Är det verkligen bra?

Sv: Är det verkligen bra?

Det beror ju på vilket psyke hästen har och även andra saker..
Vi har en unghäst (som dock snart ej är unghäst längre ;) ), liten Bponny här i stallet som ridits in(/till?) av en liten tjej i den åldern. Det har inte varit några problem alls. Men snällare ponny får man leta efter, den ställer upp på allt i alla lägen.

Sen har vi även en annan som det däremot INTE kommer gå bra med. Den har redan från början bråkat massor & jag har en känsla av att det inte kommer bli bättre, tyvärr. Men den hästen är lite mer 'tjurskallig'.

Grejen med så små ponnyer är att de sällan rids av så duktiga ryttare att de kommer gå i form osv öht.
Huvudsaken är ju faktiskt att de lär sig grunderna, sen kan man med tränarhjälp träna på mer avancerade saker om ryttaren är/blir så pass duktig.
Är hästen snäll så kommer den ju heller inte bli förstörd av att en nybörjare rider ett par gånger i veckan.

Men jag tycker dock det är viktigt att föräldrarna är medvetna om att det är en ung häst barnet rider på och inte en rutinerad gammal trygg.

Liknande trådar

Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
859
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
2 009
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
2
· Visningar
246
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 559
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka