Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
jag vet. jag tycker det är helskumt.
Jag har haft veterinär ute, såklart!
Hon kunde inte göra något än att rekomendera mer B vitamin.
Sen är det i princip bara jag som märker det på henne, andra har aldrig kommenterat hennes päls på något sätt.
Hon har alltid haft problem med det, även när jag köpte henne.
Fick hem henne efter en midsommar, på halva hästen var lång vinterpäls kvar.
Hon fäller och får något sån där fin sommarpäls.
Dessutom så svettas hon nästan aldrig. Knappt när man rider heller, bara mellan bakbenen och lite lite där sadeln ligger och något pytte lite på lite av halsen.
Kanske har nåt med det att göra?
Dessutom så behöver det inte ens vara hård blåst utan väldigt kallt i vinden när det är 10 +. jag tycker inte 10 grader är speciellt varmt OM det inte är helt blixt stilla och solen gasar men då är det det mer än 10 grader i och för sig.
Här i skåne där jag bor har vi haft dåligt väder i över en vecka, här har dom flesta hästarna haft täcke på sig, stora som små. Gamla som unga.
Ute och inne. ( i området där jag bor förstås )
Men idag sken solen och det var varmt, då åkte alla täckena av.
Då kan det mycket väl vara som vetrinären var inne på. En brist av något slag. Då finns det de som sätter nödpäls, den är lång men endå inte som vinterpäls. Testa att ta ett blodprov och analysera. De går att skicka till en klinik per post om man inte har någon i närheten. Det behöver inte bli så dyrt heller.
Fast här vill jag återigen vika in. Jämför inte hästar och människor. En människa behöver kläder om det är under 28+. Samma temperatur för en normal häst är max 5+. En häst men normal vinterpäls (för klimatet där den bor) klarar ner till -30 i sverige. För att ge nyans till tävlingshästarna med flera lager täcken så kan de mongoliska ponnyerna hålla värmen ner till -60 om de har något att tugga på. Och deras päls är då ca 5-7 cm lång.
En människa kan frysa ihjäl i 5+. Det kan inte en häst.
Men vad tror ni, väljer hästen att gå in i ligghallen/vindskyddet då den fryser om den har möjlighet?
......Men vad tror ni, väljer hästen att gå in i ligghallen/vindskyddet då den fryser om den har möjlighet?