är era hästar täckade?

Sv: är era hästar täckade?

Nu när det är mellan 0-10 grader så har min ena ett ofodrat regntäcke. Råkar det bli varmare under dagen så svettas han ej i det. Tvååringen går dock utan täcke så länge det inte regnar rejält.

Min är klippt och täckad sedan två veckor tillbaka.
Går nu med 100 g regntäcke och inne på nätterna

WB

Jag blir mörkrädd när jag läser detta.
låt häststackaren gå ute utan täcken.
Det är ju hemsk att gå i täcke o svettas för dom.
Alla hästar har päls , vill man ha naken djur får man skaffa nåt annat!

Alla mina hästar går ute utan täcken dygnet runt fortfarande!:bump:

Tråkigt att du blir mörkrädd.

Ännu tristare för dina hästar om du tränar dem på något sätt. Svettig päls av träning som kallnar på hästen, det skulle inte jag vilja ta ansvar för på min i alla fall. Skulle aldrig ställa honom långhårig och svettig, otäckad när det är 10 grader. För övrigt har han inte varit svettig i sitt täcke .... så uppenbarligen mår han bra av det ... annars skulle han ju bli varm. Har du provat att träna och klippa samt täcka?

WB
som för övrigt har ett tämligen ordinärt hbl.

Senast ändrad:

Min ena häst är täckad med ett ofodrat regntäcke fr.o.m. denna veckan. Går ute dygnet runt fortfarande. Tar självklart av det om det är varmt eller soligt så att hon slipper känna obehag... De kommer troligen stallas in snart på nätterna, då blir det ofodrat regntäcke dagtid, alt. 150g. regntäcke om temperaturen sjunker.

Min nordis har för första gången börjat få ha täcke på sig så här tidigt,när det regnar! Annars så har hon klarat sig bra,men hon börjar bli till åren nu,och det märks att hon blir lätt fryssen när hon blir blöt,så nu kör jag med ett ofodrat regntäcke när det är gråmulet/regn.

Vid fint väder går hon naken!

Kommer inte att klippas.

mina går ute dygnet runt och är nakna fortf.
om de rids så de blir svettiga skrittar vi dem torra och/eller låter dem stå inne en stund och äta lite extra hö (=torkar snabbt) innan de går ut igen. ingen av dem har satt speciellt mycket päls än.

Tråkigt att du blir mörkrädd.

Ännu tristare för dina hästar om du tränar dem på något sätt. Svettig päls av träning som kallnar på hästen, det skulle inte jag vilja ta ansvar för på min i alla fall. Skulle aldrig ställa honom långhårig och svettig, otäckad när det är 10 grader. För övrigt har han inte varit svettig i sitt täcke .... så uppenbarligen mår han bra av det ... annars skulle han ju bli varm. Har du provat att träna och klippa samt täcka?

WB
som för övrigt har ett tämligen ordinärt hbl.

Jag blir också mörkrädd. Hade det varit min häst så hade jag spårklippt den och låtit den vara utan täcken. Mina hästar rids varje dag och går utan täcken ute dygnet runt fortfarande. Även det klena fullblodet.
Även de 2 som tävlas går otäckta ute dygnet runt än så länge. Rakar jag så lämnar jag alltid päls kvar på ryggen, har aldrig sett någon av mina hästar svettiga på ryggen, endast halsen och bakbenen och där kan man raka av pälsen utan att de fryser. Tur att jag inte har ännu klenare halvblod:p

Min gammelman (26 år:love:) blev filtklippt i förra veckan. Har nu ett tunt ofodrat regntäcke på sig ute i hagen. Naken inne än så länge.
Installad sedan 3 augusti.

Är ju både skillnad på var i landet man bor och vad man utövar med sin häst samt lättfrusen häst. Det är hemskt för en häst med mycket päls åxå att stå svettigt länge och hurrva innan den torkar. Givetvis så ska man ju inte överklä hästen det finns ju mellanting.

Min häst har fleecefodrat regntäcke på sig dagar då det regnar och ett bomullstäcke övriga dagar sedan 2 veckor tillbaks samt bomullstäcke inne, hon är en hurrvig typ. Dotterns NF-ponny har bomullsfodrat regntäcke de dagar som det regnar och inget i övrigt, betydligt tåligare. Skulle jag inte ha täcke på min häst så skulle hon bli som ett utegångsfår där jag fick välja då på att klippa och ha mer täcken eller att låta henne stå blöt i timmar innan hon torkar under natten. Inget av detta är direkt lockande för mig.

Kicki :)

precis, stor skillnad på om man har täckat eller ej. fast NU är det alltför sent att börja täcka, ska man undvika vinterpäls så får man täcka hela sommarn i princip...

klipp din häst om den har mkt päls och du ska träna!

Dom går på bete till c:a 1 vecka in i Aug. och sedan stallas dom in. I slutet på Aug. så blir regnet kallt här uppe så då är det regnisar som gäller och kör jag så har jag en relativt korthårig häst vintertid.

Kicki :)

min har börjat fått ytterst liiite vinterpäls men det syns att hon börjar sätta, jag avaktar med klippningen.

Hästarna står inne på nätterna, otäckade.
stallägaren slänger på våra hästar ett ofodrat regntäcke när dom ska ut och det är dåligt väder. Mest för att min har varit lite stel och spänd i korset och genom att täcka henne har stelheten hållit sig borta än så länge.

*kl*

Vad tycker ni om denna kombinationen då? Klippt+ täcke+ gå ute dygnet runt.

När jag tränar blir hon så svett nu! Men jag vill inte släppa in än..

mina pållar går utan täcke nu, de går ute dygnet runt och jag tycker gott att de ska ha sin päls. När de stallas in dock så ska de klippas och täckas om det behövs.

mina pållar går utan täcke nu, de går ute dygnet runt och jag tycker gott att de ska ha sin päls. När de stallas in dock så ska de klippas och täckas om det behövs.

Min pålle går också fortfarande ute dygnet runt men jag känner att jag måste klippa nu. Han blir jättesvettig vid ridning så jag kommer att klippa nu och lägga på ett ofodrat regntäcke.

min häst går ute dygnet runt inte klippt, och är derför otäckad. När jag stallar in så klipper jag och då får han gå med det täcket som vädret kräver.

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
752
Senast: Amk
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 677
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 087
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023