Är du den bästa att ta hand om din häst?

Sv: Är du den bästa att ta hand om din häst?

Det är många i sverigetoppen som rider ut minst en gång i veckan. Inget som är hemligt precis :p

Trixa o fixa lite hemma...bygg egna små hinder och krångligheter så pålle får "tänka på riktigt"...preseningar..stavning:o...färgglada pinaler så pålle från gnugga geniknölarna ordenligt. Man behöver inte harva runt i lilla padocken för att pållelilla ska bli trött...det finns SÅÅÅ mycket roligt man kan uppfinna till sitt lilla hjärtegull...jag lovar det blir "tänk" på hög nivå.

Lycka till

Knapplån och allmänn reflektion: Jag hör ibland hästägare som säger saker i stil med att " Han älskar/hatar att jobba/vara ute i skogen/hoppa/tränadressyr... you name it! Jag har förresten sagt det själv många gånger i mitt liv - om än inte på senare år. Frågan är: Hur vet vi detta? Eller bara tror vi? Eller är det så att det är vi själva som tycker om/inte tycker om - och applicerar det på hästen? Jag har svårt att tänka mig att någon häst har ett äkta behov av eller lust till någon särskild sorts träning. En häst behöver röra sig - på hästars vis; ströva, beta, umgås med flockmedlemmar...Vad tänker ni?

om man känner sin häst så märks det tydligt vad den gillar och inte. För mig är det väldigt viktigt att hästen faktiskt gör saker och ting med glädje och vilja. Skulle tex aldrig hoppa en häst som inte bjuder mot hindret och visar en stark vilja att vara felfri över hindret. Har en häst som verkligen inte gillar att ridas ute. Jag respekterar det och rider aldrig ut själv, jag rider ut någon gång i månaden och då rider jag med sällskap.

Det är klart att det finns de som skulle kunna/kan ta hand om Honey lika bra som jag gör, kanske t.o.m. bättre ibland. Det finns alltid något som någon annan skulle vara bättre på, men det finns också saker hos en själv som gör att hästen trivs med just mig. Som gör att vi passar så pass bra ihop som vi gör. Det tror jag är viktigt att komma ihåg.
Mitt sätt att rida passar Honey, hon trivs med det och tycker oftast att det är roligt (och detta är en dam som tydligt markerar om hon är missnöjd!).
Har ibland lekt med tanken, om jag skulle ta och leta upp en tjej/kille som kan rida och ta hand om Honey en dag i veckan, nån som kanske är jätteduktig på dressyr och som kan hjälpa mig att lära henne saker som jag inte kan eller som hon har väldigt svårt med och jag inte lyckas förmedla till henne. Men nej. Hon är ofta känslig för nya människor, lite misstänksam sådär.
Jag tror absolut att det finns de som är bättre än jag (jag VET att det finns..), men jag tror också att vi passar ihop av en anledning.

Honey markerar tydligt om hon tycker att det är kul eller om hon inte tycker om det. Det känns i hennes sätt att röra sig, syns i hennes ögon. Dessutom, om hon är tillräckligt missnöjd med något så kastar hon ofta med huvudet eller bockar/kränger till, t.ex.
Hon har nu gått i hagen över en månad (har promenerat henne, jobbat från marken men inte ridit) och det känns på henne att hon är frustrerad över det.
Jag kan bara tala för mig och henne, men hon tycker iaf om att bli riden och vi älskar båda att spränga fram över stubbåkrarna (t.ex.). :love:

Det finns säkert en hel del som kan sköta min häst bättre. Men han har valt mig. Han är enmanshäst och gillar uppenbarligen min halvt bristfälliga vård.;)
Nej, så illa är det inte. Han har det bra. Men jag är ju inte den bästa hästmänniskan i hela världen.
Dock är jag nog bäst för just min häst. Han har haft det svårt och knutit ett väldigt starkt band till mig.
Jag tror dock att folk gärna ser sig själva och sina hästar som speciella. Men här är det så att hästen tom matvägrar om jag är borta för länge. Och folk kastas av, det ryms från in- och ut-släpp och är ett allmänt surigt beteende mot andra. Med en del allvarligare personskador som följd.
I övrigt tror jag de flesta hästar ställer om fort och kan klara ägarbyte utan större problem. Jag har inte upplevt samma kontakt med andra hästar jag ridit mycket. De har gillat mig. Men skulle nog glömma fort och gilla andra med om jag försvann ur deras liv.

Sen undrar jag samma som övriga, hur rider du då du rider ut? Kan du inte jobba hästen ute? Det går ju finfint att rida dressyr ute med även om det kräver mer planering av vägen av en ryttare som kanske glömmer det på bana/i ridhus.
Eller är det just gå på bana/ridhus den gillar? Jag har stött på en sån häst faktiskt. Han ville inte gå i skogen alls. Fick han vara i ridhus, på stora vägar eller banor så var han jättetrevlig. Men ville vi ut på en stig så var det inte roligt. Det var flera mycket kompetenta personer som tränade denna egentligen mycket snälla och undergivna häst under många års tid. Han gick till slut i skogen. Men gillade det aldrig.

Min häst var tvärt om då jag köpte honom. Han hatade ridvolten. Rymde ut därifrån och bråkade för att slippa. Antagligen förknippae han volten med otrevligheter. Nu älskar han ridhus och banor. Jobba är skitkul tycker han och blir ledsen om han leds ut därifrån utan att fått jobba.
Så en del går kanske att förändra beroende på vad det är.
Betingning är kraftigt.

delvis knapplån

min ena häst har också valt mig, vägrar äta om jag inte är där blir deppig och nere.
Han blir galen om jag tex skulle gå en bit bort trots att han fått massa lugnande.
Så ..ja. Jag tror att vi passar varandra super.

Frågan är: Hur vet vi detta? Eller bara tror vi? Eller är det så att det är vi själva som tycker om/inte tycker om - och applicerar det på hästen? Jag har svårt att tänka mig att någon häst har ett äkta behov av eller lust till någon särskild sorts träning. En häst behöver röra sig - på hästars vis; ströva, beta, umgås med flockmedlemmar...Vad tänker ni?

Känner man sin häst så vet man, jag har provat det mesta med min häst nu, både som konvalecent då han gick i stor stor hage med många kompisar och levde ett såkallat hästliv och nej, han gillade inte de i längden, blev väldigt uttråkad efter några månader och stod vid grinden både när jag kom och gick. Han blev frustrerad och tråkig att hantera tillslut. Han behöver arbeta helt enkelt, både fysiskt och psykiskt.

Han har en väldig lust till att hoppa, han älskar hoppning, han lever upp på hoppträningar, det är nog de han gillar mest faktiskt när det gäller träningen.

Dressyr tycker han väl är okej, han är glad och gör vad han ska och är ambitiös i träningen men det är inte lika roligt som hoppningen. Han är en hopphäst helt enkelt.

Uteritter är han ungefär som i dressyren, han tycker det är kul men inte så extremt att det är nåt som måste finnas på schemat om man säger så. Kan ha att göra med att jag rider väldigt mycket dressyr ute i skogen, ungefär lika mycket som i manegen. Är det bra väder så rider jag gärna ute i stället.

Jag kan ju skriva att jag inte är någon hoppmännska, jag gillar inte att hoppa på de sättet men jag tvingar mej att hoppa för att hästen älskar det. Så de har då inte smittat av sej på hästen iallafall. Annars hade jag gärna menat att hästen inte gillar att hoppa men tyvärr så älskar han de och de får jag acceptera helt enkelt. Jag tycker det är okej med hoppning men föredrar dressyren. Men måste skriva att jag älskar att ha en såpass allroundhäst som jag kan göra allt med och lära mej mycket av, jag tycker ju hoppningen blir roligare och roligare ju mer jag gör de. Hästens glädje smittar också av sej.

Så min häst har absolut lust och behov av viss sorts träning för att må bra, han mår inte bra psykiskt av att inte få arbeta och träna.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror också att det finns många som kan ta väl hand om hästar. Problemet är att man även sett en del som inte gör det. Om man säljer sin ögonsten väljer man förmodligen ut en ny ägare som verkar bra för hästen...men sedan kan man aldrig garantera att de blir kvar där. De kanske säljs vidare då de blir äldre och inte håller måttet för allt som ryttaren vill och det är detta som avskräcker mig från att sälja.

För mig är mina djur familjemedlemmar liksom mina hundar. Jag tror även hästar vill ha trygghet och stabilitet i livet och inte få förmånga ägarbyten. Många använder djuren som mopeder och tävlingsmaskiner, de blir väl omhändertagna så länge de håller måttet men alla blir ju gamla. Mina hästar har hjälpt mig och dottern fram inom ridningen och det skulle vara mycket svårt att göra sig av med dem. Har dessutom flera hemska minnen i bagaget från tider då man red andras hästar och inte kunde påverka försäljning mm. Några reds sönder och avlivades alldeles för tidigt av okunniga. Ibland kan man inte påverka och visst kan de hamna helt rätt också om man gör sig av med dem.

Beträffande din situation (som startade tråden) tycker jag du fått många bra tips om hur du kan aktivera din pålle. Ska man sälja är det bästa att göra det direkt men jag skulle nog kontaktat förra ägaren först så de har en möjlighet att köpa tillbaka om de vill, det skulle jag uppskattat som säljare (i och för sig brukar det ta upp till ett år innan man funnit varandra som ekipage).

Sedan är det ju ibland bättre att sälja än att ha kvar om man inte klarar av pållen och det är uppenbart för en själv. Hur du än gör så lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
724
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 410
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 821
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka