Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?
För mig så är mailsvar både en bekvämlighetsfråga (man kan maila när som helst utan att störa någon) och att jag gärna vill ha "faktan" i textform som går att plocka fram senare om det är nödvändigt vad man diskuterat och ev kommit överens om.
De gånger jag ringt så är folk i det närmsta alltid upptagna eller glömmer bort vem man är och vad man pratat om
eller att man inte hör vad folk säger, det lever om i bakgrunden, dialekter, barnskrik, byggarbetsplatsljud, dammsugare..u name it.
Sen tycker jag många gånger att det är lättare att komma på alla relevanta frågor i lugn och ro än när jag ringer då jag alltid tyckt att telefonsamtal så är folk så stressade när man ringer att man inte kan få reda på allt man behöver. I mail kan man dessutom i lugn och ro ställa dessa följdfrågor som man ju inte direkt skulle ringa upp 5 minuter efter varje grej man kommer på "joo, just ja jag undrar.." Då skulle ju folk bli tokig på en.
Sen ska man ge sig tusan på att när man ringer och ställer frågor, så är det en massa säljarna alltid måste kolla upp isf och ringa tillbaka om..likadant där, då är det bättre att de kan svara på mailet direkt när de har kollat allt som frågorna rör.
Så jag mailar alltid som första kontakt därefter kan det vara aktuellt med telefonsamtal om jag är vidare intresserad. Altså mailar jag gärna om alla basicgrejer jag vill ha svar på om hästen eller varan..är det inte intressant eller att vi aldrig kommer att ingå en affär är det enligt mig ingen vidare idé att jag eller andra ska ödsla tid på en massa telefonsamtal. Faktum är att idag blir man rätt störd av att folk ringer hela tiden, i alla fall alla som jag känner har samma åsikt att man själv vill kunna välja när man kommunicerar tex genom att läsa mail när man har tid.
Vill man svara på flertalet annonser så är också mail mycket bättre då det inte tar lika lång tid att höra av sig på många annonser som det skulle ta att ringa på dem.
Sen kanske det är skillnad i vad man vill ha för slags kontakt och vill man hellre bli uppringd så ska man ju givetvis kanske inte maila utan försöka respektera det och därigenom inte heller räkna med att få svar men det behöver ju inte klassas som oseriöst bara för att man föredrar mail i stället..
Jag har också mailat på annonser de undanbett mail på men jag har bett om ursäkt och förklarat då anledningen till att jag inte kunnat ringa, tex inte haft möjlighet förns mitt i natten när det inte är vidare aktuellt att ringa på en annons heller. Alla jobbar tex inte kontorstider och om man gör, så stör man ju folk i deras arbete lika gärna eller på deras fritid/risk för att de inte har tid då heller.
Så jag ställer mig bland dem som tycker telefonsamtal ibland är alldeles för osmidigt och osäkert.