Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
På en frisk häst är det ju inga problem, men iom att hon har varit skadad så hade jag tagit det lugnt med träningen.*kl*
Men seriöst allvarligt. Jag har ridit tre mil i sakta mak på hästar som knappt varit i närheten av något som öht kan kallas distanstränin och det har gått utmärkt.
..att starta en 3mil PP i juni, med en häst som nu är helt otränad??
Hon har väl stått ca ett år, pga spänningar i ryggen (ska va bra nu) skrittades lite i somras, men i princip bara gått i hagen sen dess. Började rida idag (extremt pigg o tittig ) men de betyder ju inte att hon har nån kondis eller håller för att gå "långt".
Hur hade ni lagt upp träningen (oavsett när ni tror att man skulle kunna ha henne i form)? Hur många dagar/vecka? Hur många veckor skritt till o börja med? Hur länge/långt nu?
pad hjälper nog tyvärr inget om inte sadeln är bra. Speciellt viktigt om hästen har haft ryggproblem är att ha en bra sadel... QUOTE]
jo om det "bara" är så att dne är lite för trång (LITE) elr lite för stor, kan en padd hjälpa det funkar super för mig, som har en aniiingen för trång sadel (padden höjer sadeln lite så att det inte klämmer, iaf min fårskinnspadd gör det). fårskinn över huvudtaget bäst i detta läge då det fördelar trycket suveränt (dock INTE på en måttapassad sadel då den snor hästens utrymme om sadeln ligger 100% perfekt).. men håller absolut med - en häst med nuvarande/före detta ryggproblem ska absolut ha en väl inpassad sadel. en bomlös låter bra låg den bra?
fårskinn över huvudtaget bäst i detta läge då det fördelar trycket suveränt
Hej!
Jag var på en mycket givande föreläsning på HÄST 2008 i Västerås. Föreläsningen hette "Sadelns inverkan på hästens rörelsemönster" av/med Lars Roepstorff. Där sa han, klart och tydligt, att en fårskinnspadd inte fördelar trycket från ryttare och sadeln. Testet visade däremot att fårskinnspadden gav lika mycket tryck som om den inte fanns där alls. D.v.s. den påverkar varken negativt eller postivt. Gelpadden gav däremot mer tryck eftersom gelen flyttade på sig och då blev det tryck på de ställen där det inte fanns gel = där det var mest tryck. Bäst i testet var skumpadden. Den ger inte efter för tryck utan blir då lite padding för hästen.
Lars nämnde också att sadlar fyllda med skumplast gav mer tryck närmre ryggraden medan sadeln som var fylld med ull gav minst tryck och på en jämnare/större yta.
Det var en mycket bra och intressant föreläsning som hölls av Lars som hade tydliga forskningsresultat att visa på.
Ett litet sidospår, men kanske intressant?
pad hjälper nog tyvärr inget om inte sadeln är bra. Speciellt viktigt om hästen har haft ryggproblem är att ha en bra sadel... QUOTE]
jo om det "bara" är så att dne är lite för trång (LITE) elr lite för stor, kan en padd hjälpa det funkar super för mig, som har en aniiingen för trång sadel (padden höjer sadeln lite så att det inte klämmer, iaf min fårskinnspadd gör det). fårskinn över huvudtaget bäst i detta läge då det fördelar trycket suveränt (dock INTE på en måttapassad sadel då den snor hästens utrymme om sadeln ligger 100% perfekt).. men håller absolut med - en häst med nuvarande/före detta ryggproblem ska absolut ha en väl inpassad sadel. en bomlös låter bra låg den bra?
bara en liten komentar, om sadeln är lite för trång och du lägger under en padd så blir den trängre... så nej gör inte det! för stor kanske kan funka (har ingen erfarenhet av det så mina hästar snabbt växte till storlekar som fölsäljare inte säljer...)
därav bomlös... ss en som jag har u verkar dock inte funka på unghästen, den glider framåt och lägger sig på skulderbladen vilket gör att hon känns halt på det benet jag sitter ner på i traven... kan ju bero på att hon är lite tjock... tänkte prova torsionen imorrn... nån som har nåt annat tips? jag avskyr nämligen torsionen då jag känner mig så vinglig... Observera jag = vinglig inte sadeln...
hmm, vart har du tagit det citatet ifrån för jag har INTE skrivit att fårskinn fördelar trycket suveränt, jag använder inte ens sånt, har aldrig använt heller och är f.ö helt klart inne på Lars Roepstorffs spår, den texten är är precis min tanke, det låter mest logiskt i mina öron.