur vettigt är det ur hälsosynpunkt att två föräldrar jobbar 100 procent var och samtidigt har barn att ta hand om? Likväl är det vad många föräldrar tvingas ut i eftersom de inte har råd att säga nej till bidrag på flera hundra tusen från staten. Att sjukskrivningar skjutit i höjden med denna. moderna norm är allt annat än överraskande.

Kvinnor har - som jag beskrivit tidigare - alltid haft en hög arbetsbelastning. Hemmafrun är ju ett väldigt modernt påfund.
Tyvärr är det dom kvinnodominerade yrkena som nu genomgår nedskärningar, omorganisationer och andra samhällsförändringar. På mitt jobb är det jämnt skägg med antalet kvinnor o män som är sjukskrivna pga stress. Och det innebär att procentsatsen är skyhög till männens nackdel för vi är fler kvinnor. Ska bli spännande att se hur det ser ut på polismyndigheten om något år. Det är ju en mansdominerad arbetsplats som går igenom ett järnbad.

Din arbetsplats är inte vidare representativ. Det finns dubbelt så många långtidssjukskrivna kvinnor som män.

Din arbetsplats är inte vidare representativ. Det finns dubbelt så många långtidssjukskrivna kvinnor som män.
Ja, antalet sjukskrivna kvinnor totalt blir högre för att det är dom kvinnodominerade arbetsplatserna som är utsatta för förändringar. Vård, skola, omsorg. Socialsekreterare, undersköterskor. lärare.

Vad du nu framför är egentligen en blåkopia av de borgerligas anklagelser mot v genom åren.
"Inte officiellt. De få som tillåts komma till tals lindar in sina argument."

Bara som upplysning, idag ställer sig en absolut majoritet i riksdagen bakom beslut som att stänga ute en hungrig, trött och skadad människa därför att vi inte logistiskt klarar av att ta in dem.....

Då är alltså enligt dig majoriteten i riksdagen dolda rasister?
Jag är helt ointresserad av diskussionen om SD och dess anhängare är rasister eller inte. Däremot är jag helt övertygad om att majoriteten av de som röstar på SD är helt jävla dumma i huvudet, för att uttrycka det enkelt och inte vara så PK (vilket är ytterligare ett överdumt uttryck)

Den här tråden känns ungefär som trasiga strumbyxor, ni vet när det gått hål vid tån så den drabbas av strypning medelst nylon.
Jag säger bara det -Vad hände egentligen med tåförstärkningarna?
DÄR har ni ett praktexempel på något som var bättre förr! Strumpbyxorna på -80 och -90 talet! Fina, kraftiga tå- och hälförstärkningar, inga maskor som på 5 sekunder rusar från halvstrypt tå upp till låren.

Gud vad jag avskyr dåliga strumbyxor.

Den här tråden känns ungefär som trasiga strumbyxor, ni vet när det gått hål vid tån så den drabbas av strypning medelst nylon.
Jag säger bara det -Vad hände egentligen med tåförstärkningarna?
DÄR har ni ett praktexempel på något som var bättre förr! Strumpbyxorna på -80 och -90 talet! Fina, kraftiga tå- och hälförstärkningar, inga maskor som på 5 sekunder rusar från halvstrypt tå upp till låren.

Gud vad jag avskyr dåliga strumbyxor.
Kedjekransarna på cyklar, förr höll kedjekransarna hur länge som helst men nu är det bara pressad skitplåt som slits ut och deformeras, och cykelkedjorna ska vi bara inte tala om. Nä både kedjekransarna och kedjorna var mycket bättre förr.

Jag är helt ointresserad av diskussionen om SD och dess anhängare är rasister eller inte. Däremot är jag helt övertygad om att majoriteten av de som röstar på SD är helt jävla dumma i huvudet, för att uttrycka det enkelt och inte vara så PK (vilket är ytterligare ett överdumt uttryck)
Bara att uttrycka sig på det viset, att idiotförklara så stora delar av det röstande folket visar ju att du är helt inne i en rosaröd dimma.

Vad du säger är att minst 7 % av oss röstberättigade är blåsta.

Nu är jag inte orolig för den sakens skull ditt påstående faller ju sin egen orimlighet.

Dum kanske man känner sig om man går på vallöften som partierna i fråga sedan pissar på.
Med SD har ju gjort vad de lovat så ...;)

:up:
Och det var alltid varmt i vattnet när man badade på sommaren, algblomning hade ingen hört talas om fast vi badade i rena grönsakssoppan ibland utan att bli sjuka, det var tider det. Nu är det bara skit med allting, blir inte folk kränkta så blir dom lurade. :cool:
Och grimskaften som säljs nuförtiden, tunna och löjligt korta. Det enkelt tvinnade repet går av bara genom att hästen frustar lite när man leder....
Tacka vet jag det gamla kraftiga repet i treslagen bomull, höll i evigheter utan att fransa sig.

Det är faktiskt rätt bisarrt om någon nu anser att jämställdhet är den viktigaste frågan i samhället. Viktigare än frågor som ex hälsa?
Globalt sett så är jämställdhet en oerhört viktig fråga.

Med ett icke jämställt samhälle är kvinnor beroende av en man (far, bror, make) för sin existens. Kvinnor har inte samma frihet som män. Många lever inlåsta i sina hem och får inte gå ut genom dörren utan slöja och man.
Flickor får inte gå i skolan vilket medför ett ytterligare segregerat samhälle där flickorna blir kvinnor som inte kan läsa eller skriva.
I de länder det förekommer diskriminering av kvinnor så förekommer ofta krig parallellt.
De förstärker de patriarkala strukturerna; män går ut i krig och kvinnorna stannar hemma.

Vi tror här i västvärlden att det bästa man kan göra är att satsa på bistånd som ger kvinnor och flickor utbildning och därmed större frihet.
Problemet är bara att man förbiser männen och deras roll i sammanhanget.
Så för att få ett mer jämställt så behöver man också rikta fokus mot männen.
Männen måste vara delaktiga och villiga att ge kvinnor större frihet och oberoende.
De måste också bli varse att det faktiskt gynnar dem, dvs männen också.
För det gör det, i det långa loppet.

Så därför @Remmer undrar jag verkligen hur du tänker när du skriver din smörja om att en ökad jämställdhet innebär sämre hälsa för alla.
Vi vet hur det ser ut i länder där det inte finns någon jämställdhet och där kvinnor diskrimineras pga kön. Jag skulle vilja påstå att det är precis tvärtom.

Så, vill du ha det som vi hade det i Sverige för 100 år sedan?
Var det verkligen bättre förr!

Intressant. Nu var den ju lite gammal. Och där fanns förklaringar som inte hade med ökad arbetsbelastning på kvinnor att göra. Jag upplever att männen börjar komma ikapp. Det är först nu jag hör talas om män som gått i väggen. Sista året har det faktiskt varit bisarrt många.

Fast om vi ska se till befintlig statistik så stämmer inte det heller. Kvinnor har bara fortsatt att bli såväl i antal som procentuellt mer sjukskrivna än män.

https://www.vardfokus.se/webbnyhete...v-antalet-kvinnor-som-ar-langtidssjukskrivna/

Globalt sett så är jämställdhet en oerhört viktig fråga.

Med ett icke jämställt samhälle är kvinnor beroende av en man (far, bror, make) för sin existens. Kvinnor har inte samma frihet som män. Många lever inlåsta i sina hem och får inte gå ut genom dörren utan slöja och man.
Flickor får inte gå i skolan vilket medför ett ytterligare segregerat samhälle där flickorna blir kvinnor som inte kan läsa eller skriva.
I de länder det förekommer diskriminering av kvinnor så förekommer ofta krig parallellt.
De förstärker de patriarkala strukturerna; män går ut i krig och kvinnorna stannar hemma.

Vi tror här i västvärlden att det bästa man kan göra är att satsa på bistånd som ger kvinnor och flickor utbildning och därmed större frihet.
Problemet är bara att man förbiser männen och deras roll i sammanhanget.
Så för att få ett mer jämställt så behöver man också rikta fokus mot männen.
Männen måste vara delaktiga och villiga att ge kvinnor större frihet och oberoende.
De måste också bli varse att det faktiskt gynnar dem, dvs männen också.
För det gör det, i det långa loppet.

Så därför @Remmer undrar jag verkligen hur du tänker när du skriver din smörja om att en ökad jämställdhet innebär sämre hälsa för alla.
Vi vet hur det ser ut i länder där det inte finns någon jämställdhet och där kvinnor diskrimineras pga kön. Jag skulle vilja påstå att det är precis tvärtom.

Så, vill du ha det som vi hade det i Sverige för 100 år sedan?
Var det verkligen bättre förr!

Nu var det återigen inte det jag skrev. Citera mig och argumentera mot det jag faktiskt skriver. Just nu argumenterar du mot ett spöke. Mig är det i alla fall inte.

Internet_Troll_velu_ill_artlibre_jnl.jpg

Min åsikt är den att riksdagen inte till stor del består av personer som rätteligen kan kallas fascister eller/rasister.
Men det skulle vara intressant på vad du bygger att en stor del faller under dessa begrepp.

Inget parti faller under begreppet fascistiskt det vill säga den vedertagna betydelsen, inte den betydelse det ges när det skanderas på gatorna.
Inget parti kan heller anklagas för att vara rasistiskt, om man nu inte använder ordet kulturrasist som vissa verkar göra.
Enskilda individer begår naturligtvis övertramp men dessa utgör knappast "en stor del av riksdagen"

Eftersom jag då drar slutsatsen att de beslut som tagits, demokratiskt i den svenska riksdagen varken var rasistiska eller fascistiska så anser jag (med rätta) att de anklagelser jag fick mottaga ett eller två år före dessa beslut klubbades i riksdagen, anklagelser som framfördes då jag föreslog i stort sett det som senare riksdagen beslutade om. Att de anklagelserna var grundlösa och framfördes i brist på argument och i ren skär frustration över detta.

Jag har full förståelse för att vår regering satte i halsen av rädsla när man började inse vad som höll på att hände. Man insåg att situationen inte var hållbar och att de löften som avgetts i tron att norra EU skulle förskonas från flykting vågen (enl dubblinavtalet.) inte kunde infrias.

Då sade jag att vi skulle bli tvungna att lägga oss på en för EU bottennivå vad det gällde förmåner o villkor för att få stanna i Sverige. Vi är nära nog där idag. Vilket avspeglas i siffrorna på dem som kommer nu.

Oj, det tycks som det var en retorisk fråga jag råkade ta på allvar där.

Vänligen felcitera och mig inte:
"Men det skulle vara intressant på vad du bygger att en stor del faller under dessa begrepp."
Tänkandet tycks banalt, har inte uttryckt på det vis som du beskriver.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka