Är detta vanligt?

poff

Trådstartare
Mitt sto gjorde 12 starter som 2-åring, varav dom fyra första inom loppet av en månad (med plac. 2-2-3-4). Hon gjorde även några starter som 3-åring, men med betydligt sämre resultat.

Hon såldes från galoppen som tre-åring för att hon slängde av jockeysarna, hon hade dessutom slutat äta (inte konstigt tycker jag).
Min fundering är dock om detta är vanligt, att man startar två-åringar så här hårt? Jag är inte direkt känslig, men tycker nog att detta är att ta i med så unga hästar:devil:. Men jag är kanske helt ute och cyklar, är inte alls i galoppsporten, även om stoet är tänkt att betäckas med en galopphingst i år.

Sv: Är detta vanligt?

Det är inte helt ovanligt att man startar en tidigt utvecklad häst intensivt som tvååring. Speciellt vissa proffstränare har det som "affärsidé" med hästar som dom inte tror kommer att kunna löpa mot de bästa senare under tvåårsäsongen. Det positiva man kan säga om det är att dom i alla fall får vara med däruppe vilket din tydligen fått vara med två andraplatser, en trejdeplats och en fjärdeplats på fyra starter. Min uppfattning är att så länge hästarna får vara med däruppe så mår dom i alla fall OK.

Sen när motståndet blir tuffare och dom inte kan hänga med längre blir dom trötta på det. Det bästa man kan göra med en sån häst är att ta bort den från banan och det har man tydligen gjort i din hästs fall.

4 första starterna på en månad låter lite väl tufft tycker jag, hästar som startar så hårt som tvåringar tycker jag sällan blir bra som 3-åringar, vet inte om det finns nån statistik. Frågan är om hästen var en tidig tvååring som inte skulle ha möjlighet att hävda sig som treåring för den inte var så bra helt enkelt men var tidigt utvecklad och kunde knipa ett par segrar som 2-åring. Då kan jag hålla med om att man kör på och försöker få ut så mycket som möjligt av hästen, prispengar och ett par segrar för framtida avelsvärde.
Däremot är det sorgligt när man "bränner ut" en lovande 2-åring för att man är girig. En bra tränare har en plan för sin häst, det finns många dåliga tränare...
Fast 12 starter på en säsong för en 2-åring är mycket oavsett....
Lycka Till

Tycker också att det är lite väl mycket med 4 starter på en månad. Och 12 starter första året är lite "onödigt", oavsett om den var bra eller inte. En häst som är bra som 2-åring och som får tid att växa och utvecklas brukar fungera bra som 3-åring och 4-åring också, medan vissa bra 2-åringar bränns ut direkt och har svårt att komma tillbaka när de hamnar i växtperioder etc. Det finns det åtskilliga exempel på. Ibland kan ett byte av bana/tränare fungera som en nystart för utbrända 2-åringar, det har jag sett flera gånger. Men har de slutat äta så har de antagligen redan åkt på magsår eller matsmältningsbesvär och då är en start det sista de behöver. Som någon skrev, det finns massor med mindre bra tränare där ute...

Mitt sto gjorde 12 starter som 2-åring, varav dom fyra första inom loppet av en månad (med plac. 2-2-3-4). Hon gjorde även några starter som 3-åring, men med betydligt sämre resultat.

Hon såldes från galoppen som tre-åring för att hon slängde av jockeysarna, hon hade dessutom slutat äta (inte konstigt tycker jag).
Min fundering är dock om detta är vanligt, att man startar två-åringar så här hårt? Jag är inte direkt känslig, men tycker nog att detta är att ta i med så unga hästar:devil:. Men jag är kanske helt ute och cyklar, är inte alls i galoppsporten, även om stoet är tänkt att betäckas med en galopphingst i år.

Jag tycker det är förskräckligt:mad: En tvååring är en bebis (även om den är ett engelskt fullblod) i kroppen och i psyket.
Det är väldigt väldigt mycket med 12 starter, inte tal om annat.:cool:

*kl*
Det finns gott om hästägare som trycker på och vill ha ut sin 2åring. Som tränare kan man ju inte vägra precis:crazy:
Men nog verkar det ha varit ett väl tufft schema för en 2åring, skulle själv inte göra så.

*kl*
För mig känns detta som det bästa sättet att knäcka en ung häst, det är därför jag undrar om det är vanligt. Har ju tänkt avla fram en galoppör och sätta den i proffsträning, men vill inte att det ska gå till på detta sätt.

Stoet hade gjort sin sista start två månader innan vi köpte henne, och hon såg ut som ett benrangel. Har väldigt svårt att förstå hur en häst ska klara av att tävla när den inte ens vill äta.

Som VANLIGT handlar det om INDIVIDER att ge ett SVAR på frågan är OMÖJLIGT om man inte känner till varken HÄST-TRÄNARE-UPPFÖDARE.ALLT spelar roll nämligen.:idea:
EXEMPELVIS tar vi hästen:bow: Timeless Times:bow:
Vann 16 löp som 2åring
vann 9 löp på 67 dagar
Vann 14 av 15 starter under de första 100 dagarna av sin karriär.

Löpte 41 ggr drog sig tillbaks fullständig sund och oskadad.
Är nu DUKTIG:bow:avelshingst:love:

Detta kommerALDRIG en svenskuppfödd häst att klara,det kan jag garantera.
Detta kommer aldrig en svensk tränare att klara,det kan jag garantera.:cool:

Min älskling Shawdon :love: startade visserligen bara nio gånger som tvååring. Men han vann fyra lopp och var tvåa en gång.

Han startade sedan totalt 96 gånger och löpte sin sista säsong som nioåring. Han löpte mot de bästa i Skandinavien och Tyskland och var Grupplacerad i Italien och tjänade nästan 2,3 miljoner.

Han var visserligen engelskfödd men han står i svensk avel nu så det är bara att betäcka! Om ni vill ha tidiga, tuffa, hållbara och gudasnälla hästar!:bump::bump:

*kl*
För mig känns detta som det bästa sättet att knäcka en ung häst, det är därför jag undrar om det är vanligt. Har ju tänkt avla fram en galoppör och sätta den i proffsträning, men vill inte att det ska gå till på detta sätt.

Det är definitivt inte vanligt. Det är ägaren som bestämmer när, och hur, hästen ska starta så du behöver inte oroa dig för att någon ska knäcka din häst om du inte själv vill det. :angel:

Du väljer själv vilken tränare som ska träna din häst och du kan redan från början välja en tränare som inte pressar sin tvååringar. Gå in på galoppsport.se där kan du se alla tränarnas statistik

Själv tycker jag att tre, fyra starter är vettigt men det är väldigt individuellt. Den berömde Sune startade en gång som tvååring, typ det 26 december............

De är INTE många som startar så mkt som 2åringar.
1g i månaden är vanligt på en äldre häst.

Tyvär så e det få som faktiskt har en plan...:)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 311
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?