Är det tidigt...

Sv: Är det tidigt...

Det är väl jättebra! Hästar i det vilda är väl aktiva och rör på sig/ går och betar och dricker i gryningen. Det tyder väl på att de om de själva fick välja säkert inte skulle vara kvar inne och såsa framåt förmiddagen som många får göra idag.
 
Sv: Är det tidigt...

Det är inte mörkt kl 9 här och sa jag nånsin något om mörker för den delen?????

Jag ser ingen anledning att ha hästen ute i regn och rusk och mörker och lera (och det är så vädret är på denna årstid..) från halv sex på natten, dom tycker verkligen inte det är kul. Skulle vara för att slippa mocka så mkt då. :smirk:
Mina får äta frukost inne, sen gå ut. Det uppskattas att få äta hö i lugn och ro utan att det
A: blåser bort
B: inte går att se
C: blir fullt av lera
 
Sv: Är det tidigt...

Det är inte mörkt kl 9 här och sa jag nånsin något om mörker för den delen?????

Jag ser ingen anledning att ha hästen ute i regn och rusk och mörker och lera (och det är så vädret är på denna årstid..) från halv sex på natten, dom tycker verkligen inte det är kul. Skulle vara för att slippa mocka så mkt då. :smirk:
Mina får äta frukost inne, sen gå ut. Det uppskattas att få äta hö i lugn och ro utan att det
A: blåser bort
B: inte går att se
C: blir fullt av lera

Men jag frågade ju om det men fick inget svar! I vintertid är det ändå lite mörkt vid 9 på morgonen vill jag tillägga. Så om det regnar eller är lerigt står dina hästar inne?

Anledningen till att våra går ut kl 5 är inte för att det blir lättare att mocka utan för att dom mår bättre med så mycket utevistelse som möjligt! Kan man underlätta mockingen samtidigt som hästen mår bättre är det väll helt fantastiskt!
 
Sv: Är det tidigt...

En annan sak som jag tänkte på... Varför ge hästen mat inne för att sedan gå ut, när det är mat i hagen som hästen verkligen behöver för att kunna hålla värmen?
 
Sv: Är det tidigt...

Det uppskattas att få äta hö i lugn och ro utan att det
A: blåser bort
B: inte går att se
C: blir fullt av lera

Mina 2 hästar går ute dygnet runt, belysningen är bara på när jag är där (har belysning både inne i och utanför ligghallen) för att JAG ska se vart jag går och för att jag inte tycker om att hantera hästar i mörkret.

Angående höet så har vi en höhäck med tak :idea: så det blir varken smutsigt eller blåser bort. Är det extremt blåsigt (typ Gudrun) lägger jag höet i ligghallen. Men det händer kanske 1 eller 2 gånger per vinter. Och angående att de inte ser höet, hur förklarar man då att 20 kg hö, som jag la ut vid 19-20-tiden är spårlöst försvunnet kl 8 på morgonen:confused: ? Skulle jag ha dom på box skulle jag inte heller ha belysning på på natten, jag tror att det är bäst att ha mörkt på natten faktiskt.
 
Sv: Är det tidigt...

...att ta ut hästarna vid halv 6 på morgonen? Vad tycker ni? Ovanligt tidigt eller lagom?
Själv tycker jag det är alldeles lagom, men vill gärna höra fler åsikter :) !

Mina hästar kommer ut vid den tiden på morgonen, men jag tycker egentligen att det är för tidigt. Jag fodrar hö kvart i 5 inne i stallet och ger dem sedan en timme att äta upp innan de åker ut i hagen. När jag kommer till stallet möts jag inte av något förväntansfullt hummande, utan bara av ett stön och två par trötta ögon som blinkar yrvaket i ljuset. Hästarna ligger kvar när jag slänger in hö till dem, och reser sig inte förrän jag kommer med skottkärran. (Jag mockar nattens högar direkt.) De tuggar lite förstrött en stund, men ställer sig sedan och sover. När det är dags att gå ut får jag dra dem ut till hagen och putta in dem i den. Sedan står de innanför grinden och hänger tills det ljusnar. Då har jag ändå en stor och fin hage som inte är upptrampad och lerig.

Mina hästar verkar definitivt tycka att det är lite tidigt, men jag ju ett jobb att sköta (så att jag har råd att ha häst). När jag är hemma, på helgerna, får det frukost lite senare och kommer inte ut förrän det ljusnar. Mycket mer positva hästar då.

Någon skrev något om att hästarna inte kan klockan, och det kan inte mina heller, men de kan skilja på ljus och mörker.
 
Sv: Är det tidigt...

...att ta ut hästarna vid halv 6 på morgonen? Vad tycker ni? Ovanligt tidigt eller lagom?
Själv tycker jag det är alldeles lagom, men vill gärna höra fler åsikter :) !

Förut orkade jag pallra mej upp så tidigt men sen kom jag på att hästarna verkade vilja gå in sent på kvällen och lite senare på mornarna, dom är precis som matte - sjusovare. Har hänt att alla hästarna legat och dragit sig i sängen när matte kommer ut som en zombie i pyjamas och tjockaste jackan vid sju tiden. Dom tittar på mig och typ "bara 5 minuter till" så jag brukar gå och lägga ut hö i hagen och småfixa lite så hästarna får vakna. Men vissa gånger kan de stå och titta på mig jäteeirriterat när jag kommer ut vid sju precis som om dom "jaha, dags att komma nu!?" Så man vet aldrig riktigt....man har väl sina pigga och trötta dagar oavsett om man är häst eller människa :D

Jag beundrar den människa som går och lägger sig klockan elva på kvällen och går upp klockan 5 för att ta ut hästarna - mitt i vintern när det är kolsvart.
 
Sv: Är det tidigt...

En annan sak som jag tänkte på... Varför ge hästen mat inne för att sedan gå ut, när det är mat i hagen som hästen verkligen behöver för att kunna hålla värmen?

just det, mina får bara en pytte tuss hö när de går in på kvällen för att de ska ha nått att pilla med innan dom kommer till ro. Annars får dom all sin mat ute i hagen förutom det digivande stoet som får komma in och äta sitt foder i lugn och ro 2 ggr om dagen.
 
Sv: Är det tidigt...

Jag släpper alltid ut kl 5 på morgonen på vardagarna. På helgen släpper jag ut vid 9.30. Men då har jag varit och fodrat kl 5. Jag går hem och lägger mig några timmar till. Det är inga problem för jag somnar lätt om igen. Jag vill att hästarna ska ha samma fodringstider varje dag, därför går jag upp tidigt även på helgen. Jag tar in vid 20.30 alla dagar. Är det riktigt pissigt ute ( storm, ösregn) får de komma in lite tidigare.
 
Sv: Är det tidigt...

Hästarna i min medryttarhästs stall kommer ut mellan 5-8 , beroende på när den som fodrar orkar gå upp :angel:
De kommer in ungefär vid fem , eller senare.
Dom trivs bra med detta , inne får de bara en liiiten tuss hö , sedan får dom hö ute i hagen , och kvällshö och efter ridning/när jag tar in . :)
 
Sv: Är det tidigt...

just det, mina får bara en pytte tuss hö när de går in på kvällen för att de ska ha nått att pilla med innan dom kommer till ro. Annars får dom all sin mat ute i hagen förutom det digivande stoet som får komma in och äta sitt foder i lugn och ro 2 ggr om dagen.

Ja och det måste vara det bästa, så att dom iallafall får chansen att hålla värmen av tuggandet. Verkar vara många som ger hästarna mat inne för att sedan he ut dom och det är ju jätte konstigt.. Vad ska hästen då göra i hagen? Ja dom kan väll inte annat än stå och frysa antar jag. Tacka vet jag fri tillgång till grovfoder!
 
Sv: Är det tidigt...

Ja och det måste vara det bästa, så att dom iallafall får chansen att hålla värmen av tuggandet. Verkar vara många som ger hästarna mat inne för att sedan he ut dom och det är ju jätte konstigt.. Vad ska hästen då göra i hagen? Ja dom kan väll inte annat än stå och frysa antar jag. Tacka vet jag fri tillgång till grovfoder!

Jo precis, jag förstår inte det där, dom kan lika gärna stå ute i hagen och äta morronhöet, det är ju DÄR det är kallt och hästarna håller ju värmen genom att äta.
Mina får lite hö var tredje timme ungefär...oftare om det är kallare än vanligt så dom kan vänja sig, sen burrar jag alltid in mej i pälsen på dom för att se om dom e varma å de har dom alltid varit - än så länge. Har tyvärr ingen möjlighet till fri tillgång :cry: ÄN! Tänker helt klart skaffa lösdrift snarast möjligt.
Men ni som ger morgonhöet inne, förklara för mej varför.
Mina hästar struntar i om det ösregnar ute på morgonen, dom vill UT och äta sitt morronhö! Sen kanske man tar in dom en timme senare så dom får torka men sen får dom vara ute resten av dagen. Och om dom ser att jag är ute och håller på ställer dom sig vid grinden om dom är sugna på att få komma in en stund.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är det tidigt...

min går ut vid halv sex-sex å går in vid 21,00 sen när ja skaffat gård blir de mer utevistelse eftersom jag ska skaffa lösdrift
 
Sv: Är det tidigt...

Jo precis, jag förstår inte det där, dom kan lika gärna stå ute i hagen och äta morronhöet, det är ju DÄR det är kallt och hästarna håller ju värmen genom att äta.
Mina får lite hö var tredje timme ungefär...oftare om det är kallare än vanligt så dom kan vänja sig, sen burrar jag alltid in mej i pälsen på dom för att se om dom e varma å de har dom alltid varit - än så länge. Har tyvärr ingen möjlighet till fri tillgång :cry: ÄN! Tänker helt klart skaffa lösdrift snarast möjligt.
Men ni som ger morgonhöet inne, förklara för mej varför.
Mina hästar struntar i om det ösregnar ute på morgonen, dom vill UT och äta sitt morronhö! Sen kanske man tar in dom en timme senare så dom får torka men sen får dom vara ute resten av dagen. Och om dom ser att jag är ute och håller på ställer dom sig vid grinden om dom är sugna på att få komma in en stund.

Kan inte annat än hålla med, vi är nog inne på samma bana du och jag! Blir så irreterad på som som inte ens släpper ut hästarna om det är kallt, blåsigt eller regnar någon dag. Hästarna är ju vana vid sina rutiner och VILL gå ut även om det skulle regna eller är jätte kallt! Ut med maten, och dom klarar en hel dags utevistelse galant! Vi har haft - 25 c nu i två- tre dagar men hästarna går ute hela dagen ändå, och vill knappt komma in när vi har insläpp. Men å andra sidan behöver dom ju aldrig frysa eftersom att dom hela tiden ha mat.

Hästarna är nog varmare utan täcke med fritillgång, än en massa täcken och mat ibland! Mat= bästa värmekällan.

Hoppas dina hästar får fri tillgång snart, så får du se hur mycket lättare allting blir + att hästarna kommer tycka att det är bra mycket trevligare. Lycka till!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 032
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp