är era hästar täckade?

Sv: är era hästar täckade?

Man kan ju faktiskt låta hästen torka i box, rulla o torka själv.
Sen ryktar man o släpper ut hästen!

Mkt enkelt löst.

har funderat lite fram och tillbaka nu min herre blir nästan svett av att ha täcke ute.... men samtidigt börjar han bli välldigt luden...va gör man?

täcka endå och hoppas att de räcker för han itne ska bli en enda stor nallebjörn eller ska ja klippa han och täcka redan nu?:confused:

Man tar fram klippmaskinen.

En tumregel (anser jag) är att man täckar efter pälsen, inte tvärtom. Det kan skapa obehag och problem med t ex svamp o d.

min går ju fortfarande ute så han har ett somartäcke och om der blir minus grader så får han ha ett fleecetäcke under.

Jag äger inte ens ett regntäcke och "har" två hästar :crazy: eller jo förresten, jag äger ett regntäcke som är nästan 2dm för kort! Försökte klämma i den ena hästen i det när jag fick dåligt samvete över att det spöregnade och var ruggigt (och jag vet att den kan bli kall/stel/frusen när det regnar) men det gick inte för tillockmed maggjordarna var för korta för att räcka runt magen max utspända :p

Nu är jag i valet och kvalet, ska skaffa täcken till båda att ha när det blir ännu lite kallare (typ oktober) och det regnar eller snöar, men vet inte huruvida man ska försöka köra täckeslöst hela vintern (förutom vid nederbörd som sagt) och då spara in en massa pengar på täcken MEN få en ruskig päls, eller om man ska investera i vintertäcken ändå.

Mitt råd blir att du ska köpa vintertäcken till båda hästarna, det är dom värda, speciellt om du rider och tränar så dom blir svettiga ibland.

TS: Hur gammal är din häst? Äldre hästar pälsar på betydligt tidigare än yngre. Men jag tror säkert att du stoppar upp pälssättningen och du börjar täcka nu. Det är i alla fall mitt förslag. Om hästen blir ännu lurvigare får du väl klippa den lite längre fram på höstkanten. Åtminstone om du brukar tränar hästen svettig ibland.

Min ponny, 7 år, har tunt utetäcke alt. regntäcke med fleecefoder på sig ute (dom går ut kl 5.30 redan) och inne har hon ett fleecetäcke på sig om det är lite ruggigt kallt väder eftersom stallägaren vill att stalldörren ska stå öppnen på natten, ibland är båda dörrarna öppna (korsdrag).

Man kan ju faktiskt låta hästen torka i box, rulla o torka själv.
Sen ryktar man o släpper ut hästen!

Mkt enkelt löst.

Ah, fast enkelt är det inte alltid. Jag har min häst inhyrd - skulle jag låta honom stå i boxen och torka? Hur länge då?

Jag lägger väldigt mycket tid på min häst men jag har honom inhyrd och ska han torka själv i boxen skulle jag få stanna kvar lääääänge efter ridningen och vänta på att han ska bli torr så att jag kan släppa ut honom igen.

Hur mycket man än älskar sin pålle och vill vara med honom så finns det en "vardag" också som behöver sin tid. :)

Den ena är för det första inte min egentligen och ska säljas, därför jag är lite "snål" i det fallet. Ett regntäcke ska jag absolut investera i just för att han kan bli kall om det är ruggigt väder (kallt, regnar, blåser samtidigt t ex) men han är sen tidigare van vid att gå utan vintertäcke, därför jag tror jag kommer vänta och se om/när han blir såld först.
Den andra måste jag nog förr eller senare köpa ett vintertäcke till ändå, för den rids regelbundet och blir lättare svettig. Men funderar på att ha täckeslöst så länge det går eftersom den är van vid att gå utan täcke året om. Bryr mig egentligen inte om längden på pälsen så länge inte hästarna mår dåligt! :p

Tack för synvinkeln iaf! :)

har funderat lite fram och tillbaka nu min herre blir nästan svett av att ha täcke ute.... men samtidigt börjar han bli välldigt luden...va gör man?

täcka endå och hoppas att de räcker för han itne ska bli en enda stor nallebjörn eller ska ja klippa han och täcka redan nu?:confused:

Jag täckar inte. Mina går fortfarande ute dygnet runt. En av unghästarna jobbas och blir hon svettig står hon inne tills hon är torr igen innan hon går ut.

TS: Hur gammal är din häst? Äldre hästar pälsar på betydligt tidigare än yngre. Men jag tror säkert att du stoppar upp pälssättningen och du börjar täcka nu. Det är i alla fall mitt förslag. Om hästen blir ännu lurvigare får du väl klippa den lite längre fram på höstkanten. Åtminstone om du brukar tränar hästen svettig ibland.

Min ponny, 7 år, har tunt utetäcke alt. regntäcke med fleecefoder på sig ute (dom går ut kl 5.30 redan) och inne har hon ett fleecetäcke på sig om det är lite ruggigt kallt väder eftersom stallägaren vill att stalldörren ska stå öppnen på natten, ibland är båda dörrarna öppna (korsdrag).

han är 8 år :p och blir svettig så gott som varje dag när ja rider!

Jag blir mörkrädd när jag läser detta.
låt häststackaren gå ute utan täcken.
Det är ju hemsk att gå i täcke o svettas för dom.
Alla hästar har päls , vill man ha naken djur får man skaffa nåt annat!

Det är ju högst individuellt vilka hästar som behöver täcken nu och inte. Jag har också den uppfattningen att hästen bör få gå utan täcke så mycket som möjligt, åtminstone sommartid. Jag upptäckte dock efter ca en veckas regnande pch kyliga nätter att min (trodde jag) härdiga New forest var fruktansvärt öm i ryggen. Därmed har han fått gå med regntäcke nu oavsett om det är +5 eller +15. Och han känns MYCKET bättre nu, och är inte ens påtagligt varm av det. Så det kan finnas orsaker till att man täckar "tidigt".

Om du inte vill ha päls, så klipp för guds skull hästen! Att täcka hästen i aug - sept när det fortfarande är varmt, det tycker jag inte är särskilt snällt.... Dessutom så är det huvudsakligen mängden dagsljus som avgör när hästen börjar sätta päls - det hjälper alltså inte i någon större utsträckning att täcka hästen för att undvika vinterpäls.

Min islandshäst är klippt på bog och hals sedan ett par veckor tillbaka, och jag kommer nog att klippa ytterligare någon gång. Täcke har han inte.

Det är ju högst individuellt vilka hästar som behöver täcken nu och inte. Jag har också den uppfattningen att hästen bör få gå utan täcke så mycket som möjligt, åtminstone sommartid. Jag upptäckte dock efter ca en veckas regnande pch kyliga nätter att min (trodde jag) härdiga New forest var fruktansvärt öm i ryggen. Därmed har han fått gå med regntäcke nu oavsett om det är +5 eller +15. Och han känns MYCKET bättre nu, och är inte ens påtagligt varm av det. Så det kan finnas orsaker till att man täckar "tidigt".

Det där är ju en HELT annan sak, dvs att hästen på något vis mår dåligt av att bli kall, då skall man givetvis täcka. Det jag är emot är när man täckar "bara för att" eller för att minska mängden päls.

Om du inte vill ha päls, så klipp för guds skull hästen! Att täcka hästen i aug - sept när det fortfarande är varmt, det tycker jag inte är särskilt snällt.... Dessutom så är det huvudsakligen mängden dagsljus som avgör när hästen börjar sätta päls - det hjälper alltså inte i någon större utsträckning att täcka hästen för att undvika vinterpäls.

Min islandshäst är klippt på bog och hals sedan ett par veckor tillbaka, och jag kommer nog att klippa ytterligare någon gång. Täcke har han inte.

Nu beror det ju som tidigare sagt var i landet man bor, september ser olika ut på olika ställen. Samt vilken typ av täcke man lägger på.
Och visst så spelar ljuset en stor roll men det är inte hela sanningen för som jag skrev tidigare så borde hästar söderut ha mer päls än hästarna här uppe eftersom vi har ljust dygnet runt sommartid. Jag ser stor skillnad på min häst när ett täcke åker på och då är ljuset detsamma, hon är en fryslort! :)

Kicki :)

Alla mina hästar är klippra utom unghästarna som går på lösdrift.
Dom får ha regntäcke på sig och är det lite varmare ofodrat kallar 100g men blir det jätte varmt åker täckena av.
Inne står dom med fleece eller ylletäcke just nu iaf.
Mina stallades in 1 september...och går ute från 05.30 - 19.00 (vid fint väder, annars kan dom få åka in tidigare)

Jo, då hänger jag med. Vad jag har hört så spelar det inte så stor roll för pälssättningen oavsett hur mycket man täckar, eftersom det styrs av så mycket (har nämnts tidigare i tråden). Det kan jag också hålla med om, att det ofta övertäckas. Det jag upplever i vårt stall och här omkring är dock att jag tex kan få kommenterar om att täcka redan nu, även om det bara är med regntäcke. Så mina erfarenheter är åt andra hållet... :p

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
752
Senast: Amk
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 677
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 087
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023