Tack för era svar, jag har sett att jag gjort en liten felberäkning men här ger jag en förklaring till priset (det som jag nyligen beräknat) som ni gärna får ta del av och diskutera kring.
Kostnaderna månadsvis för den som styr verksamheten kommer vara följande:
Stallhyra 17500:- inkl. moms
Hö 8000:- inkl. moms (4kr/kg inköpspris) i genomsnitt
Strö (torv) 2025:- inkl. moms (75kr/bal inköpspris) i genomsnitt
Gödselhämtning 320:- inkl. moms
För att täcka kostnaden för stallhyran behövs det sättas ett pris på enskilda boxplatsen som motsvarar 2916,7:- inkl.moms.
På höet lägg 50 öre per kilo på för tiden som läggs ner på att anordna plats, ta hand om plast och göra inventering. Kundpris 4.50kr/kg
På ströet läggs på 20kr/bal av samma orsaker som för höet. Däremot tror jag personligen att med lite intresse och letande man skulle kunna hitta ett strö för billigare inköpspris så man därmed också kan sänka den slutgiltiga kostnaden för kunden. Kundpris i nuläget 95kr/bal
För att täcka kostnaden för gödselhanteringen delar jag upp kostnaden för enskilda boxplatsen vilket blir 53,33:-.
Om vi säger att det sätts ett fast pris på boxplatsen inkl. 11kg hö per dag och 5 balar strö i månaden blir det slutliga priset 4979,53:-inkl.moms. Men, då är inget arbete inräknat och den som jobbar i stallet ska ha en lön på 125kr/h inkl. moms.
In- och utsläpp med täckesbyten och skydd på/av samt eventuell spolning av ben och visitering samt 3 fodringar beräknas ta ca 1,5h/dag. Vilket blir 7,5h på 5 dagar. Dessutom ska denne kvällsfodra på helger vilket kommer ta ca 10min per fodring. Den slutliga arbetstiden per vecka blir 7,83h. Med en lön på 125kr/h blir lönen ca 3916kr för en månad. Om det då ska delas ut på alla boxar i stallet blir det ca 653kr/box.
Och därefter har företaget som driver verksamheten försäkringar som ska betalas, samt att det ska finnas pengar för inköp av till exempel skottkärror, elstängsel, bensin till fordon för harvning och annat underhåll.
Så vi säger att för det behövs det lägga på 600kr.
Vad blir då det slutgiltiga priset?
4979,53+653+600=6232,53kr inkl.moms
Hur tänker ni kring min uträkning? Jag tycker att det är ett intressant ämne, eftersom att det kan se ut på många olika sätt i ett inackorderingsstall. Är det en privatperson som driver stallet svart, eller är det ett företag? Finns det någon som arbetar i stallet, får denne betalt eller gör den det gratis? Vad är en lämplig lön för stallarbete? Det finns många frågor och många aspekter att ta hänsyn till när man sätter priset. Fortsätt gärna diskutera!