Är för snabb med bakdelen.

S

_sunshine__

Har ni några bra tips? min vallack är för snabb med bakdelen, oftast så är de bara när vi värmer upp. Gör vi en volt t.ex. så vill han alltid skjuta iväg bakdelen först. Hänger ni med? :confused::) de e svårt o förklara. Men har ni bra tips på hur jag lättare får han att inte flytta undan bakdelen för fort?

Sv: Är för snabb med bakdelen.

;) jo men han springer lixom bara iväg med den :grin: han går inte o hålla ihop riktigt så jag får med den utan att den åker iväg, åhh de e så svårt o förklara :eek:

Du rättar alltid framdelen efter bakdelen, aldrig tvärtom. Så det är bara att jaga efter med framdelen, dvs tänk lite öppna innan du går in i en volt.

Skulle gissa att han skjuter ut bakdelen(?) på volten, något som oftast fungerar för mig är att då växla mellan att rida utåtställd och innåtställd på volten. Hästen ska gå kvar på voltspåret hela tiden även och den i hals + kropp är ställd utåt, bara korta stunder - rid inte utåtställd i flera varv utan växla mellan innåt och utåtställd 2-4 ggr/varv. hoppas du förstår min förklaring! :D Det blir lite öppnatänk i övningen (svag öppna), dvs. hästen ska vara jämt ställd genom hela kroppen, ej bara halsen.

Senast ändrad:

ja, det stämmer! och tack så mycket för tipset. och jag hängde med på din förklaring ;)

Jag skulle också testa med öppna innan volten. Börja öppnan i hörnet (där det redan är böjning, de e ju ej fjärdedels volt egentligen) och kör på i öppna ut på rakt spår och lägg sen volten ur öppnan.

Tror inte ytterskänkeln gör så stor nytta så som jag förstod det så puttar han in bakdelen, och då borde du hålla emot med inner istället. Kan vara missuppfattning, men så tror jag.

Om han har en ostyrig bakdel så öva sidförande, bakdelsvändning borde ju funka bra. Öva på att hålla baken stilla när du flyttar fråndelan, för när du går in på volten så flyttar du ju först in framdelen.
Testa dig fram och se vad som funkar bäst.
Lycka till!

Jag rider en c-ponny som gjorde så för mig i början. Antingen så galopperade hon med rumpan innanför spåret lr utanför.
Det som hjälpte för mig var att klämma åt så himla mkt med knäna så att man verkligen tvingade henne att även jobba med bakdelen. Sen gjorde jag också mkt öppna. Det har verkligen gjort framsteg, hon gör inte alls så nu. Har ridit henne ca 7 gånge bara =)

Lycka till!

Träna i skritt. Det går långsamt och då hinner man med att reagera och korrigera. När man fixar det utan problem i skritt brukar det fungera även i trav.

Immer

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 805
Senast: Askur2017
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 519
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: lirco11
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 846
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar