Är det skadligt att behandla flera gånger?

Scilla

Trådstartare
Kan man behandla en led många gånger utan att det är skadligt?

Dvs om man bortser från risken att man sprutar in bakterier är det då skadligt att behandla en kotled tex ett flertal gånger?

Hur många gånger brukar man max rekomendera om det finns något maxantal?

Sv: Är det skadligt att behandla flera gånger?

Det får du nog fråga en veterinär om. Du kan ju ringa till SVA (eller kolla på hippocampus på vem som är expert på leder inom SVA) om du vill ha en oberoende åsikt. Personligen tror jag inte att det är något problem egentligen, men om skadan återkommer om och om igen så kanske man ska leta efter fel någon annanstans på kroppen. Kanske en överbelastning på grund av att hästen har ont någon annan stans? Ingen aning, jag bara spånar lite!

Tre gånger kör en del veterinärer på, det är det enda jag vet och jag vet inte varför men det gäller i allla fall inflammationer

Bra är det givetvis aldrig att sticka in något i en led och om man måste göra om det flera gånger så bör man väl ta sig en funderar på om det är nått annat man kan göra så att hästen slutar belasta den där leden fel.

Det handlar om tre på varandra följande injektioner med cortison, den ungefärliga gränsen brukar veterinärer ha, men andra preparat är inte lika känsliga. Däremot så ska man nog ta sig en fundering på vad som egentligen är fel om inte tre behandlingar hjälper.

Jag tror, utan att vara expert, att injicerandet i sig, som teknik, inte är så farligt att göra flera gånger i en led, om man då tar i beräkning risken att få in något skit i leden. Däremot måste man ju verkligen fundera över den primära orsaken till att man har en anledning att spruta flera gånger, oavsett om det handlar om flera upprepade behandlingar vid ett skadetillfälle, eller en återkommande skada.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 644
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 773
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 897
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 755
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2