Är det sant att man förstör ridhästens gång om man kör vagn med den?

M

Marlenè

Det kan väll ändå inte stämma eller :confused:
Har hört att många som har dressyrhästar inte är intresserad av att köra in hästen eftersom man lätt försämrar hästens gångarter om man kör vagn med den eftersom den då jobbar på ett annat sätt en vid ridning.
Detta har jag hört av flera personer men kan det verkligen vara så?
Vad är din åsikt?

Jag är benägen att tro tvärtom. Utan ryttare har hästen en helt annan förutsättning att jobba sin kropp och jag tror att det är väldigt nyttigt att aktivera olika muskelgrupper på olika sätt. En stark och smidig kropp kan inte vara skadligt inte "ens för en dressyrhäst" :D. Varierande kropps arbete måste väl vara det ultimata för en levande individ!

//kristel, som kör sin häst regelbundet och märker en klart förbättrad bakbens aktivitet :bump:.

jag både kör och rider.Dessutom ridre jag på en nivå där jag är mycket intresserad av att det sker i full bärighet.

jag har hört dte här så länge jag kan minnas och folk har ojat sig över att jag förstör min skolmästare,som fö även fungerar som traktor(drar in hö,10 tim p fältet under skörden,plogar,harvar,släpar osv) likaväl som finkörningshäst.

man kan kör apå olika sätt,alla behöver inte köra some n känd fyspannskusk som gillar att ha alla sina 4 i händerna så tungt det bara går.

man kan lika gärna köra i nästan full bärighet,själv tränar jag båd epiaff och passage i vagn då dte är lätt att se bakbens aktiviteten och ryggaktiviteten där.

Min häst är ju inte direkt beroende av skänklar heller,om man skal var krass..;)

vagnskörning är fullstädnigt nödvändigt för mine gen del.Dels därför att det slite mindre på ryggen.Dels därför att jag kan träna bärighet-påskjut och märker direkt m det blir fel,dvs hästen hamnar i handen.

Dels därför att man märker rakhet på ett annat sätt.Dels därför att man tränar upp sin handkoordination och känslighet,något man har nytta av i ridningen..Och så kan man träna på olika sätt,intervall,marathon,precission,och gör aungefär samma rörelser som i ridne dressyr.

och min egen personliga upppfattning när jag ser på körtävlingar är att jag ser äldigt många -fler-körda hästar som går på ett korrekt och fint sätt än vad jag ser dressyrridna hästar som gör det.
Nästan alla faktist,på högre nivå.

och inte ligger de med mer påskjut för det.

påskjutet kommer till om man inte kör rätt,och då får man en häst som är tung i handen,som drar eller som är lat eller alltihop.

Observera att påskjut i vagn kan förekomma ändå,men på ett korrekt sätt eftersomd en måste -dra-en vikt som kan variera från vagn till vagn. Men dte är hur man hanterar påskjutet som är dte viktiga.

och jag tror,om man nu pratar dressyrhäst,attd et är bra att de tränar andra muskler änd e använder vid dressyren..min häst sm då tränar extrem bärighet vil jag faktist ha mer i påskjut,mer i ökning i vagn,just för tat han skall "vila" de andra musklerna.

så kör du din häst..
Det skadar inte så länge du inet kraschar;)

Thina
www.alsterfeldt.nu

Tack för ett mkt intressant svar!
Var även in och kollade på din trevliga hemsida. :)

Jag håller med dig att det är ju faktist lättare att se om hästen är rakriktad och jobbar rätt när man kör den än rider.
Så jag kan faktist inte förstå att inte fler kör in sina hästar och oftast tycker ju även hästarna att det är himla roligt att variera sin träning med någon dags körning.

Men det är konstigt att detta rykte har kommit till och gör så att många undviker att köra in sin ridhäst eftersom det enligt rykten då kan förstöra gången hos hästen :confused:

Vore intressant om någon som ej anser att det är bra att köra vagn med sin ridhäst har lust att svara och argumentera varför ni anser detta ;)

Re: Är det sant att man förstör ridhästens gång om man kör vagn med de

Saken är väl också den att det kostar en del att starta med körning - om man inte vill köra i en bröstsele från ett postorderföretag och grannens gamla rockard så får man hosta upp mellan 5000 och 15000 kronor för en sele och minst (!) lika mycket för en vagn. Jag tror det är en anledning till varför många inte kör in sin häst.
Om man kör med dåliga grejor som inte ger hästen chans att arbeta på rätt sätt framför vagnen, så kan jag mycket väl tänka mig att man förstör steget på den!

En annan orsak till att man väljer att inte köra in sin häst kan vara att många hästar med lite ädlare blod, tävlingsindivider med mycket temperament, inte heller är lämpliga att köra med. En körhäst måste ha ett stabilt psyke - även elithästarna i körning har det! - annars kan det bli väldigt farligt om något går fel.

Så jag tror inte bara att det beror på rädsla att förstöra steget, utan också på att man kanske inte har möjlighet. Men det är lättare att säga "jag vill inte förstöra steget" än "jag har inte råd med grejorna" eller "min häst är ingen lämplig körhäst" ...

:banana:

En häst som börjar köras kommer för en tid att hamna lite på sin framdel och möjligen hänga lite i handen. Det är helt naturligt innan hästen har lärt sig en teknik att dra vagnen + blivit tillräckligt stark. (Detta fenomen känner vi väl igen på ridhästar oxså) Men i körningen så strävar vi åt precis samma håll som dressyrryttaren. Vi vill ha en bärig häst som arbetar med takt och balans i alla gångarter.

