Är det tidigt...

Sv: Är det tidigt...

Jag tycker dom ska ut när det ljusnar och in när det mörknar.. Ingen av mina hästar tycker om att vara ute i mörker, dom ställer sig bara vid grinden och vill in när det är mörkt .. Men det blir väl vad man gör det till ;:crazy:
 
Sv: Är det tidigt...

*knapplån*

Konstigt vad alla hästar kom ut tidigt i denna tråden då?
Som jag sa ovanför så kommer våra ut ca 8 men det är vi rätt ensamma om i vår trakt!!!
I de andra stallen släpper de inte ut förrän runt 10 på förmiddagen!!! Det tycker jag är lite väl sent istället....


// M
 
Sv: Är det tidigt...

Jag tycker dom ska ut när det ljusnar och in när det mörknar.. Ingen av mina hästar tycker om att vara ute i mörker, dom ställer sig bara vid grinden och vill in när det är mörkt .. Men det blir väl vad man gör det till ;:crazy:

Ja precis vilket kommer först...hönan eller ägget...? ;)
Om de är vana att gå in när det mörknar så är det klart att de står vid grinden och hänger....

Fast våra gör aldrig det.... de går bara upp till grinden om de ser att det rör sig i stallet och att lyset tänds...annars struntar de i vad som händer... även om man skulle bli sen till insläppet...det är skönt att veta att det aldrig blir spring i hagen vid matdags eller insläpp.

// M
 
Sv: Är det tidigt...

äh...tror inte hästarna bryr sig..de flesta hästarna vill väl hellre vara ute än stå inne i en box och häcka...önskar jag kunde ta ut mina tidigare
 
Sv: Är det tidigt...

På vardagarna släpper stallägaren ut dom runt 5.30. På helgerna kommer dom inte ut alls så tidigt. Ska jag släppa ut dom försöker jag släppa ut dom 7.30 men visst blir det senare. Stallägaren vet jag inte när hon släpper ut på helgerna.
 
Sv: Är det tidigt...

Här kan de vissa mornar åka ut så tidigt som 4.30.
 
Sv: Är det tidigt...

Jag tycker bara det är bra att ta ut dem så tidigt.
Huvudsaken är ju att de får stå inne några timmar och sova/vila.
Sen spelar det ju ingen roll vilka tider man har.
 
Sv: Är det tidigt...

Jag tycker inte det är för tidigt, däremot tycker min häst det.
De får hö + kraftfoder vid 06.00 och går ut mellan 7.30-8.30 i vanliga fall. Kommer jag innan 7 och ska släppa ut har min pålle alltid gått och lagt sig igen efter att ha ätit upp sitt kraftfoder (han har fri tillgång på grovfoder och brukar inte äta av det på morgonen) och tittar på mig med stora ögon när jag talar om för honom att han måste gå upp för att han ska ut i hagen :D .
 
Sv: Är det tidigt...

de är ju som nån sagt vanedjur. tror man skulle kunna vänja en häst vid att gå ut på vilka tider som helst. huvudsaken är att tiden är hyffsat regelbunden och att den funkar för oss människor.
 
Sv: Är det tidigt...

Å då kan det ju bli ut vid 9.30- 10.00 å in igen vid 12.30-13.00 i midvintertid, om man bor i norra delen av landet :angel:

Våra går ut vid 5.30-8.00, beroende på personen som sköter utsläppet. Helst ska de inte komma ut senare än 8, har vi bestämt.
 
Sv: Är det tidigt...

Jag tycker dom ska ut när det ljusnar och in när det mörknar.. Ingen av mina hästar tycker om att vara ute i mörker, dom ställer sig bara vid grinden och vill in när det är mörkt .. Men det blir väl vad man gör det till ;:crazy:

Ut när det ljusnar och in när det mörknar?? Eh...det skulle betyda att mina häst skulle få stå i boxen nästan dygnet runt....

Nä, hästar mår bäst ute.
Beroende på hur jag jobbar kommer han ut mellan 0500-08.30
 
Sv: Är det tidigt...

HeJ!

Jag tycker det är alldeles huvvaligen för äckligt tidigt, vid den tiden ska man ju sova... Fast jag är väldigt morgontrött och går helst inte upp före 9...

Fast för hästarna är det nog bara bra, förstås:-)

/ Lavinia, vars häst går ute dygnet runt och inte alls vill vara inne
 
Sv: Är det tidigt...

Vi har utsläpp 06:00, insläpp 19:00.
Själv är jag för att hästar ska få gå ute så mycket som möjligt. Eftersom ingen av hästarna i stallet tävlas eller tränas hårt så tycker jag iofs att de skulle kunna få stå ute några timmar till, men det är jag det, de andra i stallet är mer för att ha kvällen fri :devil:
 
Sv: Är det tidigt...

kl




Våra kommer ut vid halv sju. Helgerna felar vi på men inte ut senare än 8! In kommer de vid tio tiden (på kvällen)
 
Sv: Är det tidigt...

Man önskar ju att de flesta stall släppte ut så tidigt. Jag har fhaft min häst i fler inack. stall och ibland har de inte varit ute förrän 10...
 
Sv: Är det tidigt...

om hastarna ar vana att komma ut vid ca 8-9 kan dom ju tycka det ar lite konstigt om man kommer en dag vid 5. men annars tycker jag inte att det ar tidigt.
ju langre dom far vara ute desto battre :)
 
Sv: Är det tidigt...

Jag tycker det är bättre för då kan man släppa in dom tidigare. Vi släpper ut våra hästar mellan 6 och 7. Boxarna blir trevligare att mocka ju tidigare dom kommer ut och ju senare dom kommer in. Här är det mörkt vid fem så vi har dom ute tills dess. Ju tidigare dom går ut desto längre får dom vara ute och det är ju bättre det.
 
Sv: Är det tidigt...

Jag tycker dom ska ut när det ljusnar och in när det mörknar.. Ingen av mina hästar tycker om att vara ute i mörker, dom ställer sig bara vid grinden och vill in när det är mörkt .. Men det blir väl vad man gör det till ;:crazy:


Våra närmar sig inte grinden om det blir för mörkt då vill dom inte in. Och att jaga runt hästar i mörkret ochnär det är glashalt då tar jag hellre och tar in hästarna när det fortfarande är ljust ute, slipper man ramla och bryta benen av sig själv.
 
Sv: Är det tidigt...

...att ta ut hästarna vid halv 6 på morgonen? Vad tycker ni? Ovanligt tidigt eller lagom?
Själv tycker jag det är alldeles lagom, men vill gärna höra fler åsikter :) !


På tok för tidigt om jag inte var tvungen att kliva upp så tidigt. Skulle inte frivilligt kliva upp 5 för att släppa ut hästarna. :) Då är nog snarare 7-7.30 bättre tid...

Men för hästarnas del spelar det nog inte så stor roll... De trivs nog att komma ut vid halv sex.

Norrland
 
Sv: Är det tidigt...

Ju längre hästarna får va ute desto bättre(?) Fast alldrig att jag skulle orka va uppe så tidigt:P
 

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 032
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp