Är förändringen i samhället nödvändigtvis något konstruktivt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som svar på din fråga : Riksdagen tycks idag till stor del bestå av människor som under andra omständigheter säkerligen skulle benämnas som ex rasister och facister. Men i och med riksdagens natur, som styre av landet, är det förmodligen inget som idag erkänns generellt.
Hur menar du med "var anklagelserna då ett bevis på frustration och brist på sakliga argument "? Vilka anklagelser?
Min åsikt är den att riksdagen inte till stor del består av personer som rätteligen kan kallas fascister eller/rasister.
Men det skulle vara intressant på vad du bygger att en stor del faller under dessa begrepp.

Inget parti faller under begreppet fascistiskt det vill säga den vedertagna betydelsen, inte den betydelse det ges när det skanderas på gatorna.
Inget parti kan heller anklagas för att vara rasistiskt, om man nu inte använder ordet kulturrasist som vissa verkar göra.
Enskilda individer begår naturligtvis övertramp men dessa utgör knappast "en stor del av riksdagen"

Eftersom jag då drar slutsatsen att de beslut som tagits, demokratiskt i den svenska riksdagen varken var rasistiska eller fascistiska så anser jag (med rätta) att de anklagelser jag fick mottaga ett eller två år före dessa beslut klubbades i riksdagen, anklagelser som framfördes då jag föreslog i stort sett det som senare riksdagen beslutade om. Att de anklagelserna var grundlösa och framfördes i brist på argument och i ren skär frustration över detta.

Jag har full förståelse för att vår regering satte i halsen av rädsla när man började inse vad som höll på att hände. Man insåg att situationen inte var hållbar och att de löften som avgetts i tron att norra EU skulle förskonas från flykting vågen (enl dubblinavtalet.) inte kunde infrias.

Då sade jag att vi skulle bli tvungna att lägga oss på en för EU bottennivå vad det gällde förmåner o villkor för att få stanna i Sverige. Vi är nära nog där idag. Vilket avspeglas i siffrorna på dem som kommer nu.

Inlägget saknas substans.
Nu så blev det ointressant och tråkigt.
Jag går och gör något annat som är roligare och mera konstruktivt.

Ha ha ha

Ja, för du ska ju bara kunna påstå att man sagt lite vad som helst. När man sedan säger att det inte stämmer och kräver källa då säger du att det är irrelevant.

Ha ha ha

Komik på hög nivå.

Ha ha ha

Ja, för du ska ju bara kunna påstå att man sagt lite vad som helst. När man sedan säger att det inte stämmer och kräver källa då säger du att det är irrelevant.

Ha ha ha

Komik på hög nivå.

Min värstingfavorit av dina inlägg är när du påstår att "Så småningom kommer kvinnorna att inse att dom inte vill förvärvsarbeta utan att dom vill vara hemma och ta hand om barnen och att jämställdhet bara är en modenyck."
Tror inte jag felciterade dig där va? Kommer ju inte ihåg den exakta ordalydelsen men jag ska leta en stund när jag inte bygger golv på altanen.

PS. Inser du att den största delen av svenska kvinnor alltid har förvärvsarbetat - dessutom kroppsarbetat. Innan högre skolning var tillgänglig var kroppsarbeten det enda som fanns. Även på den någorlunda välbeställda bondgården fick bondhustrun bidra med kroppsarbete. Faktum var att barnen oftast togs om hand om någons som inte kunde bidra i skörden och det dagliga kroppsarbetet - här fanns inga "mammalediga omvårdare". Någon lillpiga på 10-11 år eller gammelmormor fick sköta barn. Endast i rikare kretsar var kvinnor förpassade till salongerna. Men dom tog inte heller hand om sina barn - det fanns det pigor till. DS.

Min värstingfavorit av dina inlägg är när du påstår att "Så småningom kommer kvinnorna att inse att dom inte vill förvärvsarbeta utan att dom vill vara hemma och ta hand om barnen och att jämställdhet bara är en modenyck."
Tror inte jag felciterade dig där va? Kommer ju inte ihåg den exakta ordalydelsen men jag ska leta en stund när jag inte bygger golv på altanen.

PS. Inser du att den största delen av svenska kvinnor alltid har förvärvsarbetat - dessutom kroppsarbetat. Innan högre skolning var tillgänglig var kroppsarbeten det enda som fanns. Även på den någorlunda välbeställda bondgården fick bondhustrun bidra med kroppsarbete. Faktum var att barnen oftast togs om hand om någons som inte kunde bidra i skörden och det dagliga kroppsarbetet - här fanns inga "mammalediga omvårdare". Någon lillpiga på 10-11 år eller gammelmormor fick sköta barn. Endast i rikare kretsar var kvinnor förpassade till salongerna. Men dom tog inte heller hand om sina barn - det fanns det pigor till. DS.

Nej, jag är felciterad. Hur vore det om du frågar vad jag tycker istället för att säga vad du tror att jag tycker?

Du argumenterar mot ett spöke. Inte är det mot mig iaf.

Senast ändrad:
Du argumenterar mot ett spöke. Inte är det mot mig iaf.
Jo det är mot dig.
De flesta män är emot feminism och nästan alla män älskar sina barn.
Att det finns generella beteendeskillnader mellan män och kvinnor men att vi lever i en kultur som försöker bortse från det.
Det är bland många känsligt att diskutera skillnader mellan män och kvinnor samt dess orsaker.
http://www.bukefalos.com/threads/man-ar-roligare-an-kvinnor.1408776/page-2#post-17607801
Fast beteendet är ju vanligare bland män. Bara fånigt att förneka. Däremot finna det ju exempel på kvinnor (ex fru Schymann) som sexuellt trakasserar.
Och det är bara ett axplock.
Jag orkar inte kopiera mera.
Har du dåligt minne?

Vad är din åsikt om jämställdhet?
Tycker du att den bör motarbetas?

1) Jämställdhet är positivt men det finns många frågor som har högre prioritet imo.
2) Nej, men en fråga av högre prioritet kan göra att förslag genomförs som minskar jämställdheten.

@Remmer

Jag har bara läst en liten del av tråden men såg att du tog upp tatueringar som exempel. Att fler är tatuerade idag var ett dåligt argument för att tatuera sig menade du, samtidigt tar du upp de sociala/ekonomiska konsekvenser av att tatuera sig som ett skäl för att inte tatuera sig. Det är ju just dessa konsekvenser som minskar i ett samhälle där det är normaliserat.

De som hela tiden klagar på "åsiktskorridoren" och använder det slitna uttrycket PK så fort som deras åsikter inte möter medhåll eller ignoreras är de som står utanför och stampar med sina bruna stövlar, som inte tycker att bruna stövlar är något konstigt inom politiken. De som "glömt" historien eller inte vill låtsas om den alls. Som anser att de minsann ska få uttrycka sina åsikter utan att bli bemötta av ett drev av motstånd.

Samtidigt så har vi haft ett väldigt speciellt debattklimat i Sverige där "bruna stövlar" och "glömt historien" har kastas runt i tid och otid och där t.ex migrationsministern för bara några år sedan kallades brunskjorta fick avgångskrav riktade mot sig då han nämnde ordet volym. Jag följer en del amerikanska liberala/progressiva nyhetskanaler och t.o.m där är de tydliga med att det är löjligt att kalla det rasistiskt att inte vilja ta emot 10 000 syriska flyktingar (i ett land med över 300 miljoner medborgare). Sen om det bör kallas åsiktskorridor eller inte låter jag vara osagt, det är åtminstone en enorm skillnad i debattklimat och gränsdragning för när epiteter som "brun" kastas runt.

Senast ändrad:
Samtidigt så har vi haft ett väldigt speciellt debattklimat i Sverige där "bruna stövlar" och "glömt historien" har kastas runt i tid och otid och där t.ex migrationsministern för bara några år sedan kallades brunskjorta fick avgångskrav riktade mot sig då han nämnde ordet volym. Jag följer en del amerikanska liberala/progressiva nyhetskanaler och t.o.m där är de tydliga med att det är löjligt att kalla det rasistiskt att inte vilja ta emot 10 000 syriska flyktingar (i ett land med över 300 miljoner medborgare). Sen om det bör kallas åsiktskorridor eller inte låter jag vara osagt, det är åtminstone en enorm skillnad i debattklimat och gräns för när epiteter som "brun" kastas runt.

Vilket beror helt på varför, utgångspunkterna till att man inte vill ta emot 10.000 syriska flyktingar.

Det är inte alls löjligt att kalla det rasism om skälen är rasistiska. Som till exempel SD:s högsta hönsledning uttrycker sig om flyktingar från Somalia.

Vilket beror helt på varför, utgångspunkterna till att man inte vill ta emot 10.000 syriska flyktingar.

Det är inte alls löjligt att kalla det rasism om skälen är rasistiska. Som till exempel SD:s högsta hönsledning uttrycker sig om flyktingar från Somalia.

Ja skälen till att inte vilja ta emot 10 000 flyktingar kan givetvis vara rasistiska och bör i så fall kallas just rasistiska, men min poäng var att uttalande om att "volymfrågan måste diskuteras" räckte för att falla utanför "åsiktskorridoren" och få brunanklagelser/avgångskrav riktade mot sig fram tills alldeles nyligen. En del av kritiken mot "åsiktskorridoren" som funnits framstår idag som väldigt rimlig sett till t.ex volymfrågan. Att generalisera i beskrivningen av de som haft den kritiken som bruna förstärker bara den tesen i mina ögon.

Återigen, det är tämligen förmätet att komma med svepande generaliseringar när du uppenbarligen inte är intresserad av något annat än att slänga runt dina egna åsikter och mansplaina för oss (för ja, majoriteten här är kvinnor). Du har hittills inte visat någon som helst vilja att se saker från något annat håll än ditt eget.
Word! :bow::bow::bow:

Nu hittade jag citatet jag åsyftade;
"Det tror jag knappast. Däremot lever vi i ett land där det för tillfället är modernt att nonchalera könsskillnader."

har verkligen SD uttryckt att man ska stänga Syrier ute bara för att de är syrier? Och inte beroende på de logistiska problem vi har iom bostadsbrist o arbetsplatsbrist för lågutbildade?

sedan kan jag inte låta bli att undra vad SD;s högsta ledning har sagt om Somalier.
Kan det vara ngt i stil med ditt förringande "hönsledning"?;)
Är ni i så fall medlemmar i samma diskussionsklubb?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka