är det rätt?

Vill inte dömma eller så... Men ettåringar mår mycket bra av att man pysslar med dem varje dag. Det behöver inte vara länge elelr så... men varje dag... Vi har två ettåringar där jag jobbar och har tyvärr bara tid att borsta och greja ca 2 ggr i veckan i normala fall och detta är alldeles för lite egentligen. När vi får praktikanter är det toppen, då borstar och kratsar vi hovarna varje dag. På två veckor lyfter de hovarna lika duktigt som en vuxen häst. Vi har även tränat dem i att stå uppbundna och uppställda i gången. Samt fått manen ryckt med kniv... kändes varken snällt eller nödvändigt att rycka för hand. Den ena har blivit skodd en gång pga mycket dåliga hovar och var efeter omständigheterna ganska duktigt. Den andra har fått vara i ridhuset och "ledarskapstränat". Om man lägger ner stor tid på sina "småhästar" utan att överdriva (vänja vid träns är väl knappast nödvändigt i mina ögon i den åldern) så får man igen det dubbelt om sedan när de ska ridas in. Försök ta er lite mer tid med eran 1-åring... men ni behöver ju kanske inte dra det så långt som ägaren till den andra 1-åringen...

Jag är ute i hagen och har börjat binda upp honom där runt ett träd varje dag nu, men känner ändå att jag kanske gör för lite. Han har stått i gången ca 4 gr utan problem. Han värkas var 8 vecka tillsammans med våra andra två. Har inga större problem och han är jätte snäll, får se till att börja gå ut och gå lite nu. :)

Till alla som anser det nödvändigt att hantera var dag

Ni som anser att man ska hålla på med fölisen eller unghästen var dag för att de ska bli bra, hur förkalrar ni då ryktet islandshästen har att de ska vara så snälla och lätta att ha och göra med. Det är ju välldans många av dem som växer upp i flock och bara får basic hantering. Och importerna så som ibland knapps sett en människa på nära håll förens 4-6 års ålder. Varför är det inte svåra att ha att göra med?

Re: Till alla som anser det nödvändigt att hantera var dag

Har du faktis rätt i.

Jag tror det mer ligger i att folk idag är för lata för att ev. behöva ta tag i hästarna senare, och att det då blir mer jobb. :smirk:

Själv tänker jag på hästen därför klipper jag manen när det behövs. Det är skonsammast för hästen. Jag tycker inte att det är speciellt behagligt att själv förlora strån med ryckning.

Re: Till alla som anser det nödvändigt att hantera var dag

Är du säker på att det blir mer jobb?

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 179
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 529
Senast: corzette
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
683
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka