jag både kör och rider.Dessutom ridre jag på en nivå där jag är mycket intresserad av att det sker i full bärighet.
jag har hört dte här så länge jag kan minnas och folk har ojat sig över att jag förstör min skolmästare,som fö även fungerar som traktor(drar in hö,10 tim p fältet under skörden,plogar,harvar,släpar osv) likaväl som finkörningshäst.
man kan kör apå olika sätt,alla behöver inte köra some n känd fyspannskusk som gillar att ha alla sina 4 i händerna så tungt det bara går.
man kan lika gärna köra i nästan full bärighet,själv tränar jag båd epiaff och passage i vagn då dte är lätt att se bakbens aktiviteten och ryggaktiviteten där.
Min häst är ju inte direkt beroende av skänklar heller,om man skal var krass..
vagnskörning är fullstädnigt nödvändigt för mine gen del.Dels därför att det slite mindre på ryggen.Dels därför att jag kan träna bärighet-påskjut och märker direkt m det blir fel,dvs hästen hamnar i handen.
Dels därför att man märker rakhet på ett annat sätt.Dels därför att man tränar upp sin handkoordination och känslighet,något man har nytta av i ridningen..Och så kan man träna på olika sätt,intervall,marathon,precission,och gör aungefär samma rörelser som i ridne dressyr.
och min egen personliga upppfattning när jag ser på körtävlingar är att jag ser äldigt många -fler-körda hästar som går på ett korrekt och fint sätt än vad jag ser dressyrridna hästar som gör det.
Nästan alla faktist,på högre nivå.
och inte ligger de med mer påskjut för det.
påskjutet kommer till om man inte kör rätt,och då får man en häst som är tung i handen,som drar eller som är lat eller alltihop.
Observera att påskjut i vagn kan förekomma ändå,men på ett korrekt sätt eftersomd en måste -dra-en vikt som kan variera från vagn till vagn. Men dte är hur man hanterar påskjutet som är dte viktiga.
och jag tror,om man nu pratar dressyrhäst,attd et är bra att de tränar andra muskler änd e använder vid dressyren..min häst sm då tränar extrem bärighet vil jag faktist ha mer i påskjut,mer i ökning i vagn,just för tat han skall "vila" de andra musklerna.
så kör du din häst..
Det skadar inte så länge du inet kraschar
Thina
www.alsterfeldt.nu