Är detta? Och isf - varför?

boccia

Trådstartare
Är detta som jag tycker mig se? Och i så fall, hur kommer man ens på tanken?
Ca 10 sek in i filmen hajjar jag till och tycker mig se att hästen har en fast martingal. Kan det vara så? Hur kommer man ens på tanken att rida med det, och än värre att hoppa med en sådan?

http://www.youtube.com/watch?v=Ox8ybrg1FlI

(hoppas mina ögon lurat mig...)
 
Sv: Är detta? Och isf - varför?

det är en fast martingal, min förra tränare satte det på min häst för att jag skulle kunna fokusera på min ridning över små serier istället för att hästen drog som en toka. visade sig att det var sadelns fel att hon drog så mycket. inget jag skulle sätta på idag men då så gjorde jag bara som tränaren sa. ingen riktig fast martingal dock utan bara den vanliga löpande fast i norgrimman. nu så behöver jag ingen martingal alls :p
 
Sv: Är detta? Och isf - varför?

I USA rider alla (nästa) med fast martingal och tävlar med det också.
Har inte heller riktigt förstått varför men dom tycker väl det är bra även om jag inte heller hade kännt mig bekväm med att hoppa med det!
Stilhoppning rider dom dessutom :O
 
Sv: Är detta? Och isf - varför?

Känns ju inte alls som så schysst mot hästen... Begriper inte alls hur det kan vara bra.
 
Sv: Är detta? Och isf - varför?

De enda som rider med icke-fast martingal i USA är de som rider jumpers (alltså hoppning på europeiskt vis). Jag tror inte ens en icke-fast martingal är tillåten i hunter-klasser. Och ja, de hoppar upp till och över 1.20m med fast martingal. :eek:
 
Sv: Är detta? Och isf - varför?

Det stämmer bra.

även den fasta martingalen ska ju vara spänd på ett sätt som gör att hästen fortfarande kan röra halsen.

KL
Filmen på hästen tycker jag knappast har ngt med att den råkar ha fast martingal på sig att det går illa. Däremot tycker jag hästen ser högst ofräsh ut. Tydligen, enligt kommentarerna såg jag sen, har ryttaren fått höra det en del.....
 
Sv: Är detta? Och isf - varför?

Instämmer, den hästen är inte fräsch för fem öre (och fallet tror jag inte heller beror på martingalen, fick inte alls intrycket av det. Jag bara reagerade på att man öht har fast martingal vid hoppning, hade inte en susning om att det var så "vanligt")
 
Sv: Är detta? Och isf - varför?

det är väldigt vanligt att man rider hunters med fast martingal för att hästen ska hoppa så stiligt som möjligt, inom hunterklasserna vill man att hästen ska ha en så låg form som möjligt, även över hindrena.
 
Sv: Är detta? Och isf - varför?

Jag har sett ett ekipage ha fast martingal på hopptävling i Sverige. :crazy: Iofs var det rätt länge sen men jag tror inte det var tillåtet då heller.
 
Sv: Är detta? Och isf - varför?

Det första jag reagerade på var att hästen såg otroligt ofräsch ut och borde inte ridas öht. Det är upprörande med folk som bara ignorerar och rider på. Är ju som att be om olyckor när man vill att halta hästar ska hoppa.
 
Sv: Är detta? Och isf - varför?

fast martingal ? Är det en sk springrem ?

hd05-1722-5%20Springrem%20kort%20till%20f%C3%B6rbygel%20JN.jpg
 
Sv: Är detta? Och isf - varför?

Googla på standing martingale - det kan ju inte vara samma sak som en springrem eftersom en standing martingale inte har något elastiskt element.

(Jag hade ingen aning om vad en springrem var och googlade, så nu har jag lärt mig något nytt idag. Tack! :D)
 
Sv: Är detta? Och isf - varför?

Same shit different name. ;)

Fast det är ju en enorm skillnad på användingsområdet!! En hopphäst måste kunna förändra läget på huvet speciellt över hinder. En travare springer med huvudet i samma position oavsett var på banan den springer. Och skillnaden där är att travaren kan sänka sitt huvud när den vill och det är den enda den behöver kunna göra, springrem förhindrar enbart att rycka upp huvudet för högt.
En fast martingal förhindrar/begränsar språngkurvan. Så det är ganska stor skillnad på dem två och hur den påverkar hästen i dess användingsområde.

Fast maringal på hopphäst är ett big no no och en springrem på en travare påverkar den inte ett dugg negativt.
 
Sv: Är detta? Och isf - varför?

En fast martingal förhindrar/begränsar språngkurvan. Så det är ganska stor skillnad på dem två och hur den påverkar hästen i dess användingsområde.

En felaktigt(för hårt) satt fast martingal begränsar språngkurvan.

springrem förhindrar enbart att rycka upp huvudet för högt.

Dvs, precis detsamma som den fasta martingalen ska göra.

/Camilla
 
Sv: Är detta? Och isf - varför?

Ehm.. Jag vet inte, kanske också är lite blind men ser inte hästen oren ut?

Dessutom tycker jag att hon skulle haft en fräshare trav mot hindret...
Alldeles för slött.
 
Sv: Är detta? Och isf - varför?

Håller med, tycker inte att det ser bra ut. Hon som lagt upp videon hävdar att hästen inte är halt men jag tycker att det är tydligt att hästen inte rör sig som den ska.

Jag försökte kommentera på videon men hon vill inte ha den typen av kommentarer så den togs bort, hästen travar bara så för att den är "excited"...
 
Sv: Är detta? Och isf - varför?

Yeah right :grin:
Den såg ju nästan slö ut, exited....my ass!
Dessutom hade hästen tydligen slängt av henne mer än en gång.
Jäkla bra tränare...... min hade slängt ut oss om jag inte hade lyssnat på att hästen var ofräch.
 
Sv: Är detta? Och isf - varför?

Ännu bättre att rusa fram och skälla på hästen, medans ryttaren fortfarande hänger i stigbygeln. smart!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 394
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 286
Senast: mamman
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 674
Senast: fixi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp