Är detta en riktig häst!

Sv: Är detta en riktig häst!

Åh...den där bilden igen! :smirk:

Den har varit uppe för diskussion förut. Som jag förstår det har det stoet fötts med en form av missbildninig, men fått normala avkommor om än väldigt typade. Hon ska inte vara en produktion av någon extremavel....

Sen kan man diskutera om man ska avla på henne eller ej, uppenbarligen går inte hennes deformerade huvud i arv dock, vem vet det kanske är en fosterskada....
Det är ingen skada. Bara en stor miss i aveln. Hon såldes sedan dyrt till något arabland.

Jag ahr aldrig varit med om att man verkar hästen så att den ska stå rakare, ser den inte ut så av naturen går den ju sönder ganska fort. Dock har jag sett ganska många reiners med vissa blodslinjer som har det naturligt.

Så nu har jag kollat lite och en god vän till mig sa som så här:
Att i halter vill dom ju att hästarna ska se så stora ut som möjligt och vill därför ha mycket hov kvar.

Quarter och paint hästar är ju kända för att ha rakare ben och kotor än andra hästraser. Men i vissa fall försöker man hitta genvägar för att få hästen att bli bättre, (men i själva verket är de bara så att hästen är för dåligt tränad/bristande kunskap). Som tex i reiningen tror vissa att hästen lättare ska trava men frambenen i ett stopp om trakten är hög och tån är kort. :crazy:

Men jag vet inte ni får debattera vidare jag lämnar detta nu!
godkväll :rofl:

Hej allihop!

Det var roligt att denna tråden bidrog till så mycket diskussion! Jag har förstått att de flesta tycker att en sådan häst som jag visade på första sidan INTE är normal. Jag är mycket glad över detta, och hoppas att den typen av avel aldrig kommer att komma till Europa!

...och så var vi där igen.

Blodslinjerna (alltså den typen av avel) finns redan i Europa, det är bara det att vi i Europa föder inte upp/håller eller tränar på samma sätt som i USA.

Kanske vore bättre om vi fokuserade lite på den biten.

Ok,

Jag kanske uttryckte mig otydligt... Vad jag menar är att vi antagligen inte (men jag vet inte) skulle låta vår häst musklas, bulkas, fettas upp, eller vad man nu ska kalla det, till en så grotesk syn. Kanske blodslinjerna finns men inte dessa broiler hästar.

Jag vet inte exakt vad tanken med de kan vara, de var bara nått jag märkte när jag var där, även på reining hästar. Jag frågade aldrig varför :( jag accepterade bara att de kanske var så dom ville ha de.
:(

Men då kanske du skulle ha frågat då:confused:...allrahelst eftersom du hade en mycket kunnig och kompetent människa som du kunde ha frågat. Då hade du kunnat presentera en mycket bra förklaring...tro mig!:rofl:

Så nu har jag kollat lite och en god vän till mig sa som så här:
Att i halter vill dom ju att hästarna ska se så stora ut som möjligt och vill därför ha mycket hov kvar.

Quarter och paint hästar är ju kända för att ha rakare ben och kotor än andra hästraser. Men i vissa fall försöker man hitta genvägar för att få hästen att bli bättre, (men i själva verket är de bara så att hästen är för dåligt tränad/bristande kunskap). Som tex i reiningen tror vissa att hästen lättare ska trava men frambenen i ett stopp om trakten är hög och tån är kort. :crazy:

Men jag vet inte ni får debattera vidare jag lämnar detta nu!
godkväll :rofl:

I reining vill man i fram ha en ngt kortare tå och ngt högre trakt för lättare överrullning. I bak ngt längre tå samt ngt lägre trakt. Detta för att hjälpa hästen i stoppen och med det även öka hållbarheten och minska belastningen...
Men inte under några omständigheter får man ändra hovens vinklar på något sätt eller formen i övrigt...
Observera att denna typ utav skoning ej hjälper en okunnig/otränad:banana: häst eller ryttare utan gäller hästar som kan göra en korrekt stop!!

Lenita: De hästar jag är emot och inte kan förstå att "djurmänniskor" kan försvara är naturligtvis de mest extrema från USA. Och pengar lär de nog tjäna amerikanerna på sina hästar, annars hade de aldrig hållt på. Men du är antagligen likadan eftersom du är väldigt sugen på att tjäna pengar på dessa djur...

En liten fundering bara. Hur vet man att hästarna lider då? Kan man verkligen vara så säker på att dom gör det?

Lenita: De hästar jag är emot och inte kan förstå att "djurmänniskor" kan försvara är naturligtvis de mest extrema från USA. Och pengar lär de nog tjäna amerikanerna på sina hästar, annars hade de aldrig hållt på. Men du är antagligen likadan eftersom du är väldigt sugen på att tjäna pengar på dessa djur...

Tack för den....:smirk: Pengar är aldrig helt fel, men du har väl så mycket att du inte behöver bry dig....

Ah, ok.. :P Är ju en förklaringiaf, bra att du kollade upp det. ^^

Fy f-n vilka monster... :eek:

Aliens? eller

Belgian blue korsningar... :rofl:

Alternativt har vissa kanske gått på anabola?!? De andra är korsade med rymd hästar från annan planet!?! :cool:

Vi har många uttryck fr hästar där vi kan se när de lider:idea:
Hältor, ilska, stress, vävning, luftsnappning, krubbitning, magra, håglösa, matta i pälsen, onaturligt slöa :crazy:
Tråkigt monotont liv, springa runt 3 tim/dag i samma manege spår 6 dagar i veckan, YOU NAME ITT !! Listan kan gjöras mkt lååång...

Senast ändrad av en moderator:

Ok,

Jag kanske uttryckte mig otydligt... Vad jag menar är att vi antagligen inte (men jag vet inte) skulle låta vår häst musklas, bulkas, fettas upp, eller vad man nu ska kalla det, till en så grotesk syn. Kanske blodslinjerna finns men inte dessa broiler hästar.

Tack! Det är ju det vi inte gör!

Man kan få en halterhäst med de rätta linjerna att se alldeles tillräckligt bulkig ut om man nu är ute efte det, utan att gå till sådanan extremer, även om de inte heller blir fullt så extrema!

Just det, i fallet med raka kotor hos reiners så handlar det ju mer om avel, i den bemärkelsen att de bästa individerna ofta ser ut så och därför för det vidare.

(och det är därför de flesta reiners är så gräsliga att sitta på :smirk: ;))

Skulle man verka/sko dom från sina egen naturliga vinklar fattar ju vem som helst vad som skulle hända! Gäller för övrigt pleasurehästar o alla andra hästar också!

Just det, i fallet med raka kotor hos reiners så handlar det ju mer om avel, i den bemärkelsen att de bästa individerna ofta ser ut så och därför för det vidare.

(och det är därför de flesta reiners är så gräsliga att sitta på :smirk: ;))

Skulle man verka/sko dom från sina egen naturliga vinklar fattar ju vem som helst vad som skulle hända! Gäller för övrigt pleasurehästar o alla andra hästar också!

Dags för mig att titta på reinghästarnas ben nästa gång jag är på tävling...;)

Vi har många uttryck fr hästar där vi kan se när de lider:idea:
Hältor, ilska, stress, vävning, luftsnappning, krubbitning, magra, håglösa, matta i pälsen, onaturligt slöa :crazy:
Tråkigt monotont liv, springa runt 3 tim/dag i samma manege spår 6 dagar i veckan, YOU NAME ITT !! Listan kan gjöras mkt lååång...

Jo det är jag mycket väl medveten om. Men hur vet man att just dessa hästar lider för att de ser ut som de gör menar jag.

Jag browsade genom lite amerikanska hästsidor och fick syn på den här hästen. Som sägs vara nån slags guld-hingst, men han ser ju inte normal ut. Vad tycker ni westernfolk?

BSKidRock.jpg

Aså, jag tycker han ser ut som en sån där racerhund (vinthund, greyhound eller vad dom nu heter ;D)
Och det tycker inte jag är positivt :angel:
Fattar inte hur man skulle våga visa sej med en överbyggd tjur till häst :crazy:
Men Sidekicks hunter (#18) var vääldigt fin :D

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
821
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
915
Senast: Tuvstarr
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: cassiopeja
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30