Det stora problemet är nog att många har för dålig kunskap av att arbeta hästen i vagn vilket är mycket svårare än att rida. Men om vi tittar på dagens svårklass ekipage så ser vi där vad alla som kör strävar efter. (Alla når inte dit, men träningen på vägen är nyttig för både kusk och häst)

Många skulle ha stor nytta av att arbeta sin häst i vagn, då de flesta hästar då får använda sin rygg och bakben mer än vad ryttaren kan åstakomma.

Om hästen tappar gång av att dra en vagn så är det inte vagnen som fixar det utan den som håller tömmarna. Även en dålig ryttare kan försämmra hästens gång.

Jag tror precis som någon skrev tidigare att man tycker att det är för dyrt med körutrustning. Man har för lite kunskap för att kunna arbeta hästen på ett bra sätt, och ser kanske en olycksrisk. Det måste vara ett jätte steg för en ikke körkunnig att köra in sin "fina" dressyrhäst, och vad skall alla andra "dressyrryttare" tänka??
Någon skrev att hästar av högre blod inte var lämpade som körhästar??? Själv ser jag det som en storfördel att ha en lätt och självgående häst. Visst kan jag hålla med om att det kanske inte är något för nybörjaren att börja med. Men för oss tävlingskuskar så är det att föredra.

Hur som, man skall inte försöka lura någon eller sig själv med att hästen tappar gång om jag kör den!
/M

Jo, men hästen kan vara lätt, självgående OCH ha ett bra och stabilt psyke. Det ena motsäger inte det andra!
Jag tycker mig ha sett åtskillig hopp och dressyrhästar genom åren som jag inte skulle vilja åka efter om jag så fick betalt - men som är jätteduktiga tävlingshästar inom alla möjliga andra grenar än just körning. Det är trots allt väldigt få kuskar i Sverige som är så pass duktiga att de fixar en riktigt het häst framför vagnen.

Mjoooo visserligen. Men jag köper ändå inte det argumentet.
För det handlar hela tiden om kunskap. Har man kunskapen OCH erfarenhet så tror jag att även dessa hästar skulle gå att köra.
Många hästägare som har "ädlare blod" (obs INTE alla) behandlar sina pållar som porslins hästar. Det ska duttas hit och dit, och dessa hästar blir ofta nippriga. Inte alltid, men ofta. Pga att de ska gå själva i hagen. Många vågar inte ens rida ut i skogen på sin "fina" häst, pga ev olycksrisk. Detta har jag sett ack för många gånger.
Precis som någon även skrev, man ser olycksrisken.
När jag tror att boven i dramat är okunskap och den ekonomiska biten helt enkelt.

Som de flesta redan har svarat här, så säger jag oxå att så är inte fallet!
Det är inte körningen i sig som förstör hästens gång.
Lika som om du rider med en dålig sadel och "dålig" ryttare så kan du aldrig få fram en supergång.
Har alltid kört min hästar mellan träning/tävling.
Använder det bl a för att jag tycker själv att det är så otroligt mysigt att fara med vagn(hästen gillar det oxå)och dels blir det ett omväxlande arbete.

Varför är det så himla känsligt att påpeka att vissa hästar faktiskt inte passar som körhästar - medan andra gör det?
Och varför ska man köra in en häst som kanske aldrig blir en särskilt bra och säker körhäst "bara för ATT" liksom? Det finns faktiskt andra sätt att variera hästens arbete än sätta den framför en vagn!

Nä det är inte känsligt!!!
Absolut är det så!! Det säger jag inget om!! Det finns kusar som inte passar till hoppning, dressyr eller fältävlan oxå..... så kommer det alltid att vara. Tur är väl det, skulle vara lite tråkigt om alla hästar gick med på allting!! Eller hur?

Vad jag menar är att de FLESTA hästar går att köra in, långt ifrån alla. Men ofta beror det på okunskap och "pjosk". Missuppfatta mig inte nu!
Men det finns många hästar i vårat avlånga land som knappt få gå i hagen pga olycksrisken eller ens uteritter i skogen.
Och tyvärr är det så att många gånger hamnar även körning i denna kategori. Körning skulle göra mer skada än nytta.
Då är det lättare att skylla ifrån sig på något, än att erkänna:
"Nej jag vet inget om körning och jag vet inte om min häst skulle passa till det. Så jag vill inte ge mig in på det!"
eller
"Nopp jag har inte råd!"

Givetvis är det inte alltid på detta sättet, men jag tror att många gånger är det så.
Det finns "körraser" där vissa individer inte går att köra pga av tempramentet. Eller så har det hänt något som gör att de blivit bakrädda osv.

Förstår du nu på ett ungefär hur jag menar..... :crazy:
Inte så bra alla gånger på att förklara mig! :D

Jag förstår hur du menar! :) Och jag håller med dig.

Samtidigt kan jag ju tycka att det är bättre att sådana hästägare/hästar håller sig ifrån körningen, för en häst som inte är van vid att ridas ute blir knappast en stabil och bra körhäst heller ...

Så det går nog på ett ut! :) :banana:

de som sager detta agnar sig garanterat at timtals med tomkorningsovningar... ;)

AMEN!!!!

Inte i mitt fall iaf. Körning lärde mina unghästar att arbeta med ryggen och trampa under sig! Tycker själv bara de är positivt med körning och ridning som omväxlande arbete i hästens vardag!

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 447
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 729
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka