Är förändringen i samhället nödvändigtvis något konstruktivt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Missbruk är inget att skratta åt, förakta, dömma över eller förlöjliga. Vare sig det gäller en själv i modern tid, som te x att interagera på forum av anledningar som att fascineras och studera (vilket även är missbruk av andras tid och engagemang) eller för hundra år sedan i vilken form som helst.
Har förståelse för att det kan vara en extra svårighet för människor som blivit uppfostrade att tro att de är förmer än andra att ta tag i sina egna problem, dock är det ingen som helst ursäkt för att låta bli då man fått dem uppenbarade för sig.

Bara att uttrycka sig på det viset, att idiotförklara så stora delar av det röstande folket visar ju att du är helt inne i en rosaröd dimma.

Vad du säger är att minst 7 % av oss röstberättigade är blåsta.
Alldeles orimligt tycker jag inte att påståendet är. Vi kan dra en direkt parallell till det amerikanska presidentvalet; hur stor andel av de hängivna Trumpanhängarna skulle du säga är annat än blåsta? :meh:

Internet_Troll_velu_ill_artlibre_jnl.jpg
självporträtt? ;)

Ja, om män tar mer ansvar i hemmet blir det färre sjukskrivna kvinnor men även om fler män skulle bli mer jämställda skulle problemet med sjukskrivningar kvarstå.

Hur vettigt är det ur hälsosynpunkt att två föräldrar jobbar 100 procent var och samtidigt har barn att ta hand om? Likväl är det vad många föräldrar tvingas ut i eftersom de inte har råd att säga nej till bidrag på flera hundra tusen från staten. Att sjukskrivningar skjutit i höjden med denna. moderna norm är allt annat än överraskande.

Tror du att måendet var bättre på den tiden som en förälder var hemma på heltid?
Eftersom de inte kunde sjukskrivas så syns de naturligtvis inte i statistiken heller.

Alldeles orimligt tycker jag inte att påståendet är. Vi kan dra en direkt parallell till det amerikanska presidentvalet; hur stor andel av de hängivna Trumpanhängarna skulle du säga är annat än blåsta? :meh:

Nu är det en viss skillnad mellan att vara dum och att vara lättledd.
Jag skulle inte vilja beteckna de kadrar av arbetare som per automatik röstade på S under valen som följde efter kriget som dumma.
Samma gällde, enligt mig för de desillusionerade Tyskar som röstade fram NSDAP i Tyskland på trettiotalet.
Det är väl en av de stora stötestenarna när det gäller demokrati, ska vi ha en demokrati med eller utan kompetenskrav för att få utöva den dvs rösta.

Jag anser att vi inte ska ha ett kompetenskrav, att införa ett dylikt skulle nog öppna Pandoras ask helt och hållet för ett elitistiskt samhälle där stora delar av massan skulle utestängas från inflytande.

Oj, det tycks som det var en retorisk fråga jag råkade ta på allvar där.

Vänligen felcitera och mig inte:
"Men det skulle vara intressant på vad du bygger att en stor del faller under dessa begrepp."
Tänkandet tycks banalt, har inte uttryckt på det vis som du beskriver.
Du hävdade "Riksdagen tycks idag till stor del bestå av människor som under andra omständigheter säkerligen skulle benämnas som ex rasister och facister. "
Vad bygger du detta påstående på?

Ja, om män tar mer ansvar i hemmet blir det färre sjukskrivna kvinnor men även om fler män skulle bli mer jämställda skulle problemet med sjukskrivningar kvarstå.

Hur vettigt är det ur hälsosynpunkt att två föräldrar jobbar 100 procent var och samtidigt har barn att ta hand om? Likväl är det vad många föräldrar tvingas ut i eftersom de inte har råd att säga nej till bidrag på flera hundra tusen från staten. Att sjukskrivningar skjutit i höjden med denna. moderna norm är allt annat än överraskande.

Det finns 3 sätt att se på det hela
1. I alla samhällen där kvinnor släppts in på arbetsmarknaden så har man lyckats höja levnadsstandarden, När man sedan öppnar upp utbildningen så skapar man nära nog en fördubbling av landets kapacitet för forskning och framsteg. Vilket ytterligare ökar välståndet.
2 . Genom att kvinnorna ges tillgång till betalda arbeten o högre utbildning växer de (liksom män i samma situation) som självständiga människor. Detta gynnar den demokratiska utvecklingen i landet.
3. Nackdelarna är mer av biologisk karaktär. Att reproducera sig kostar kvinnan betydligt mer än vad det kostar mannen. Därför bör samhället finna vägar att kompensera denna kostnad.
Utbrändhet o förslitningsskador är en följd av denna "kostnad" + det att fortfarande en ohemult stor del av marktjänsten ligger på kvinnorna.

Att få kvinnorna att gå tillbaka till spisen, som det heter , skulle innebära en stor nationalekonomisk förlust. En stor del av landets utvecklingsmöjligheter skulle kastas bort och Sverige skulle ha mycket svårt att behålla sin plats i välståndsligan.

Därför är detta inget alternativ!
Utan vi måste finna vägar som gör det möjligt för kvinnor att bidraga till samhällsutvecklingen utan att de bränner sina ljus i bägge ändar.

Fast om vi ska se till befintlig statistik så stämmer inte det heller. Kvinnor har bara fortsatt att bli såväl i antal som procentuellt mer sjukskrivna än män.

https://www.vardfokus.se/webbnyhete...v-antalet-kvinnor-som-ar-langtidssjukskrivna/
Vet du vad Remmer. Det här var ett trevligt samtalsklimat.

Ok. Min känsla var fel. Fram till 2014 så ökar det alltså. Och männen ökar men inte i lika stor utsträckning. Ska bli intressant som sagt var att följa polismyndigheten.

Sen är det ju så att när några rasar så drar det ju med sig resten.
I min bransch har det inte funnits kompetent folk att ersätta vid vakanser under de sista två åren. Timanställda har använts för att lösa gravvik osv. Verksamhetsansvariga tvingas hela tiden gå på kurser. Nya dataprogram för lönehantering, fastighetsfelanmälan, skadeanmälan, kassahantering....listan är så lång så det är löjligt.
Och nu börjar dom gamla uvarna vackla. Dom som sagt att -Jamen så här är det, det har alltid varit en massa nytt.
Nu pustar dom och säger; -Ska det aldrig ta slut.

Utgångspunkt borde vara att ingen är det. Den som inbillar sig att ena eller andra åsikten är korkad är trångsynt.

Tror du att måendet var bättre på den tiden som en förälder var hemma på heltid?
Eftersom de inte kunde sjukskrivas så syns de naturligtvis inte i statistiken heller.

Ja, hälsan var bättre förr. Det visar statistiken. Många människor klarar inte av dagens stressade arbetsklimat, i synnerhet inte när det ska kombineras med barn och familj.

Ja, hälsan var bättre förr. Det visar statistiken. Många människor klarar inte av dagens stressade arbetsklimat, i synnerhet inte när det ska kombineras med barn och familj.

Du missade alltså min poäng. Statistiken missar hemmafruarna som inte finns med eftersom de inte kunde sjukskriva sig.

Att generellt säga att hälsan var bättre förr kan verkligen inte stämma om man ser till ungefär alla parametrar.

Du har däremot helt rätt att många människor inte klarar dagens stressade arbetsklimat om de har ensamt ansvar för barn och familj därtill - därför är det så extremt viktigt att bägge föräldrarna tar hushållsansvaret

Så långt är jag inte beredd att gå i relativiseringen. Ifråga om åsikter är jag tolerant mot de toleranta, men har oerhört svårt att tolerera intolerans. Vilket man förvisso kan hävda är intolerant av mig. So be it.

Ingen människa är väl totalt tolerant. Det är väl snarare extremt ovanligt med toleranta människor?

Du missade alltså min poäng. Statistiken missar hemmafruarna som inte finns med eftersom de inte kunde sjukskriva sig.

Att generellt säga att hälsan var bättre förr kan verkligen inte stämma om man ser till ungefär alla parametrar.

Du har däremot helt rätt att många människor inte klarar dagens stressade arbetsklimat om de har ensamt ansvar för barn och familj därtill - därför är det så extremt viktigt att bägge föräldrarna tar hushållsansvaret

Fast nu finns det studier som visar att hemmafruarna mår bättre samt att kvinnor med arbete och familj ofta sjukskriver sig.

Fast nu finns det studier som visar att hemmafruarna mår bättre samt att kvinnor med arbete och familj ofta sjukskriver sig.

Vad intressant - kan du skicka en länk till de studierna?
Spänner de studierna över tid (dvs fram till pensionsålder), tar de hänsyn även till det beroende som en sån kvinna får till den som försörjer henne? Finns det studier på hur dessa kvinnor mår om de skiljer sig (jämfört med kvinnor som har jobb alltså)

Och igen - en hemmafrum kan inte sjukskriva sig så självklart är det de kvinnor som har ett arbete som ens kan sjukskriva sig och alltså syns i statistiken.

Nu talar du mot bättre vetande.
En av de viktigaste kriterierna för en bra allmänhälsa är ju barnadödligheten , den är idag så låg som aldrig varit tidigare.
Sedan kan du kolla medellivslängden, den är den högsta vi någonsin haft.
Alltså var inte hälsan bättre förr.
Däremot så sjukskriver man sig snabbare idag. Vilket till stor del beror på att vi har ett betydligt bättre skyddsnät idag jämfört med förr. (med förr menar jag före 1960)

Nu var det återigen inte det jag skrev. Citera mig och argumentera mot det jag faktiskt skriver. Just nu argumenterar du mot ett spöke. Mig är det i alla fall inte.
Precis det skrev du.
Citerar din text då jag inte fått kläm på hur man gör multicitat.

"Det är faktiskt rätt bisarrt om någon nu anser att jämställdhet är den viktigaste frågan i samhället. Viktigare än frågor som ex hälsa?"

Och jag svarade att hälsa och jämställdhet hör ihop med mitt långa inlägg.

Det som du inte verkar förstå eller hålla med om är:
A.) hälsa och jämställdhet hör ihop i alla samhällen
B.) samhällen där det inte är jämställt har sämre hälsa

Var i ligger det bisarra?
Du får gärna svara på den frågan.

........Dessutom finns det forskning som visar på att kvinnor som är ensamstående har bättre hälsa jämfört med ensamstående män.
Ensamstående kvinnor har dessutom bättre hälsa än kvinnor i en relation med en man.
Undrar vad det beror på? :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka