Är detta en riktig häst!

Sv: Är detta en riktig häst!

Det är ett skönhetsideal, precis som tex bodybuilders.

Tror du att en bodybuilder inte ser ut som en vanlig människa från början? Visst har han eller hon de rätta generna för att få stora muskler, men det är träning och kost som avgör det hela!

Om man gillar detta skönhetsidealet eller ej är upp till var och en

Skönhetsideal i all ära, men en bodybuildare väljer att se ut på det sättet och använder ibland icke tillåtna medel för att nå fram till sina "groteska" ideal... Inte enbart träning alltså...
Ett annat skönhetsideal vissa människor har är att vara så smal som möjligt med anorektia som följd...
Vad jag vill komma fram till är att människan kan välja hur han/hon vill se ut men inte hästar eller andra djur över huvudtaget. Är det rätt att påtvinga "sjuka" ideal på försvarslösa djur???? :cool:

Som sagt, de har fullt upp med att förfasa sig så den har inte tid att läsa....

Hesten på første bildet syns jeg så helt grusom ut. For et rart kryss? Nei, ikke pent.
Ellers kan jeg syns en halter hest er vakker jeg, så lenge man klarer å holde det unna det helt ekstreme (som f.eks. Praire Gold..).
Jeg har vært på bl.a. Tabor Ranch og Reata Ranch i Texas, to av de største innen halter industrien i USA. Det var ille, så bl.a. et føll som hadde dobbelt så lang hals som normalt! Og en åring som var større enn min 3-åring hjemme (som er ganske stor..)
Ett føll som sto på Tabor Ranch, som faktisk var veldig flott, hadde allerede blitt solgt en rekke ganger, den siste gangen for den nette sum av 100 000 dollar... Så det er mye penger i den industrien!
Hingstene derimot, så absolutt ikke ut som de gjør på de "offisielle" bildene av dem. Så det er ingen tvil om at de ikke hadde sett sånn ut hadde det ikke vært for den trening, foring (...og doping??) osv. de får.

Wrangler - ditt sto er utrolig vakker!! Hvilken hingst ble det til at du bruker på henne? Og er hun bedekket, eller var det snakk om neste år?

Senast ändrad av en moderator:

Åh vad intressant! Dig hade jag velat sätta mig ner o snacka lite med :D

Tack :bow: Jag älskar henne!
Hon är ju dräktig med Dont Dress Me nu så det är nästa år jag kollar på. Se den andra tråden....
Just nu är jag helt såld på Huntin For Chocolate! :love:
Jag har även varit i kontakt med ägarna av Indian Artifacts för ett av mina andra stons räkning! Dom kan eventuellt skicka sperma 2009... Jag har även kontaktat ägaren till HBF Iron Man, men vet inte om han är OLWS testad än....

Jag älskar den hingsten! :love:
Och han är ju definitift en av de med flest avkommor i toppen!

Knapplån

Det kan vara värt att tillägga att hästarna "göds upp" och görs "fit" för tävling, får sina meriter, och tas sedan NER i vikt, för att de inte ska behöva bära på dessa extra kilona.
Hos många hingstägare i USA är det inte tillåtet att fota hingstarna, eftersom de inte är i det extrema showskick de var när de tävlades.
Så de går alltså oftast INTE omkring och ser ut sådär hela livet! Har man en värdefull avelshingst, är man rädd om den. ;)

Altså inser de tillockmed själva att det de håller på med är sjukt... hade det inte varit bättre att ändra standarden till ett sunt ideal??

Men ge dig :rofl:

Självklart släpper dom inte ut en sådan häst så den får strutta runt som en knas om den aldrig brukar vara ute! Tror du dom skulle riskera det?

Den beter sig inte ett dugg annorlunda än vad mina hingstar gör flera gånger i veckan, och dom går ute merparten av dygnet!

Alla är inte så extrema i USA, och detta är en av deras bästa Halterhingstar.

Tyvärr är det en "bissniss" med en massa pengar inblandat. USA är ett land med extremer, och för att vinna (läs tjäna pengar) krävs att man är extremast helt enkelt... Att vara nummer två räknas helt enkelt som "first looser".
Jag kanske kan glädja dig lite med att Quarterföreningen i USA försöker få domarna att döma fram hästar som faktiskt även skulle kunna röra sig, men det är en enorm industri, med MYCKET pengar inblandat.
De som verkligen bryr sig om hästarna, är helt enkelt inte de som är i toppen...

Den är helt klart photoshoppad, men det är nog bara som de har bytt bakgrunden på den. :3

Jag har faktiskt läst hela tråden (gimme a cookie!) och.. tja.
Den andra bilden i tråden är faktiskt rätt snygg, tycker jag. Något kraftig kanske, men fin att se på. Jag skulle inte vilja ha den själv, menmen.

Hur nyttigt är det att bygga upp och banta ner hästarna hela tiden?

Och sen som vissa halterhästar är verkade.. benställningar m.m.

Nej, halter är inget för mig om det måste vara så extremt. Inte för att alla hästar tvunget måste duga till ridning, ridning är ju inte naturligt så varför måste de duga till det så länge man inte använder dem till det? Men att avla fram groteska djur är inte riktigt min dröm. :3 Så länge hästarna håller, får ett någorlunda normalt hästliv, och mår bra såär detväl upp till de som håller dem att fortsätta.

Men så är det mkt mkt vanligt med belastningsfång i USA oxå. För att dom får så jävla mkt sweetfeed= protein.
Vi hade minst 2 unghästar mellan 1,5år - 3år om året som fick fång och var tvungena att avlivas.
Dom går defenitivt till överdrift med mkt de kan jag intyga då jag levft med tävlingshästar i 7år och de var många som skulle tatts bort mkt tidigare än vad som skedde. De var djurplågeri. dom har sån dubbelmoral. Jag tycker ni ALLA ska läsa om galopphästen Barbaro hur hans liv slutade i usa. Ha de gött folk. God bless America!;)

Ja, så är det säkert.

Jag tycker inte man ska gå till det extrema heller, men vänder mig emot att man bara skyller på aveln hela tiden!

Jag tycker i grunden väldigt mycket om dom här hästarna, och vill gärna betäcka mitt Kid Clu sto med en halterhingst typ (Mr Yella Fella) någon gång i framtiden. Den avkomman kommer isåfall ha "samma" genpooll som "riktiga" amerikanska halterhästar. Men för den sakens skull behöver jag inte bli som extremamerikanarna, och jag kommer isåfall med all säkerhet att kunna rida den avkomman.

Jag tycker inte att de värsta "monstren" är vackra heller, men jag älskar stora maffiga halterhästar! :love:
Det måste inte alls vara så extremt!

Kan inte annat än hålla med dig att det är hemskt när man pressar hästarna på det här viset... inget snack om saken.
Det går åt pipan med det mesta som man tar till extrema former.

Hörrudu du, nu hann du före mig igen... måste va nån mysko hjärnlänk...;)

Wrangler:
Jeg tror nok desverre at HBF Iron Man er OLW-positiv. Har sett dobbelregistrerte avkom etter ham som ser typisk Frame ut... Men jeg kan jo ikke være helt sikker.

Det ene stoet jeg har i USA, er drektig med Indian Artifacts, og venter føll i februar. Selger skal beholde det føllet, så det kommer ikke til Norge da.

Jeg har svart deg på den andre tråden også, jeg syns og at Huntin For Chocolate er dritlekker!

Barbaro de är ju ett fullblod men jag pratade ju om fång osv och exrema grejer i usa.

Amerikansk artikel och bilder

--------------------------------------------------------------------------------

Det är verkliggen hemskt när olyckan är framme! Snubblade över denna artikel om Kentucky Derby vinnaren Barbaro som olyckligt visskadade sig i ett lopp i våras.
Det innehöll fakta om skadan och åtgärder för att få hästen tillbaka för att användas i avel.

Men framför allt innehöll artikeln (länkar till) en massa bilder, dels foton från kliniken, men klickar man sig vidare ”More Photos” , så kommer massor med snygga amerikanska bilder upp… när jag var inne 8 sidor… alla med en liten beskrivande text under..

http://sports.yahoo.com/rah/news?slu...v=ap&type=lgns

Ta er en titt! Artikeln är intressant, och bilderna sevärda

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
821
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
915
Senast: Tuvstarr
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: cassiopeja
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30