Sv: Är du den bästa att ta hand om din häst?
Det finns säkert en hel del som kan sköta min häst bättre. Men han har valt mig. Han är enmanshäst och gillar uppenbarligen min halvt bristfälliga vård.
Nej, så illa är det inte. Han har det bra. Men jag är ju inte den bästa hästmänniskan i hela världen.
Dock är jag nog bäst för just min häst. Han har haft det svårt och knutit ett väldigt starkt band till mig.
Jag tror dock att folk gärna ser sig själva och sina hästar som speciella. Men här är det så att hästen tom matvägrar om jag är borta för länge. Och folk kastas av, det ryms från in- och ut-släpp och är ett allmänt surigt beteende mot andra. Med en del allvarligare personskador som följd.
I övrigt tror jag de flesta hästar ställer om fort och kan klara ägarbyte utan större problem. Jag har inte upplevt samma kontakt med andra hästar jag ridit mycket. De har gillat mig. Men skulle nog glömma fort och gilla andra med om jag försvann ur deras liv.
Sen undrar jag samma som övriga, hur rider du då du rider ut? Kan du inte jobba hästen ute? Det går ju finfint att rida dressyr ute med även om det kräver mer planering av vägen av en ryttare som kanske glömmer det på bana/i ridhus.
Eller är det just gå på bana/ridhus den gillar? Jag har stött på en sån häst faktiskt. Han ville inte gå i skogen alls. Fick han vara i ridhus, på stora vägar eller banor så var han jättetrevlig. Men ville vi ut på en stig så var det inte roligt. Det var flera mycket kompetenta personer som tränade denna egentligen mycket snälla och undergivna häst under många års tid. Han gick till slut i skogen. Men gillade det aldrig.
Min häst var tvärt om då jag köpte honom. Han hatade ridvolten. Rymde ut därifrån och bråkade för att slippa. Antagligen förknippae han volten med otrevligheter. Nu älskar han ridhus och banor. Jobba är skitkul tycker han och blir ledsen om han leds ut därifrån utan att fått jobba.
Så en del går kanske att förändra beroende på vad det är.
Betingning är kraftigt.