Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
har funderat lite fram och tillbaka nu min herre blir nästan svett av att ha täcke ute.... men samtidigt börjar han bli välldigt luden...va gör man?
täcka endå och hoppas att de räcker för han itne ska bli en enda stor nallebjörn eller ska ja klippa han och täcka redan nu?![]()
Man kan ju faktiskt låta hästen torka i box, rulla o torka själv.
Sen ryktar man o släpper ut hästen!
Mkt enkelt löst.
har funderat lite fram och tillbaka nu min herre blir nästan svett av att ha täcke ute.... men samtidigt börjar han bli välldigt luden...va gör man?
täcka endå och hoppas att de räcker för han itne ska bli en enda stor nallebjörn eller ska ja klippa han och täcka redan nu?![]()
Då antar jag att din nyklippta häst också är täckad!!!
WB
TS: Hur gammal är din häst? Äldre hästar pälsar på betydligt tidigare än yngre. Men jag tror säkert att du stoppar upp pälssättningen och du börjar täcka nu. Det är i alla fall mitt förslag. Om hästen blir ännu lurvigare får du väl klippa den lite längre fram på höstkanten. Åtminstone om du brukar tränar hästen svettig ibland.
Min ponny, 7 år, har tunt utetäcke alt. regntäcke med fleecefoder på sig ute (dom går ut kl 5.30 redan) och inne har hon ett fleecetäcke på sig om det är lite ruggigt kallt väder eftersom stallägaren vill att stalldörren ska stå öppnen på natten, ibland är båda dörrarna öppna (korsdrag).
Jag blir mörkrädd när jag läser detta.
låt häststackaren gå ute utan täcken.
Det är ju hemsk att gå i täcke o svettas för dom.
Alla hästar har päls , vill man ha naken djur får man skaffa nåt annat!
Det är ju högst individuellt vilka hästar som behöver täcken nu och inte. Jag har också den uppfattningen att hästen bör få gå utan täcke så mycket som möjligt, åtminstone sommartid. Jag upptäckte dock efter ca en veckas regnande pch kyliga nätter att min (trodde jag) härdiga New forest var fruktansvärt öm i ryggen. Därmed har han fått gå med regntäcke nu oavsett om det är +5 eller +15. Och han känns MYCKET bättre nu, och är inte ens påtagligt varm av det. Så det kan finnas orsaker till att man täckar "tidigt".
Om du inte vill ha päls, så klipp för guds skull hästen! Att täcka hästen i aug - sept när det fortfarande är varmt, det tycker jag inte är särskilt snällt.... Dessutom så är det huvudsakligen mängden dagsljus som avgör när hästen börjar sätta päls - det hjälper alltså inte i någon större utsträckning att täcka hästen för att undvika vinterpäls.
Min islandshäst är klippt på bog och hals sedan ett par veckor tillbaka, och jag kommer nog att klippa ytterligare någon gång. Täcke har han inte.