Är era hästar nakna i hagen nu?

Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

Är det soligt och varmt får hon gå ute utan täcke någon timme.
Hon är rätt så frusen av sig, och sätter mer päls så fort det är kallt och regnigt någon dag.

Skaffa dig kunskap om hur hästar fungerar. Det som händer om din ponny är ute utan täcke när det blåser och/eller regnar är att din ponny RESER håren så de står rakt upp. På detta sätt isolerar pälsen mer luft mellan huden och utsidan av pälsen. Det medför att ponnyn behåller den temperatur ponnyn själv vill ha. Dock upplevs stående päls som längre än liggandes!

Det är fysiskt OMÖJLIGT för en häst att sätta mer/ få längre päls på EN dag.

Kunskap har jag ;)
Och nej pälsen ställer sig inte bara upp, hon fäller dessutom :crazy:
En dag är att ta i men det räcker med några dagar med kallare väder + regn så säger det puff så är sommarpälsen väck.

Hade jag inte haft täcke på henne nu så hade hon sett ut som en mammut.

Min är inte naken :cry: jäkla eksem. Hon har dock fått vara naken hela vintern så jag antar att det är någon sorts kompensation för att hon nu hela sommaren måste gå med täcke.

Fast pälsen styrs ffa av ljus. Och det är omöjligt att byta från sommar till vinterpäls och vice versa på några dagar.

Mina hästar är inte nakna !!! De har päls !!!:)

*kl*

De flesta hästar här omkring går nakna nu, några har täcken vid dåligt väder. Alla i mitt stall går nakna vid fint väder utom min som fram tills idag har haft täcke oavsett väder. Hon har gått med ofodrat regntäcke, det har blåst rätt rejält och därmed blivit kallt. Min häst har ryggproblem så hon har fått gå med täcke.
Men fr.om nu får hon gå naken vid sol och inte så mkt blåst.

Har varit naken inne sedan mitten av april typ.

Men så fort värmen och insekterna kommer åker flugtäcket på. Runt valborg var det runt 25 grader här och då gick hästen naken men blev jätteinsektsbiten så då fick hon på sig flugtäcket.

Här uppe har våra gått utan täcke sedan april, med undantag för regniga dagar. Vi har dem fortfarande inne nattetid eftersom betesperioden inte riktigt har börjat än.

Mitt sto går utan täcke förutom när det är riktigt kallt & regn ute.Då får hon på sig sitt nät regntäcke. :D

Kunskap har jag ;)
Och nej pälsen ställer sig inte bara upp, hon fäller dessutom :crazy:
En dag är att ta i men det räcker med några dagar med kallare väder + regn så säger det puff så är sommarpälsen väck.

Hade jag inte haft täcke på henne nu så hade hon sett ut som en mammut.

Då är det ett fysiskt fel på din häst man bör söka vetrinär hjälp för. Jag är gravallvarlig.

Om du kan någonting om hur hästars päls fungerar skulle du inte motsäga dig själv så ogenerat.

*kl*

Södra norrland. Runt 14 grader på dagen - varmare i solen och 5 på natten.
Nakna hästar dygnet runt ute.

Fbl får fleecefodrat regntäcke om det blåser kallt och eller regnar - o om det blir kallre nätter täckas han till natten.

Min häst har väldigt känslig rygg & blir öm för minsta lilla...
Så han har ett tunt regn täcke på dagen & på natt tid har han regntäcke med bot ryggvärmare i.
Är ca 10+ grader här, ca4-5 natt tid (Går ute dygnet runt nu)
Skall bli några grader varmare på dagarna efter helgen här så då skall han nog va naken på dag tid. (om det inte blåser)

Det är klart de inte har täcke nu. Det är ju mitten av maj!
De har inte ens täcke när det regnar, de fryser inte.

Stoet blev av med täcket i mars och valacken lite senare då han är helklippt.

Våra går nakna på dagarna nu, bor i stockholm och det är väl runt 15 grader kanske? Vid regn får de tunna regntäcken.
De går ute dygnet runt och nattetid får de tunna täcken på sig för att jag inbillar mig att det är lite kyligt fortfarande. Men det ska dom snart klara sig utan :) (Och gör säkert redan nu men tunnfodrade regntäcken gör dom knappast svettiga).
Den ena är en halvfrusen travare som blir känslig i ryggen så därför vill jag ha täcke på natten under övergångsperioden stall/bete.

Våra hästar har gått nakna i flera veckor. När vi hade några dagar med dagsregn och blåst hade de regntäcken, men när det bara är skurar under dagen får de gå utan. Bor ca 10 mil från Örebro, så vi har väl ganska lika väder :)

Dock är det många hästar häromkring som fortfarande går omkring med täcken. Även sett flera hästar med dubbla täcken, en dag när det var ca 25 grader i solen när den kom fram mellan 10 minuters långa regnskurar med 'lätt' regn. :crazy: Min häst har fortfarande ganska mycket vinterpäls kvar, så om man sätter på honom täcke när han inte behöver kommer han in helt blöt av svett.

har inget täcke på min ponny nu,bara om det regnar mkt och jag ska träna, men i stallet finns det nån enstaka som har täcke fast det är ca 15 grader och hästen inte varit klippt..

Senast ändrad av en moderator:

Jag bor längre upp än dej, är nog oftast 0-4 grader när pållarna kmr ut sen runt 15 grader på dan, och i vårt stall och stallen runt omkring går nästan alla utan täcke, är bara en häst med ryggproblem i vårt stal som har täcke....

Min är utan täcke nu och fryser han kan han gå in i sin ligghall, han går numera på lösdrift så han väljer sjäv. :D
Han har gått där 2 veckor nu och bara stortrivs!
Ännu bättre när ungstoet brunstar och han blev utsedd till pojkvän.:laugh:

Senast ändrad:

Hon går för det mesta naken, ser vädret lite ostadigt ut eller det regnar så går hon med ofodrat regntäcke.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
904
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 304
Senast: Ridinglady
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 889
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat