Är det rätt att stoppa tunga ryttare från att rida?

R

rocki

För tung för att rida?

För att värna om sina hästar har Rappestads ridskola i Östergötland satt en viktgräns på max 90 kilo för att få rida på ridskolan. Beslutet har väckt stor debatt.

http://www.corren.se/asikter/forum/...tegory1=1097835189-26&category2=1100702641-0&

Måste vara jätte jobbigt att vara så över viktig:( Men i detta fallet måste vi tänka på våra fyrbenta vänner hästen om den ska hålla och må så bra som möjligt....

Ingen pajkastning tack, man har rätt att tycka och diskutera;)

Sv: Är det rätt att stoppa tunga ryttare från att rida?

På min ridskola har de satt en maxgräns på 85 kilo för ryttare. Det tycker jag är helt rätt! Hästarna går två pass om dagen, och ridskolan har inte råd att köpa nya hästar stup i kvarten för att de gamla har blivit utslitna. Dessutom är det ofta så att de stora och tunga ryttarna lätt hamnar i obalans, vilket gör det ännu jobbigare för hästen! Har man egen häst så får man väl väga hur mycket man vill, men för ridskolehästarnas bästa så tycker jag absolut att det ska finnas en maxgräns.

Man säger ju att hästar inte bör bära mer än 1/6 av deras egen vikt, 90*6 = 540 kg. Jag hade kanske övervägt att sätta gränsen lite högre... men samtidigt måste man beakta att hästar på en ridskola oftast arbetas långt mer än en privathäst gör och de flesta som rider dem är ju nybörjare eller i alla fall inte särskilt duktiga.

Men jag måste ju bara kommentera ett par av de andra kommentarerna under artikeln... först hon tanten som vägde 115 kg och tyckte det vore förfärligt om hon skulle behöva sluta rida eftersom inga dieter etc. minsann "tog" på henne. Jag förstår att det måste vara hemskt att vara så överviktig och aldrig lyckas gå ner i vikt, men det ska väl inte hästarna behöva lida för? Speciellt inte på en ridskola. Då är det väl bättre om man köper sig en rejäl, vikbärande häst som man kan rida efter hur mycket hästen klarar?

Också den token "inflyttad" som ansåg att hästarna minsann skulle kunna användas bra mycket mer än vad vi gör, personen tyckte bland annat att man kunde titta på hästarna från holland och några länder till... de jobbade minsann en hel massa mer än här och klarade tydligen det fint. Eller hur säger jag, de hästar jag har sett som kommit från holland har varit stressade, spända stackare med horribel hållbarhet. Det är inte utan att man undrar om de först kör slut på hästarna innom landet och sedan exporterar dom när de börjar rasa :crazy:

Jag tycker en viktgräns på ridskolor är självklart.
En ridskolehäst ska hålla i många år.

Sen En vältränad häst som någon överviktig rider lite ibland tar ju knappast någon skada av det.
Det märker man ju på hästen om det är alldeles för mycket vikt.

Vår ridskola har inte satt en "fast maxvikt" utan räknat ut vad varje häst som max orkar bära (iaf om samma ryttare skulle ridit den 7 dagar i veckan)
Tycker det är jätte bra:)

ALLA på ridskoler e jju inte smällfeta,inte så stor procentsats,nån över sa att ibland kan d gå,men hur ofta rider nån så fet på ridskola och hur ofta har den samma häst?? vill bara säga att d e bra med viktgräns,men,bara frågar:rofl:

Det går ju under diskriminering faktiskt och lär ju bli anmält såsmåning om..

En överviktig person med bra balans sliter minder på hästen än en 40 kg i obalans..

Ja kan ju säga att jag är överviktig:o vad kan ja väga?85 kanske,e inte så lång precis,jag rider en c-ponny,lite kraftigare modell,fjording arab,får i "uppdrag" (:D tufft d låter!) att "finslipa och rätta till" honom en,ibland två gånger i veckan,d är den mest populära tävlingsponnyn där,så dom vill hålla honom alert och underhålla rätt muskler etc. ,gör honom ordenterligt lösgjord,samlar å tränar upp muskler,sånt som "ridskolebarnen" aldrig gör,eller kan.(för övrigt så brukar han galopera me frambenen å trava med bakbenen på lektioner) så han går som en klocka nån dag i veckan(ego:D ) han är en ponny som vid minsta obehag bockar som en idiot eller vid nåt han absolut inte vill göra så lyfter han bakbenen och piskar,han har ALDRIG rört rumpan högre än vad han ska,aldrig piskat med svansen av obehag eller nåt sånt när jag har ridit,så visst,viktgränsen är bra,men man behöver inte dra alla över en kam,sitter man i balans och är fet så e d bättre än en normalviktig i obalans.och så är d skillnad,går hästen i en bra,rund form eller inte i en "riktig dressyrform"?? //Fet ponnyryttare :rofl:

Jag tycker att det är upp till varje ridskola / arrangör av turridning etc. att själva sätta sina gränser för maxvikt på ryttare, utan att någon skall komma och gapa om diskriminering. Sedan är jag övertygad om att det finns hästar som klarar att bära betydligt mer än 90 kg, men det är liksom inte poängen här.

det är egenterligen inte diskriminering,det är ju att hästarna ska må bra och hålla länge. Men visst,erfarna tunga ryttare,dom sitter ju i balans och en fin form på hästen,men jag tycker att nybörjarna ska ta dom grövre och viktbärande hästarna.fast dom som brukar gissa min vikt brukar säga 70:D ,så d e inte så konstigt att jag har fått rida dom flesta ponnysarna och hästarna,för där brukar dom dra viktgränsen på en ridskola jag går på:banana: men som sagt,går hästen med välvd rygg etc. så är d inga problem med en tung ryttare i balans.

Kommer de tyngre ryttarna mer i obalans än mindre???
Jag tror definitivt att det är mer än bara vikten som spelar roll, som någon tidigare sa, det är nog lättare att bära 90 balanserade kilon än 55 obalanserade. För alla tunga ryttare är ju inte med automatik nybörjare och obalanserade! Sen kan väl jag också tycka att en maxgräns på hårt arbetande ridskolehästar kan vara befogad, men man bör hålla i minnet att det är mer än kilon som avgör hur hästen slits/trivs/klarar sitt arbete mm!

ja?har du aldrig sett en häst gå av på mitten?men haaallåååå,e du omordern eller?:rofl: :rofl: :rofl:

Jag tycker att det är ett superbra initiativ av ridskolan!
Hästarna ska självklart inte behöva bära alldeles för tunga ryttare.

Att vissa hästar klarar mer än andra är självklart, och någon i tråden skrev om sin ridskola där vikten är anpassad per häst - otroligt bra!

Ang. balans och obalans så tror jag det är ett relativt omöjligt sätt att agera efter på ridskolorna, där det kan finnas flera hundra elever att hålla reda på.

Själv höll jag en lektion förra helgen där en 80 kg ryttare hade blivit lovad att rida en liten (precis över ponnymått) häst. Jag tvärvägrade. Det finns inte en chans att jag skulle utsätta hästarna för det :(
Han förstod dock mitt argument och gick med på att ta en annan häst som han kom att trivas mycket bra med :)

http://www.corren.se/asikter/forum/...tegory1=1097835189-26&category2=1100702641-0&

Måste vara jätte jobbigt att vara så över viktig:( Men i detta fallet måste vi tänka på våra fyrbenta vänner hästen om den ska hålla och må så bra som möjligt....

Ingen pajkastning tack, man har rätt att tycka och diskutera;)

Är själv en tjockis fast med egen häst.

Mitt svar blir:
*Om det är nybörjare: JA, det är rätt, det är INTE bra för hästarna.
*Om det är en van ryttare NEJ..många hästar klarar då tyngden på ett bra sätt....
Ställningstagande måste göras från fall till fall.

// M

Minternet,bra samanfattat:p

Jag tycker att det är rätt. Att rida är ingen rättighet, djurets bästa måste komma i första hand. Naturligtvis bör man dessutom se till om ryttaren är van och har bra balans eller inte, men någonstans måste man ändå dra gränsen.

Håller med på sätt och vis och inte:smirk: men för det menar jag inte att jag har rätt:smirk: Jag vill absolut inte vara elak, men själv har jag 2 viktbärande D-ponnyn, men skulle aldrig låta ngn över 75-80 kg rida dem eller tävla....inte hästen heller...men det är ju upp till var och en vad man tycker är lämpligt....ordet viktbärande betyder ju inte för mig att hästen må bra av att bära hur mkt som helst;)

Jag tycker inte man ska glömma att 70% av ryttarens vikt belastar hästens framben oavsett hur bra man än rider, så ibland kan det kanske vara bättre med en liten 40 kg klump på hästen som skumpar lite några enstaka gånger innan den personen oxå rider bättre än en som väger 120 kg ????:smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka