Är detta en cuttingsadel?

T

tirnanog

Jag misstänker att det är en cutting, vad säger de vise och lärde på buke?

cutting2.jpg

p.s. vad tycks om min "fiiina" friläggning :angel: :D d.s
tillverkarens märkning:

Cowboy Country
Qualifier
Nanton AB

Sv: Är detta en cuttingsadel?

Hola,
Nu är jag ju vare sig vis eller lärd.. Men det ganska smala och höga hornet indikerar ju cutting eller barrel. Dock brukar barrel ha högre bakvalv, vara enkelskirtade och inte vara fullt så platta i sitsen så -tja, cutting kanske.

mvh Eva

om man ska välja mellan cutting och barrel är det en cutting.
barrelsadlarna har högre bakvalv och djupare sits

Jag skulle också säga cutting, eller working cowhorse. Hur ser stigbyglarna ut?

Har du kollat här: http://www.cowboycountryclothing.com/directory.cfm?CategoryID=21

jopp, den är därifrån. Splitt ny o jag e dökär :love: lagom stort säte och det PLATT sådant :love: skitfräsh sadel till grymt pris :love:

MEN jag har insett att det är en semiquarterbom och det fungerar inte på hästen jag rider nu (paint) och jag vägrar köpa semiquarter för det kommer aldrig passa den typ av hästar jag rider :cry: (jaja undantag finns ju men oftast så krävs en quarterbom...)

...är inte så trevligt att sitta "uppepå" hästryggen :p
ska se om jag hittar bild på stigbyglarna...

jag har kontaktat tillverkaren och fick en del svar men inget svar på frågan om det var en cuttingsadel. Fick mest svar om annat och jag kommer inte fråga igen, bommen är ju för trång så det spelar ingen roll för mig längre...tyvärr.

här är en bild där stidbyglarna skymtar, men det är "vanliga" råhudsstigbyglar. Har ingen digikamera hemma nu så jag kan inte ta nån ny bild.

red.jpg

en fråga till:
när sitsen inte har någon backe, är det typiskt cuttingsadlar? Jag har sett många cuttingsadlar med platta sitsar, men läste på nån sida att det börjar komma cuttingsadlar med backe i sitsen igen, ngn som vet ngt mer?
Finns det reiningsadlar som är platta i sitsen?
Vilken typ av stigbyglar brukar användas till WC annars?

Senast ändrad av en moderator:

någon som vet varför barrelsadlarna bara har en skirt?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 492
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Fast om hästägaren söker efter medryttare så...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 282
Senast: Mumfie
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 403
Relationer Jag känner att jag behöver lite perspektiv och lite fler infallsvinklar på den situation som uppstått i mitt liv - och Buke brukar ju...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
21 181
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar