är era hästar täckade?

Madde_padde

Trådstartare
har funderat lite fram och tillbaka nu min herre blir nästan svett av att ha täcke ute.... men samtidigt börjar han bli välldigt luden...va gör man?

täcka endå och hoppas att de räcker för han itne ska bli en enda stor nallebjörn eller ska ja klippa han och täcka redan nu?:confused:

Sv: är era hästar täckade?

Min går ju fortfarande ute på nätterna. Han har ett 200 g täcke på sig. Tar endast av det på dagen om det är soligt o varmt som det har varit här (nära gbg) nu de senaste dagarna.

Jag har klippt och därav inga problem med täckandet,men så klipper jag 4 ggr per år också:D
Tycker det är enklare och mitt sto håller sig osvettig och fräsch,kanske klippning alltså?

jo får nog blir de!
Har inte hunnit haft han någon höst vinter än så vet inte riktigt men de blir till att pröva och klippa han nu i veckan!

men varför sätter han päls när han har täcke på sig hela dagaran?

Mitt fullblod går fortfarande ute dygnet runt och har haft ett tunt sommarregntäcke på sig i två dygn nu. Detta beroende på att regn+kyliga nätter (några få plusgrader bara)+ fullblod som spänner sig inte är någon bra kombination. Hon får ont i ryggen. Men när de lovar uppehåll på nätterna igen åker täcket av. Hon har gått ute dygnet runt sen slutet av maj och totalt har hon haft täcke 3 dygn.
Dom har fortfarande bete kvar+ fri tillgång på hö, så de håller värmen bra ! (Förutom nu då när "kylan" kom och det regnar nattetid, då blir hon frysfia;))

å att ja får klippa han 4ggr per år de gör mig absolut ingeting bara han slipper svettas så!

Hästarnas (och andra djurs) pälsfällning/sättning styrs av dagsljuset. Har inget med att göra med hurvida man täckar eller inte.(Inte mycket iaf)

aha smart :idea:

de har ja inte ens tänkt på...vårat stall är dessutom väldigt mörkt då har de säkert ett finger me i spelet!

Min har ett tunnt bomullstäcke inne och regntäcke ute, blir det varmt så åker täcket av.

Det är ju sån skillnad, vissa dagar är det mellan 3-10 grader och andra mellan 20-25 grader! Så jag har hängt fram 2 regntäcken, ett ofodrat och ett som är lite tjockare.

Min arab är som sagt skadad, och är därför inne på nätterna. Hade han gått ute dygnet runt hade han haft täcke på nätterna tror jag.
På dagarna har han täcke, om vädret är dåligt (regn, mulet, kallt och blåsigt). Om vädret är fint får han självklart gå utan.

Min går utan täcke dygnet runt utom när det är mkt dåligt väder då ett tunt regntäcke kommer på. Hon är nämligen inte glad alls över att få täcke på sig alls och mår bäst utan.

Just nu har min häst regntäcke på ute vid regn och om det är kallt på natten så åker ett fleecetäcke på. Dock så har han redan vinterpäls, men den åker av snart så då blir det mer täcken på :angel:

Hästarnas (och andra djurs) pälsfällning/sättning styrs av dagsljuset. Har inget med att göra med hurvida man täckar eller inte.(Inte mycket iaf)

Jo det har med om man lägger täcke på åxå men det ena gör mindre nytta utan det andra om man säger så, en kombination. Har alltid sett skillnad på mina hästar hurvida täcket åker på tidigare eller senare. Spelade temperaturen inte någon större roll borde ju hästar söderut ha längre päls än här uppe eftersom vi har ljust dygnet runt på sommaren.

Kicki :)

precis, stor skillnad på om man har täckat eller ej. fast NU är det alltför sent att börja täcka, ska man undvika vinterpäls så får man täcka hela sommarn i princip...

klipp din häst om den har mkt päls och du ska träna!

Pälssättningen styrs av många faktorer- arv, ras, hull, foder. ljus o temp. samt om de rids dagligen o får upp värmen rejält.

har provat att täcka tidigt o lite för mkt ett år- det hjälper föga.

mina har aldrig tidigare satt päls såhär tidigt. måste klippa lurventussen:idea:

Hon bor i utebox och har ett fleecetäcke på nätterna och har ett ofodrat regntäcke på dagarna.

Det var därför jag garderade mig med (inte mycket iaf) ;)

För min pålle spelar det iaf ingen roll när täcket åker på. Han sätter päls när han känner för det helt enkelt. :D

Min har ofodrat regntäcke ute (naken om det är varmt) och bomullstäcke inne.

Hade jag varit du hade jag nog klippt redan nu och täckat. Bättre än att den blir svettig och kall efter ridnig.

Jag har klippt och därav inga problem med täckandet,men så klipper jag 4 ggr per år också:D
Tycker det är enklare och mitt sto håller sig osvettig och fräsch,kanske klippning alltså?

Då antar jag att din nyklippta häst också är täckad!!!

WB

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
752
Senast: Amk
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 677
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 089
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka