Är det så "enkelt"?

T

trojalotta

Har funderat lite... att rida med rätt hjälper.... kan man inte tänka att man styr en viljelös "klump" som går mekaniskt efter hur mina signaler och tryck verkar. (lite som att man kan svänga en pulka med kroppen) Hemligheten med rätt hjälper ligger altså i hur man skulle ha föst denna klump för att den ska gå t.ex. åt sidan utan att gira för mycket, man måste fånga upp den igångsättande kraften´på motsat sida. Är det någon som förstår hur jag menar, låter det vettigt?

Sv: Är det så "enkelt"?

Kom igen! 35 har läst ingen har skrivit något.... Frågan kan verka dum eller så är det så att det är så uppenbart att alla har fattat utom jag. Men tänker man efter vilka hjälper man använder vid t.ex.en sluta så stämmer min teori, eller?

Har funderat lite... att rida med rätt hjälper.... kan man inte tänka att man styr en viljelös "klump" som går mekaniskt efter hur mina signaler och tryck verkar. (lite som att man kan svänga en pulka med kroppen) Hemligheten med rätt hjälper ligger altså i hur man skulle ha föst denna klump för att den ska gå t.ex. åt sidan utan att gira för mycket, man måste fånga upp den igångsättande kraften´på motsat sida. Är det någon som förstår hur jag menar, låter det vettigt?

Tycker denna fråga är intressant faktiskt.
Men då en motfråga - Vad är rätt signaler?
Du sitter ju knappast på en "viljelös klump" :grin:

Om du ska utbilda en helt oförstörd unghäst - då är ju hemligheten - Hur får jag denna individ att förstå mina signaler?
Vi vill ju att hästen ska gå undan för tryck, men hästen är ju ett mottrycks-djur :grin: så redan där är det konflikt....

Ja, alltså, bortsett från att hästen inte är det minsta "viljelös"... ;)

Du har en poäng i det du säger, ta t.ex. skänkelvikning så måste du ju sitta över en liten aning åt höger om du ska flytta åt vänster, annars hindrar du hästen från att flytta åt det hållet sas...

Jippiiii:bump: Någon som förstår och tar min fråga på alvar:bow: Ja att gå undan för tryck måste vara inlärt från marken och helt befäst. Anledningen att jag börjat fundera på detta är att det måste finnas en "nyckel" till hur man får en häst att förstå. Jag har ridit på ridskolor och för privattränare och lärt mig moment för moment utan att fattat.... Så därför är min teori som jag ovan har beskrivit men jag behöver fler och framförallt duktigare ryttare än jag själv som styrker/dissar min teori;)

Ja, alltså, bortsett från att hästen inte är det minsta "viljelös"... ;)

Du har en poäng i det du säger, ta t.ex. skänkelvikning så måste du ju sitta över en liten aning åt höger om du ska flytta åt vänster, annars hindrar du hästen från att flytta åt det hållet sas...

Ja och du måste fånga upp innerskänkelns tryck i yttertygeln, annars "bär det i väg"...

ja vi förstår nog=)

som scata säger, om man vill ha en extra känslig häst är det bäst att börja med den som unghäst, och långt innan man rider göra hästen så käclig som möjligt för tryck.
Man får liksom göra om hästeh så den går undan för trycker, lite omkomvertera den :) och som du säger så hjälper ens tanka till ganska bra. genom att bara tänka en sak så gör man mer hjälper än vad man tror, jag rider ju miina hästar utan huvudlag och sadel, då inser man hur mkt bara en tanke kan göra.. att bara vrida mitt huvud litegranna gör stor skilnad för en känslig häst, om man är samspelta.

självklart e hästar innte viljelösa klumpar, men att se dig som ett med hästen och ha rätt tänkar och känsla i kroppen är ju lite en bra förklaring. kalla det en viljelös klump, men lite så kan man försöka tänka sig det. som att du ska balansera en boll, utan att behöva luta dig hemskt mkt å sidorna;)

man måste ju reglera efter dagsform, kondis och massor utav andra saker också. Därmed fungerar det inte att tänka att "en sak funkar alltid bara jag lärt hästen det/kan det själv" , menar jag.

man måste ju reglera efter dagsform, kondis och massor utav andra saker också. Därmed fungerar det inte att tänka att "en sak funkar alltid bara jag lärt hästen det/kan det själv" , menar jag.

Självklart har du rätt! Men min hypotes gäller att "nyckeln" till hjälperna ligger i att man ska fundera på hur man skulle ha gjort med sin kropp om det var en "viljelös klump" man skulle få att gå dit man vill.. trycka och hålla emot...

På ridskolan där vi har hästen tränar teorigrupperna "känslan för hjälperna" med just balansboll.

Härligt att höra att en ridskola anammar en ridning som fokuserar på att ryttaren måste bli känsligare :bow:
Det är ju först då som "ridningen" upptäcks....

Det borde alla ridskolor/tränare få upp ögonen för :idea:

Anledningen att jag börjat fundera på detta är att det måste finnas en "nyckel" till hur man får en häst att förstå.

Nycklarna (det är fler...) heter;
- Lär dig läsa hästens signaler - då kan du se/känna när den svarar dig. Signalerna är oftast mycket små!
- Tålamod - invänta ett svar från hästen innan du ger en starkare signal. Inte vänta i all evighet såklart :grin:
- Belöning - belöna varje försök från hästens sida att förstå dig. Belöning är inte godis i min värld, däremot en smekning/ ett belönande ord med mjuk röst/ frihet från mig.

Så är det iallafall i min värld ;)

Nycklarna (det är fler...) heter;
- Lär dig läsa hästens signaler - då kan du se/känna när den svarar dig. Signalerna är oftast mycket små!
- Tålamod - invänta ett svar från hästen innan du ger en starkare signal. Inte vänta i all evighet såklart :grin:
- Belöning - belöna varje försök från hästens sida att förstå dig. Belöning är inte godis i min värld, däremot en smekning/ ett belönande ord med mjuk röst/ frihet från mig.

Så är det iallafall i min värld ;)

Jättebra "nycklar" :bow: Men det jag menar är nycklar för hjälperna

Hur menar du?
Är det dom tekniska hjälperna du menar, t.ex gör si så gör hästen så?
Vidareutveckla...

Om man sätter sig på en oriden häst - dvs insutten, kan starta, stanna och svänga och har hyfsad kroppskontroll så märker man väldigt tydligt hur hästen reagerar på hur du rör dig i sadeln.
En häst som är riden ett tag blir i de allra flesta fall avtrubbad. ryttaren sitter snett men hästen går ändå rakt och liknande saker. Den har lärt sig att när ryttaren går si eller så med ben och tyglar så ska jag göra såhär.
En häst som inte är avtrubbad är rolig att rida, intressant och lärorik OM manill vågar KÄNNA och inte bara rida på rutin. Jag har suttit och ridit både öppnor och slutor (ytterst få steg) på en nyinriden häst bara för att visa ägaren hur mycket kroppsspråket betyder. Hästen reagerar på hur vi placerar oss, varför inte utnyttja detta istället för att lägga massa tid på att lära hästen vad vi vill att den ska göra när vi andlar på ett visst sätt?
Tyvärr är alldeles för få ryttare dels medvetna om HUR de sitter och HUR de påverkar hästen. Man måste känna, lyssna och kunna vara passiv i sitt kroppsspråk. Svårare än det låter... Hur många ryttare sitter t ex inte lite snett? Eller har ena tygeln aningen kortare än den andra?

kommer inte ihåg vem jag svarar på nu, så kanske kl. :)

Det finns nog inget som heter "hjälperna" på det sättet du menar.

att rida implicerar en kunskap om hästens fysiska uppbyggnad och förutsättningar, utbildning och mentaltite - likväl som en kunskap om det samma för dig som ryttare. Det finns inget A kommer ge B, utan snarare A kommer i fallet B att kunna ge C om D och F och G och E och (osv) är uppfyllda till graden X. Sammanlagt blir det en gemensam känsla som en ryttare skapar sig under åren på hästryggen, då fler samband och utfall uppmärksammas och lärs in.

typ..

:)

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 992
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 875
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Nån som har gjort och kan dela med sig av erfarenheter? Jag fick för lite mer än 1 år sedan kraftigt utstrålande smärta i högra armen...
Svar
6
· Visningar
1 718
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama