är dressyrryttare fegare än andra??

U

Uddatyp

jag har ju haft ett antal dressyrtränare som försökt rida min lilla häst, inte så att ja inte klarar av honom utan det är mer att jag behöver hjälp med att komma vidare ibland, typ om man fastnar o bytena inte rikigt funkar o sånna saker..då är de ju bra om nån duktig kan sitta upp på hästen så de blir rätt, då är de ju lättare för mej sen också att lära mej.

men iallafall, dom hoppryttarna som ridit honom har aldrig haft några problem, dom bara säger till honom bestämt och sen är de inga mer problem och hästen tjaffsar inget utan är hur bra som helst.

har en jättebra dressyrtränare nu men som sagt så kan hon inte rida hästen..vilket kan behövas nångång ibland.
så ja är så virrig, vet inte om ja borde byta tränare till nån som kan rida hästen och som då vet hur ja ska göra..hur ja ska rida så de går ännu bättre..

samtidigt så vill jag ju ha kvar den ja har för de funkar så bra..men de är just de när man fastnar och någon rörelse inte funkar som man kanske skulle behöva hjälp..också går inte de..
hur skulle ni gjort? är alla dressyrtränare såhär?

Sv: är dressyrryttare fegare än andra??

vi kanske blev dressyrryttare för att vi tyckte det var för läskigt att hoppa..... :p

sen så är det faktisk så att man inte gärna sätter sig upp på någon annans häst som man vet är bråkig, och stegrar sig, kastar av osv, det är helt enkelt inte värd att risikera hälsan för någon annans jobbiga häst! jag gjorde det då jag var yngre, då red jag allt, ju galnare ju bättre. som tur är har jag blivit klokare med åren....

så jag kan förstå hur din tränare tänker... :D

jag skulle inte byta tror jag, det är ju ändå din häst och du som ska klara av att rida den. är tränaren duktig så ska hon klara att förklara för dig från marken hur du ska göra.

/centaur, vars dressyrhäst var helgalen dom första par åren.... :cool:

Generellt sett,ja, om jag då väljer att enbart jämföra med hopp o fälttävlandsryttare och då vuxenryttare.

jo men de är de att min häst inte är nån stegrande och bockande galning, då hade ja haft full förståelse för sånna hästar vågar ja inte heller rida..ja skulle aldrig våga låta nån annan sitta upp på honom om han va sån.
tillome min mamma som knappt ens vågar klappa honom kan sitta o små rida..då går han så försiktigt så de ser ut som om han är rädd för att tappa henne..så han är ju så snäll.

han gör aldrig nånting när ja rider, de är en väldigt snäll men testande häst.
de han gör är att gå sidleds och tar upp huvet så man inte har någon kontakt alls med honom, men mer än så händer inte, man måste vara bestämd mot honom och de är bara att säga till honom så slutar han..
och dom ser ju hur fin han är när ja rider..och ja har ju sagt till dom att man måste vara bestämd..annars går de inte.

dom har hoppat av honom så fort han börjar så utan att ens försöka..däremot när andra hoppryttare sitter upp så gör han ingenting, hur snäll som helst..han testar en gång sen är de lugnt.

och ja vill ju inte att dom sitter upp för att han är jobbig utan för att bryta mönster som uppstår ibland..när man fastnat och inte kommer nånstans..eller om de är nåt som känns fel hade de vart bra om dom satt upp o kände på honom.

men jo ja vill ju hålla kvar vid denna tränaren ja har nu för bättre har ja svårt o tänka mej att ja hittar..man kanske ska ha två..ja ska ju försöka börja hoppa igen endå..

Svårt att svara på ifall du ska byta men...
Jag tycker generellt (undantag finns) att tränaren ska vara så pass mkt duktigare att denne ska kunna korrigera elevernas hästar. (De ska klara av även bråkiga hästar).
Annars kan man ju fundera på vilket hästmaterial de har haft sin skolning på.
Det finns massor av duktiga dressyrtränare som fixar bråkiga, busiga hästar. Se alla unghästberidare...

Jag undviker numera "teoritränare" som läst en massa ridkonstböcker men inte kan tillämpa sina kunskaper praktiskt på andras hästar.

Jag skulle inte tro att min tränare skulle våga sätta sig på min häst, tror hon är rädd för henne :angel:

Men hon är bra på att träna mig iaf, hästen går ju jättebra.

jag tror inte att man väljer dressyren bara för att man kanske är rädd för att hoppa. varför väljer man i så fall för att hoppa och innte rida dressyr? det handlar mer om vad man tycker är roligt. sen finns det säkert visssa som väljer dressyren för att de är rädda att hoppa men det r nog inte så många egentligen

KL

som tränare vill man knappast sitta och rida till andras ouppfostrade hästar, utan komma till arbete om man skall rida dem.... Jag tror att många etablerade dressyr tränare därmed inte är så intresserade av att rida hästar som inte accepterar andra ryttare, såvida de inte tagit på sig ett rent och klart uppfostrings uppdrag. Kanske din tränare även ser det ur den kvalitativa aspekten för dig - du betalar för ett träningspass, och om 3/4 av det passet går åt till att få hästen att kliva på framåt normalt istället för att gå åt sidan och tjura, så kanske tränaren inte bedömer det som kvalitativt för DIN - som kunds - del.

själv är jag inte ett dugg rädd för styriga hästar, dock tycker jag det finns gränser för vad jag vill utsätta mig för och hur mkt jag vill engagera mig i att uppfostra rent och skärt, andras hästar. Sånt får de göra själva, rider jag någon annans förväntar jag mig att det går att komma till arbete utan att behöva helt uppfostra hästen.

OBS - Pratar nu generellt, alltså inte om DIN häst, utan hästar som har betydligt fler fåter för sig än att bara gå åt sidan.

på frågan om dressyryttare är fegare än andra...
Ja i vårat stall stämmer det iallafall, finns en dressyryttare (jag) och en hoppryttare, och jag är definitivt fegare än hon:angel: :D
men jag tycker också dressyr är mycket roligare än hoppning så det är inte anledningnen till att jag inriktat mig mest på dressyr.
jag drar mig för att rida hästar som jag vet är "bråkiga".

Men jag hade nog inte bytt tränare av den anledningen att hon inte ville rida min häst, om det fungerar i övrigt...
Det är ju du som ska klara av din häst i slutändan ändå, så är hon tillräckligt bra på att förklara så skulle jag nog haft kvar henne.
Ingen av mina tränare har någonsin suttit upp på min häst och det har funkat fint ändå:D
Jag berättar vad jag känner och hon tittar så diskuterar vi fram en lösning som borde fungera.

Ja, dressyrryttare är fegare. Klokare på många vis, men inte lika handlingskraftiga.

Är min erfarenhet. :p

Man kanske blir fegare med tiden av att mest rida dressyr. Som hoppryttare utsätts man för en hel del potentiellt skrämmande situationer (höga hinder, busiga hästar osv) men som dressyrare är det inte lika vanligt. Man blir väl van vid det man har hemmavid helt enkelt.

kl
ja har alltid trott att ryttare på högre nivåer ska vara såpass duktiga att dom klarar av testande hästar..för de är de ja tycker en bra ryttare är, en som kan rida alla sortes hästar..

en tag så kändes min pålle väldigt stel i ena varvet, bet sej fast och ville inte riktigt böja sej..då va de bra ja hade min kompis hemma som är duktig och rider min häst jättebra så hon kunde sitta upp och känna på honom och de visa sej ju att de va såklart jag som va problemet, sen så löste de sej..när ja visste mer va ja gjorde för fel.
hade blivit sneare o sneare utan att märka nåt o hästen reagerade ju såklart på de..alltså de va väldigt lite..inte så de syntes direkt från marken..
efter de när ja satt upp igen va de som en ny häst, och nu tänker ja mer på de..att ja måste bara mer uppmärksam på hur ja sitter.

de är sånt ja skulle vilja att min tränare kanske kunde göra, för i de läget va ja ju beredd att hästen va halt o allt möjligt också va de en sån liten liten sak som inte direkt syntes från marken.

Självklart ska de kunna det!

fast som jag sa tidigare så tycker jag det är skillnad på att kunna, våga och att VILJA.

om TS skriver att hennes häst ALLTID är problem att rida oavsett de tränare hon haft. Då kanske det är som jag skrev tidigare, att man som dressyr tränare vill lägga krutet på ett produktivt TRÄNINGS pass - inte att grunduppfostra hästen från scratch. bara ett exempel.

ang. att dressyr ryttare rent allmänt är fega så vet jag inte....
tror inte det går att generalisera.
känner dressyr tävlingsryttare som aldrig lämnar ridhuset, men även tävlings hoppryttare som är livrädda att lämna premisserna, med hästar som typ aldrig ngnsin ridits i skogen, pga ryttarens rädsla för att ta hästen utanför anläggningen.
men 140 hoppningar deltar de i. :D

Många vill inte.

Sen finns det de som inte vill bli varma o sen sitta still i ett kallt ridhus efter det.

jag haller med dig,, aven om jag ar den typen av tranare som latt skulle kuna bli vad du pratar om,, mycket teori och lite praktik.

Men....

Med hastar kan man bara det man forstar och kan utfora i praktiken.

Sa om du kan teorin spelar det ingen roll om du inte kan utfora det, for da KAN du inte, och om du kan utfora det men inte forstar teorin sa kan du det inte heller, inte sa att du med gott samvete kan ha ridlektioner i alla fall.

Det som jag tycker är väsentligt är om du får ut något av hennes ridpass eller inte. Om du tycker att hon är bra från marken och du och hästen lär er saker av henne, finns det ingen anledning att byta eller hur? Om inte, byt! :)

För övrigt kan jag säga att jag är dressyrryttare. Om jag skulle vara feg skulle jag aldrig kunna sitta på min häst som jag har idag med tanke på hur hon kan uppföra sig. Jag rider henne dock som en allroundhäst i och med att hon älskar att hoppa (vilket jag tycker är trist och tråkigt ;))

Om dressyrryttare är fegare än andra tycker jag mer än från individ till individ. Min sambo är dressyrryttare men definitivt inte feg! Sätter sig på vad som helst, tycker det är kul med halvgalna hästar, rider gärna i full galopp i grimma & grimskaft barbacka på sin store spralige tysk osv. Jag som genom åren hoppat mkt mer än honom är ändå mkt fegare.

Min dressyrtränare har ridit alla våra hästar men om hon inte ville skulle jag respektera det. Hon är ju lika bra på att träna oss för det. Och eftersom jag rider Msv B och hon Svår B så vet jag ju att hon dessutom är erkänt mkt skickligare än mig. Även om hon nu av ngn anledning inte skulle vilja sitta upp på ngn av våra hästar.

Asså det finns ju dressyr ryttare som tycker att de tär roligt att hoppa också, men det är väll lite olika, vissa kanske är rädd för höga höjder på hästen, farten osv..dressyren är ju så mycket lugnare änn hoppning..
Det sägs ju även att islandsryttare rider islandshäst för att dom är rädd för större, eftersom island e så pass liten, ursäkta att jag skriver, men ändå, vet att det inte hgör hit..:d¨
pÅ något sätt så tror jag på de'! Faktist..Asså alla e ju olika i sin rädslsa vissa e inte alls nå rädd, medan vissa är jätterädd.

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 047
Senast: JohannaB
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
2 124
Senast: Flixon
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 491
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 232
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård