Är detta omöjligt...

M

Midi

Efter att ha läst lite i olika böcker och testat en gång började jag fundera eller rättare sagt, finna min vision. Jag har en vision att kunna rida en häst i "perfekt" form utan tyglar, det spelar ingen roll om det finns tyglar eller inte. Jag skulle teoretiskt sätt sätta mig barbacka på hästen och rida den i form med allt vad det innebär. Alltså inverka totalt med sitsen oavsett sadel o träns.
Är det möjligt? *jag tror att det är det*. Och OM det är möjligt, ska man då köpa en unghäst/föl för att handskas med den direkt på det sättet, eller kan man lik väl köpa en "äldre" och lära om?
:bow:

Sv: Är detta omöjligt...

Det borde väl inte vara omöjligt tycker jag.

Hur hade du tänkt dig?

Antagligen så lär du ju börja med utrustning och sen successivt ta bort det.
Jag tror säkert det är lättare med en unghäst men då måste du ju tänka på att själva inridningen tar tid och sen kan man börja fundera på form under ryttare. Med en äldre häst kan du ju påbörja arbetet på en gång s a s men de har ju redan en "vetskap" om hur ridning går till så de kanske har med sig saker i bagaget om du förstår.

Den visionen hade jag också när jag köpte min andalusiska unghingst för ca 5 år sedan! Då jag insåg att jag inte hade den inre styrkan att bemästra en hingst utan utrustning fick jag tänka att ett träns kanske ändå var nödvändigt...:crazy:

Idag är han nio år och kastrerad sedan två år tillbaka, och först nu kan jag tänka mig att hoppa upp på honom utan utrustning i ett inhängnat område. Jag har arbetat stenhårt med kommunikationsövningar hela hans uppväxt och märkt att han inte är typen som man leder, utan han går jämte dig på lika villkor. Först nu börjar jag förstå hur han funkar och vad jag kan be honom att göra. Vi är båda dominanta och kompromissar om saker. Jag har jobbat mycket med trickträning, med godisbelöning och sett till att han stannar på ptroo! (det är nog det viktigaste att det sitter, innan man sitter upp) Har inte suttit upp utan utrustning än men rider honom mycket med tränset på (eller i en bettlös nosgrimma) utan att inverka med det, om det inte är absoulut nödvändigt. Jag kan rida öppna och sakta och öka traven utan tränset, men han går i en lång och låg form, har inte lyckats samla honom i en hög form utan tygelinverkan. Och jag tror att om jag lyckades med detta hade huvudet nog legat rätt bra över lod.

Kontentan av mitt inlägg är att det tar lång tid att komma till förtroendet där du kan rida utan utrustning, och man kanske inte kan göra det med alla hästar. Man kanske ska välja noga vilken häst man tror det är möjligt med. Min häst är aldeles för dominant för att ridas ut med andra på detta sätt tex. Inte för att jag vet om du vill det, men om ditt mål är att rida så alltid, kanske du ska välja en häst som är ganska hög i rang men inte för hög.

Det finns säkert folk som kan komma till förtroendet snabbare än jag, jag har gjort en hel del tabbar på vägen. Men det är helt fantastiskt när det börjar ljusna i träningen och kommunikationen.

Lycka till och ha tålamod!

Tack för svar :) Jag menar kanske inte bokstavligt att sitta upp utan träns o sadel, utan bara att hästen och jag är så samspelta att det "egentligen" inte skulle behövas.

Men just att rida utan tyglarna (fast tränset är på) tror jag det är många här som kan göra. Har jag bara kandaret på min, så gör han sitt bästa för att gå i en högre form, fast han kanske inte orkar, även om jag inte använder stången! Men det är stor skillnad att sitta på en häst som vet att han inte har träns på sig! Det är då kommunikationen testas till max. Hästar är inte dumma. Rider du med spö tex. går många hästar mycket bättre även om du inte behöver använda det! Varför? Jo de vet att det finns där!

Det går säkert.

Problemet som är att rida utan att känna hästens mun via tyglar är att du blir en fattigare på att känna vad som är fel.
Visst kan man känna genom sätet, men handen är ett viktigt hjälpmedel i att känna så allt är okej.

är det så här du menar :angel:
Nino.jpg
[/IMG];)

Tesora

vilken häst :love:
de flesta som rider har ju andalusier m.m Är det "lättare" eller har det bara blivit så?

Min erfarenhet av att rida utan tyglar är att det inte behöver vara svårare.
Att rida utan tyglar bygger på samma princip som att rida korrekt med tyglar, det handlar helt enkelt om noggrann och effektiv inlärning av hjälperna.

Du nämner däremot att rida hästen i "perfekt" form, den funktionen de flesta ryttare ger tyglarna är ju just att hjälpa till att formge hästen, det krävs alltså att man funderar lite över på vilket sätt man vill formge hästen utan dom. Men ja, det är fullt möjligt.

Desto klarare bild man har av hur man ska göra, desto effektivare blir sedan själva inlärningen. Du sätter själv gränserna.

Hmmm. Intressant fråga. Att det gär att lätta på tygeln (descente des mains) när hästen väl är inne i en hög samling är väl de flesta överens om. Att utbilda hästen hela vägen dit utan att någonsin använda tyglar tror jag inte går.

MEN: Till den intessanta följdfrågan - varför vill man det? Är det "fult" att använda tygeln? Varför? Skulle det i så fall vara lika fult att påverka hästens huvud eller nos om vi var utrustade med så långa armar så att vi kunde nå dem med våra egna fingrar?

Man vill för att vara bättre än andra, det är nog den djupa sanningen.
Men så förtränger man mycket. En häst är först och främst en häst. Och kommer att aggera som en häst. I det ögonblicket räknas ingar tidigare träningar, inga tidigare mutor, hästen i hästen tar över.
Bilden på hingsten? i ridhuset, sånt gör bara att man tappar respekten för ryttaren. Vem som helst kan sitta på vilken häst som helst under vissa former.
Men gör det när det skiter sig.
Det är då agnarna skiljs från vetet.

svea skrev:
Hmmm. Intressant fråga. Att det gär att lätta på tygeln (descente des mains) när hästen väl är inne i en hög samling är väl de flesta överens om. Att utbilda hästen hela vägen dit utan att någonsin använda tyglar tror jag inte går.

MEN: Till den intessanta följdfrågan - varför vill man det? Är det "fult" att använda tygeln? Varför? Skulle det i så fall vara lika fult att påverka hästens huvud eller nos om vi var utrustade med så långa armar så att vi kunde nå dem med våra egna fingrar?

Nej, det är inte fult att använda tygeln, inte alls. Varför skulle det vara det? Men detta var bara en undran om det går.

Det var en allmän spekulation, inte bara riktad till dig. Man får ofta i olika diskussioner intrycket av att det finns en rangordning bland hjälperna vilka som är "finast" och "fulast" att använda. Där sitsen är "finast" och handen "ful".

För mig som dels är gammal tävlingskusk, och dels har hästar som jag arbetar på långa tyglar, känns det lite konstigt när det blir så. Tygeln/tömmen är ju en fantastisk kommunikationskanal som man kan påverka hela hästens kropp med.

Jag tycker att det är jättenyttigt att jobba utan tyglar i bland, så att man övar sits och skänklar ordentligt. Samma sak att jobba rån marken utan tillgång till sits och skänkel, av det lär man sig jättemycket om handen. Men tillsammans ger de här hjälperna en helhet som det vore dumt att inte unyttja.

Hästhuvudet är ju trots allt en rätt tung satellit som hänger längst ut på en lång hals och påverkar balansen en hel del, för att inte tala om de viktiga muskler och nerver som löper i hals och nacke. Varför förneka sig rätten till direktkomunnikation?

Hur som helst - det ÄR bra häftigt när de samlar sig så bra att man kan göra descente des mains. Men jag personligen skulle aldrig sätta det som ett mål att även försöka klara utbildningen dit utan tyglar.

Om det är min häst du menar! så la jag in kortet på skoj !
Men kan tala om att jag har tyglar när jag rider ÄVEN på bilden !!!!
Men dom försvann på något mystikst sätt när det framkallades!

Du som är en sån expert borde ju se på bilden att jag sitter och håller i nått! För om jag skulle rida utan tyglar ! Inte sitter jag och LÅTSAS att jag har nått i händerna då?

OCH OM JAG HAR DIN RESPEKTeller inte det skiter jag faktisgt i :rofl: :rofl: Du är en rätt så sorlig figur i mina ögon oxå :angel:

ps! kan tala om att jag kan sitta på han när det skiter sig oxå!! ;)

Tesora

Jag har sett Pat Parelli rida utan utrustning. Det finns säkert fler som kan det, men jag kan bara komentera den jag vet. PP behöver inte fejka några bilder utan har respekten för vad han kan.
Men vad som ger sig i den ridningen är att hästen har frihet att gå i sin egen form. Och den är inte alla gånger den formen som vi skulle ha satt han i. Och vem har rätt? hästen eller ryttaren?
Man måste också skilja på en uppvisning i ett inövat mönster och att rida helt i kaos utan några begränsningar, det gör också stor skillnad.
Hur ball man än är så råder man inte över resten av världen, även om man har själv kontroll över sin häst så kan den som kommer ridandes mot en sakna den.
Så omöjligt är det inte om man håller sig till vissa spelregler.

Ja, jag tänkte väl! Jag tror jag har sett den bilden innan med tyglar;) Jag tyckte det var roligt att du satt in den med den kommentaren, man visste ju inte om du menade allvar eller inte!

:rofl: :rofl:

:angel: det är tur att det finns människor som du med humor !!:bow: :bow: Och inte tråkiga teoritiska överkritiska torrbollar ;)
tyckte den bilden passade bra i tråden och hoppas att trådskaparen förstog att det var lite på skoj!
Men kan oxå säga att det inte är en fejkad bild ! Utan det är fortfarande ett mysterium varför tyglarna inte syns på bilden :confused:
men är i alla fall en cool bild ;)

Tesora

"tråkiga teoritiska överkritiska torrbollar"
nä sånna har aldrig funnits på barocken.

tesora skrev:
:angel: det är tur att det finns människor som du med humor !!:bow: :bow: Och inte tråkiga teoritiska överkritiska torrbollar ;)
tyckte den bilden passade bra i tråden och hoppas att trådskaparen förstog att det var lite på skoj!
Men kan oxå säga att det inte är en fejkad bild ! Utan det är fortfarande ett mysterium varför tyglarna inte syns på bilden :confused:
men är i alla fall en cool bild ;)

Tesora

Well, jag undrade varför du satt så med händerna :angel: Det ser ut som om det finns en tygelstump i din yttre hand eller är det bara inbillning

Om man tittar noga så ser man tyglarna i mina händer precis som du säger :angel: ;) Så du inbillar dig inte:bump:

tesora

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 288
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 706
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur