Är detta rätt??

Civil action

Trådstartare
Detta tycker jag känns som ett dåligt skämt...

Dessa s.k. proffs tränarna som inte ens kan överleva på sin verksamhet.
Skamligt tycker jag, borde det inte vara något slags krav på personer som är "proffs".

Så vitt jag minns så får man ju inte ha någon annan inkomst som är större än sin verksamhet (alltså huvudsaklig inkomst) än travet om man innehar proffs licens. Dock så var det ju några år sedan jag tog min licens.

Sv: Är detta rätt??

Detta tycker jag känns som ett dåligt skämt...

Dessa s.k. proffs tränarna som inte ens kan överleva på sin verksamhet.
Skamligt tycker jag, borde det inte vara något slags krav på personer som är "proffs".

Så vitt jag minns så får man ju inte ha någon annan inkomst som är större än sin verksamhet (alltså huvudsaklig inkomst) än travet om man innehar proffs licens. Dock så var det ju några år sedan jag tog min licens.

Men du, om du läser artikeln så ser du ju svaret?:idea:

Många satsar på att ha unghästar och ha dem till premie, det är en ganska bra och fast inkomst och inget nytt.

Sen kan man ha otur ett år och få in virus och infektioner, tycker du man ska slå igen då på rotmos eller får man kanske en chans till?
Dessa tränare har få hästar i träning och drabbas hårt om de får in "skit" i stallet, vi vet att stora tränare haft samma problem oxå och inte riktigt fått till det med stora förluster som följd.

Sen överlever man inte på insprunga pengar, det är tränaravgifterna man lever på, resten är bonus!

Senast ändrad:

Håller med Humelibumlan här, många satsar på unghästar och har dessa på inkörning. Svedin från Bergsåker tar emot åringar på inkörning och har även tagit emot konvalecenter från en större tränare här omkring.

Men jag tycker det är otroligt ...ALLA andra företagare måste ju ha sina företag så dom går ihop..men travtränare verkar ha eget liv....dom som bara kör in unghästar har konvalecenter borde ha nån annan licens och inte proffslicensen.

Men jag tycker det är otroligt ...ALLA andra företagare måste ju ha sina företag så dom går ihop..men travtränare verkar ha eget liv....dom som bara kör in unghästar har konvalecenter borde ha nån annan licens och inte proffslicensen.

Tack precis min åsikt med :bow::bow:

Vadå. De tränar ju kanske inte unghästarna gratis precis? Det går väl alldeles utmärkt att få ett företag att gå ihop utan "inkörda pengar".
Det är ju inte direkt gratis att sätta bort 20 mil i bil plus en hel kväll för att starta?
Jag vet då ingen av de mindre tränarna som tar ut vad det faktiskt borde kosta att tävla.

Vadå. De tränar ju kanske inte unghästarna gratis precis? Det går väl alldeles utmärkt att få ett företag att gå ihop utan "inkörda pengar".
Det är ju inte direkt gratis att sätta bort 20 mil i bil plus en hel kväll för att starta?
Jag vet då ingen av de mindre tränarna som tar ut vad det faktiskt borde kosta att tävla.

Hur kan det gå ihop ? Först måste man vara tre man för unghästarna, sen tar dom ut lägre dygnspriser ??!!

Jag fattar inte hur dom får det att gå ihop, de som har typ Olles och Stig H's unghästar kan jag förstå, men inte typ den som har fem - 6 st..personalen kostar ju den med. Sen så åker ettåringarna hem när dom är inkörda o klara.

Gratis att åka 20 mil är det ju aldrig, men det är väl meningen i ett företag att hästarna ska kunna gå ihop och för en del tränare går ju inte en enda häst ihop...om man tycker det är dyrt att åka o starta så är det kanske fel yrke man gett sig in i. Och att inte ta ut det av hästägaren är väl bara travtränare som bjuder på :crazy:, det lär ju inte vara plus för företaget iallafall.

Det är väl detta det handlar om, att driva ett företag som går minus år efter år....

.... å så går Skatteverket på oss vanliga hobby amatörer för det ser "skumt" ut utan intäkter. Är ganska säker på att de mindre proffsen fular sig mer. *Morrar*

Tack precis min åsikt med :bow::bow:

Nej det var det inte, du tyckte dessa var en skam och att vi borde ha högre krav på proffs.

Jag tycker att man som proffs ska ha rätt att inrikta sin verksamhet som man vill och ser inte alls vitsen med en särskilld licens för just olika ändamål.

Hur kan det gå ihop ? Först måste man vara tre man för unghästarna, sen tar dom ut lägre dygnspriser ??!!

Jag fattar inte hur dom får det att gå ihop, de som har typ Olles och Stig H's unghästar kan jag förstå, men inte typ den som har fem - 6 st..personalen kostar ju den med. Sen så åker ettåringarna hem när dom är inkörda o klara.

Gratis att åka 20 mil är det ju aldrig, men det är väl meningen i ett företag att hästarna ska kunna gå ihop och för en del tränare går ju inte en enda häst ihop...om man tycker det är dyrt att åka o starta så är det kanske fel yrke man gett sig in i. Och att inte ta ut det av hästägaren är väl bara travtränare som bjuder på :crazy:, det lär ju inte vara plus för företaget iallafall.

Det är väl detta det handlar om, att driva ett företag som går minus år efter år....

Även om jag tycker det är absolut rekommenderbart att vara 2-3 vid inkörning, så är det väldigt många som inte använder sig av fler än sig själv och hästen och i vissa fall någon extra om hästen krånglar.:crazy:

Många har hästarna tills de gått premie eller är startklara.

Sen är det ju tränaravgifterna de lever på och kan räkna med, inte insprunga pengar.
Vilket gör att det är ganska självsanerande och omöjligt för en tränare att överleva om den inte får hästar till start= reklam och hästägare.
Men skam är det väl knappast.

Fast det finns ju inget som säger att verksamheten inte går ihop :confused:
Man får in många tusenlappar i månaden på att köra in unghästar också.

Jämför med ridhäststall som tar emot hästar för inridning och utbildning, inte tusan måste de vinna stora prispengar med hästarna? De livnär sig helt enkelt på att göra grundjobbet.

Ang om man ska kalla sig proffs eller inte vill jag inte uttala mig om men de flesta proffstränare besitter väl ändå en hel del kunskap och erfarenhet? Det viktiga är väl att de gör ett bra jobb när de kör in hästarna?

Mvh JV

kan räkna upp en hel del a tränare på vår bana som inte får ihop det, en del skor extra, andra har svarthästar..en a tränare har EN häst på sin lista, nån får bara "idioter" ...så inte går företaget för dom flesta ihop övht....även om man får in några tusenalappar per häst så kostar stallhyra, mat, strö, skatt o sociala avgifter en hel del så spec mycket blir det ju inte över.

När jag körde min konvaelcensverksamhet tog jag betalt lika mycket som en del småtränare per dag, och det var jämt skägg ändå att det gick ihop

Jag menade inte att alla tränare får ekonomin att gå ihop utan bara att ekonomin kan gå ihop även om man inte har så mkt vinstpengar. Den ena tränaren i intervjun verkade ju ha en hel del unghästar i stallet och kunde vad jag förstod försörja sig relativt problemfritt ändå.

Sen är det ju såklart avgörande hur många hästar man har i träning och hur mkt man kan ta betalt utan att förlora kunder.

Mvh JV

Nej det var det inte, du tyckte dessa var en skam och att vi borde ha högre krav på proffs.

Jag tycker att man som proffs ska ha rätt att inrikta sin verksamhet som man vill och ser inte alls vitsen med en särskilld licens för just olika ändamål.

Både och humlan. Jag tycker inte att dessa "proffs" ska få ha sin proffs licens kvar utan dom ska få en amatör licens.

Du kan ju inte få en A licens på att du är duktig på att köra in unghästar eller hur?:crazy:

Det är ju prestations baserat så inte "vem som hellst" kan få en A licens.:idea:

Jag tycker det finns amatörer som borde ha A licens och en hel del "proffs" som inte borde det.:angel:

Sedan så håller jag med Martha om att det inte finns någon av dessa som går ihop utan svart jobb av någon sort.:grin:

Vad säger att man inte kan vara proffs på att köra in hästar då?
PPfitionell är det samma som att man har som yrke. Inte tävlingsbaserat alls.

Fast det finns ju inget som säger att verksamheten inte går ihop :confused:
Man får in många tusenlappar i månaden på att köra in unghästar också.

Inte direkt. Inkörning kostar runt 5000 max i månaden i det krävs det 1 anställd + "chefen" = omöjligt att gå ihop utan stora mängder unghästar.
Många har dessutom inkörning + bete i "paketpris" vilket gör det ännu billigare och mindre vinst för tränaren.

Jämför med ridhäststall som tar emot hästar för inridning och utbildning, inte tusan måste de vinna stora prispengar med hästarna? De livnär sig helt enkelt på att göra grundjobbet.

Men nu är det ju så att det är para någon promille av alla ridhästar som ens går att få prispengar på...
Alla travhästar har chansen varje gång de startar inte bara de bästa.

Ang om man ska kalla sig proffs eller inte vill jag inte uttala mig om men de flesta proffstränare besitter väl ändå en hel del kunskap och erfarenhet? Det viktiga är väl att de gör ett bra jobb när de kör in hästarna?

Mvh JV

Ett vanligt míssförstånd måste jag säga här. Många s.k. proffs har inte mer kunskap än en "vanlig" amatör. Många av dagens A tränare (fram för allt de yngre) har enbart jobbat åt stora duktiga tränare och därigenom fått sin licens.

Vad säger att man inte kan vara proffs på att köra in hästar då?
PPfitionell är det samma som att man har som yrke. Inte tävlingsbaserat alls.

Inte i travet ;)

Du får inte någon proffs licens på att vara duktig "där ingen ser dig" utan enbart på resultat och större tränares rekomendationer.

Dock så tycker jag att detta ligger rätt så fel på det eftersom det inte är lärlingens jobb som tränare som ligger till grunden för hur bra hästen blir utan det är ju den tränaren som redan bevisat (oftast) att han/hon är bra på det den gör. Rätt missvisande tycker jag.

Ordets betydelse har inte med sporten att göra.
Dessutom tror jag de flesta föredrar att få sin häst inkörd av ett proffs som har bevisat sitt kunnande.

Det är dessutom inte helt omöjligt att en som tidigare kört mycket lopp, trättnar lite på att kuska runt hela landet och väljer att ta emot inkörning för att kunna vara på hemmaplan. Personen är likväl proffs.

Både och humlan. Jag tycker inte att dessa "proffs" ska få ha sin proffs licens kvar utan dom ska få en amatör licens.

Du kan ju inte få en A licens på att du är duktig på att köra in unghästar eller hur?:crazy:

Det är ju prestations baserat så inte "vem som hellst" kan få en A licens.:idea:

Jag tycker det finns amatörer som borde ha A licens och en hel del "proffs" som inte borde det.:angel:

Sedan så håller jag med Martha om att det inte finns någon av dessa som går ihop utan svart jobb av någon sort.:grin:

Hur skulle dessa kunna på amatörlicens och köra in/träna upp hästar till premie? :confused:

Som älgen skriver, många har väl tröttnat på tävlandet och finner det bra att bara köra in och träna upp unghästar, många är bra på olika saker.
Andra tränar bara och några kör bara lopp.

Varför går det inte ihop?
Har du 10-15 häst a´5-7000 + moms/månad och unghästar innebär inte så mycket jobb som tävlingshästar vilket betyder att du inte behöver flera anställda, fin utrustning, dyra hästbussar etc

Sen får man ju räkna på övriga förutsättningar för att se om det kan gå runt.
Egen gård/ hyra stall
Köpa foder/ producera eget
etc.

Tjänar du själv de summorna i månaden eller har du svartjobb på sidan av?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 421
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 578
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
753
Senast: miumiu
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var liten hade jag en så kallad "bästis" liksom så många andra småtjejer. Har kanske nämnt henne här i min dagbok tidigare, jag...
Svar
0
· Visningar
558
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka