Är det testiklar?

Elina8

Trådstartare
Idag när jag som vanligt kände igenom min valack efter fästingar så kände jag samma knuta/kula som jag alltid känt på skapet. Tänkte inte mer på det, de har alltid suttit där. Samma sak på andra sidan. Men så slog det mig... är det en eller två? Och så kände jag efter och det var 2 kulor bredvid varandra.

De satt baktill på skapet, en bit in i kroppen, men tydligt kännbara med lätt tryck. Ca. 3-4 cm i diameter ungefär.

Brukar det vara så på valacker? Vad är det får något i så fall? Eller kan det vara små testiklar?

Valacken i fråga är en 21 årig lite islänning som inte kan gå med ston, för han "betäcker" dem. Kan han vara en klapphingst?

Sv: Är det testiklar?

ingen av mina har haft sådana knölar vad jag känt i alla fall, så om man känner de vid insmörjning eller tvätt så har mina inte haft det. Dock har jag haft tre betäckande valacker, samtliga kastrerade sent.

Ok, mysko. Jag får fråga vet. imorgon och se vad de säger. Annars får de titta på det när han ska få sin vaccinering. Han har ju haft det alltid så jag tror inte att det är något farligt.

Testiklar är ju "lösa" innanför skinnet, man kan "bolla runt med dem" en hel del, känns de så? Annars tänker jag att ärr osv efter kastrering kan ju kännas som typ förhårdnader, borde iofs inte kunna förväxlas med kulor, men man vet ju inte...

Ja, det är precis som två kulor bredvid varandra som man kan skjuta lite fram och tillbaka. Inte jättemycket, men 1-2 cm fram och tillbaka iaf, alltså ena fram och den andra bak. Samt i sidledes.

En häst i gamla skinnet hade kastrationsärr som blev som en stor kula, men det var ju inte som en boll som satt innanför skinnet, utan det satt ju i skinnet.

Detta satt inte ihop med skinnet, utan de sitter löst innanför. De är stora som pingisbollar ungefär.

Jag ville bara uppdatera lite:

Jag har nu pratat med Vet som inte trodde att det var något farligt såvida han inte verkade öm. Jag skulle hålla koll så att de inte växer eller något, annars är det troligtvis ingen fara.

Så jag ska be vet. titta på det när de kommer ut och vaccinerar lite senare i sommar, om inget nu förändras vill säga.

Vad är det? :angel:
Och vad innebär det?

Jag är inte vidare beläst på anatomi, och detta är min första häst. Jag har inte klämt på så många andra hästar heller, helt enkelt för att det aldrig behövts på de sköthästar jag haft.

Har nu läst på lite om bitestiklar, och det jag hittade så står det att både testiklar och bitestiklar tas bort vid kastration.

Om en häst har bitestiklar, påverkar det fertiliteten då?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 948
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 814
Senast: Imna
·
Hästvård Hej! Jag skulle verkligen behöva tips och råd gällande min älskade häst. Det är en 9 årig islandshäst som jag haft sen han var 2 år, har...
2
Svar
24
· Visningar
2 576
Senast: Lobelia
·
K
Hästvård Lägger frågan under hästvård eftersom jag inte tycker den passar under avel.... Kom i diskussion med en stallkamrat idag om huruvida...
Svar
12
· Visningar
5 058
Senast: Kira2002
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka