Är era hästar nakna i hagen nu?

Sv: Är era hästar nakna i hagen nu?

Mina är nakna o har varit i en månad. Om det var ösregn på morgonen så skulle de få på regntäcke. Går nog ut nattetid inom 2 veckor, kommer dock in halva dygnet vid kraftigt regn eller stark hetta.

Här har pållarna varit utan täcka en god stund... Nog för att jag sett att det finns dom som täckar på pållarna ännu, men för mig är det överkurs...:D dessutom så står mina ute dygnet runt nu och har gjort ett tag...

Mina går otäckade nu och har gjort ett par veckor. Dock så frös de alldeles förskräckligt förra fredags kväll eftersom det var ett riktigt otäckt regnväder. Då fick de komma in och käka hö och fick snabbt upp värmen.

Har dock idag sett MÅNGA hästar som går täckade!!! Visst att det blåser lite, men om min stora skulle ha haft täcke på sig idag skulle hon bli alldeles överhettad i solen!

/Lizzie

Är jag ovanlig som inte har täcke nu på min häst?

Absolut inte.

Nu har ju mina gubbar kanske aningens mer päls än din donna, som de ponnysar de är, men täcket det åker endast på om det är regnigt och kyligt, då främst på gammelgubben som trots allt är fyllda 26 i år. De andra, "ynglingarna" som bara är 17 och 22 ;) får gå utan även om det är regn, bara det inte är för kallt, under 5 grader eller så.

Vi har ju ganska mycket granar som de kan söka skydd under så blöta, det blir dom inte om dom inte vill.

Min går otäckad sen några veckor tillbaka, täcket åker på när det regnar, har dock sett en hel del hästar här omkting med fodrade halstäcken...:cool:

Då är det ett fysiskt fel på din häst man bör söka vetrinär hjälp för. Jag är gravallvarlig.

Om du kan någonting om hur hästars päls fungerar skulle du inte motsäga dig själv så ogenerat.

jag vet. jag tycker det är helskumt.
Jag har haft veterinär ute, såklart! :grin:
Hon kunde inte göra något än att rekomendera mer B vitamin.
Sen är det i princip bara jag som märker det på henne, andra har aldrig kommenterat hennes päls på något sätt.
Hon har alltid haft problem med det, även när jag köpte henne.
Fick hem henne efter en midsommar, på halva hästen var lång vinterpäls kvar.
Hon fäller och får något sån där fin sommarpäls.

Dessutom så svettas hon nästan aldrig. Knappt när man rider heller, bara mellan bakbenen och lite lite där sadeln ligger och något pytte lite på lite av halsen.
Kanske har nåt med det att göra? :confused:

Hon bytar i allafall och snabbt.
Hon får ju inte den riktiga vinterpälsen men något där i mellan.

SÅ kallt har det inte varit i Nora de senaste två veckorna! ;)
Men som sagt, är det regn får min häst ha täcke, hon fryser annars.

Fodrade halstäcken NU?! Ja hur man klär sina hästar är uppenbarligen väldigt olika, jag använde halsdelen på min hästs täcke 3-4 ggr på hela vintern! Och då var det när hennes klippta päls växt ut och jag ridit så hon inte var helt torr när hon gick ut igen.
I övrigt använde jag aldrig halsdelen...

Men jag har genom åren sett att det där med hur mycket täcken som behövs, det styrs till stor del över hur frusen husse/matte är!
Jag är en sådan där viking som måste ha kallaren än 15-20 grader minus för att frysa om jag rör mig någorlunda mycket.
Mina hästar har ett vintertäcke hela vintern, ska det på två så måste det bli kallare än -20 om jag ska anse det nödvändigt.
Men jag har sett hur hästens garderob för hästkompisar som är frusna ser ut! ;)

Min häst står med täcke om det regnar ute eller helt plötsligt blir kallt igen. Annars är hon naken. Inne har hon bara täcke om jag spolat av efter ridning.

Det är en dressyrhäst om det spelar roll. Andra i mitt stall har klippta hästar och de har täcke fastän det är sol.

Tunnfodrade regntäcken på nätterna och nakna på dagarna :) De ha gått ute dygnet runt en dryg månad nu.

Pållen har gått "naken" länge nu men haft ett tunnt regntäcke på någon enstaka gång när jag trott (jäkla SMHI! :devil:) att det skulle bli rikligt med regn någon dag.

I dag hade de lovat regn men jag avvaktade med täcket och inser att det är onödigt - än så länge är det i alla fall bara mulet och hoppas det inte blir ihållande om det kommer.

Han har fällt av sig hela vinterpälsen och är nu vackert blankt rödbrun i stället för den mörkare vinterfärgen. :)

Min häst går också naken nu, det har hon iof gjort ganska många veckor nu. Vid mycket regn har hon dock ett ofodrat regntäcke på sig.

Min gubbe går naken nu. Har tunt fodrat regntäcke vid regn, blåst eller risk för regn.

Är en gammal herre med muskelbekymmer. Går nu dessutom i liten egen hage pga skada.

Min har gått naken sen slutet av mars.

Åker dagligen förbi hästhagar där hästarna har täcken på sig även när det är fint väder och jag tycker synd om dem!

Bor norr om Stockholm.

Min pålle står i sin box med fleecetäcke på sig nu då stallägaren tog av han täcket imorse :mad:
Han går som sagt ute dygnet runt men om nätterna har han ett 100g täcke på sig som åker av på morgonen om det inte är risk för att bli regn. Men av någon anledning har stallägaren tyckt att att det inte ska bli regn fasst hon täckat dom som står inne om nätterna :crazy: Så pålle stod och frös så dant att nnär jag skrapade av han vattnet trillade han nästan ihop så ont hade han :cry: ne så nu blir det fodrat täcke (100g) på vid risk för regn, och nåde den i stallet som tar av honom täcket då.

Ja sådana problem slipper jag tackochlov! Låter inte som något logiskt sätt att täcka hästen, det som din stallägare gjort?!

Nakna hästar sedan 1.5 månad.:banana: Men de andra i stallet har just tagit av, det blev ju såååå lerigt...hmm

Ja alltså mina hästar är ju inte nakna, de har sin päls.;)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
904
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 302
Senast: Ridinglady
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 886
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 112

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka