Stockholm är tyvärr asdyrt men det där var dyrt även för Sthlm.
Som jämförelse så står vi nu på en anläggning med tre ridhus och ridbana. Preparerade, delvis upplysta ridvägar. Kallhyra 2900 kr och då ingår den mesta servicen förutom att man har helgtjänst 1 helgdag ca varannan månad. Sedan får man betala för den hö, strö och kraftfoder som går åt. För vår del brukar det landa på ca 4700 kr (exkl. kraftfoder).
Vi ska snart flytta eftersom jag vill ha bättre hagar och längre utevistelse och inte orkar med helgtjänsten. Det nya stallet kommer kosta 5700 och då ingår allt året runt förutom mockning. Det finns ridhus, ridbana och en gräsbana med hinder.
Några bekanta står på en flådig anläggning en bit bort som kostar 6300 kr. Då finns ridhus och allt lull lull. Tror man har någon helgtjänst ibland dock.
Kan man tänka sig kollektivstall utan ridhus osv. så kan man komma ganska billigt undan också. Har sett stall med i princip fullservice för från 3500 kr och uppåt. Men då finns inte ridhus såklart.
Så summa summarum är det stallet TS pratar om dyrt även i Stockholmsmått mätt.
Gnnnhhhh.
Hade aldrig haft råd med häst om jag bott där uppe.
Jag betalar 1800:- för allt utom mockning, inga jourer, fyra fodringar, bra hagar, ridbana, uppvärmd sadelkammare, spolspilta osv. Har fem minuter till privat ridhus och 10 minuter till mina tränare.