är det omöjligt??

panzy

Trådstartare
..att starta en 3mil PP i juni, med en häst som nu är helt otränad??

Hon har väl stått ca ett år, pga spänningar i ryggen (ska va bra nu) skrittades lite i somras, men i princip bara gått i hagen sen dess. Började rida idag (extremt pigg o tittig :angel:) men de betyder ju inte att hon har nån kondis eller håller för att gå "långt".

Hur hade ni lagt upp träningen (oavsett när ni tror att man skulle kunna ha henne i form)? Hur många dagar/vecka? Hur många veckor skritt till o börja med? Hur länge/långt nu?

Sv: är det omöjligt??

Jag tror att det är helt möjligt bara hon får hålla sig frisk nu.

Träningen skulle jag lägga upp precis som alla annan distansträning börjar, dvs först skritt en period (ca 1 månad) och sen börja lägga in korta travpass i lugnt tempo och sen gradvis öka längden på dessa travpass.

Om du började idag så har du allt så 3 månader på dig och om du rider 3-milaren i lugnt tempo baserat mestadels på trav och en del skritt och kanske någon lugn galopp så behöver du inte träna på något speciellt sätt bara för att rida den här ritten - 3 mil är ingen lång sträcka!

För att hitta mer utförliga exempel på träningsscheman för otränad häst kan du söka mer här i forumet eller leta på internet!

/Camilla

nä 3 mil är ju inte långt och har tänkt hålla mig på maxtid...

men hur länge/långt "kan" man skritta med en otränad häst och hur långt/länge om en månad??

Jag tycker 3 mil efter endast 3 månaders träning är långt. Hästen har ju dessutom varit avställd i ett helt år för att hon haft ryggproblem.

om hon knappt ridits sen i somras, och då bara skritt, skulle jag inte ge mig på att träna upp henne för en 3milare så snart..jag är i och för sig 1)rätt grön inom distansen egentligen och 2)rätt mycket för långsam igågsättning efter skador och dylikt, men 3 mil känns lite väl efter ryggproblem.
men varför inte försöka rida nån/ett par PP på ca 1mil elr något längre i år, lugnt, och sen försöka 3mil nästa säsong, elr kanske nån av de senare ritterna i år? :idea: ;)
lycka till med din häst!!
//Lollo & Honey som funderar på att starta PP nästa säsong:bump:

Jag hade först satt igång henne för "normal" ridning för att se om hon håller och att problemen inte kommer tillbaka. När en häst har varit avställd så länge hade jag inte satt upp såpass höga mål så snabbt. 3 mil är ju inte långt, men hästen kanske inte håller för det ändå. Ta det istället som det kommer, om du märker i maj/juni att hon håller sig frisk och att ni utan problem rider 2-3 mil så kan du ju anmäla dig till en pp.

*kl*

Men seriöst allvarligt. Jag har ridit tre mil i sakta mak på hästar som knappt varit i närheten av något som öht kan kallas distanstränin och det har gått utmärkt.

Tanken är ju inte att hon ska vinna någon tävling, eller hur? Och vad jag förstår är det här en vuxen häst som tidigare varit riden, dvs grundridning med stärkning av skelett i viss mån finns redan där. Samt att hästen ju varit ute i hage hela tiden, den har ju inte förtvinat på stall.

Jag vet inte vad maxtid på 3-milaren är men kan gissa på 3,5 timme? Det innebär 8-9 km / timmen och en häst skrittar ca 6 km/timme...

Det finns de som rider 2-3 mil på hästar som tränats kortare tid än 3 månader och tar det som en långritt... Sen beror det på när i juni ritten är? Är det i slutet av juni så innebär det nästan 4 månaders träning...

/Camilla

Jag skulle sätta igång hästen som vanligt under förutsättning att hon är helt OK, och hålla ett extra öga på hennes rygg så hon inte får tillbaka problemen. Eftersom mina igångsättningar är att skritta runt milen eller mer några dagar i veckan så skulle jag utan problem rida tre mil efter tre månader. Det är inga höga hastigheter på pp ritter. Då talar jag om en vuxen häst som har ridits tidigare.

Sen beror det ju förstås på varför hon fått ont i ryggen, har hon fått det av belastning eller har hon haft en dålig sadel? Du känner ju din häst bäst :)

jag hade nog sagt så här, en frisk häst Ja, men en häst som har varit dålig... nej, framförallt om man inte vet orsaken!

ryggproblemen ska enligt ägaren (inte min häst, foderhäst) bero på extremt lerig o stenig hage, där hon helt enkelt halkat och spännt sig för mycket i rygg och bakbensmusklerna. Hon är ordentligt grundriden och tidigare tävlad i hoppning (förra ägaren)

maxtid är 4timmar så 7,5km/h = mycke skritt

Det kan nog vara så att hon kommer att må riktigt bra av distansträningen där hon får slappna av och länga ut bara du har en bra sadel! :)

Hur har träningen gått hittills?

vet du det till 100%? för det låter mkt mkt märkligt att det skulle ta 1 år att läka... jag tycker oxå att et låter märkligt att det skulle kunna orsaka problemet i sig oxå... men nu vet ju inte jag vad som menas med lerig hage...

Ifall hon är bra i ryggen tycker jag att du kan starta en 3 milare. De går i lugnt tempo. Mycket skritt och lugn trav och kanske en liten galopp här och där.
3 mil är inte så långt.

3 mil är inte så långt.

Allt är väl relativt.
3 mil i bilen eller på min tränade tävlingshäst är inte långt.

Men skulle jag ta ut en otränad häst på 3 mil skulle det kunna bli en hel del trassel.

Och skulle jag själv gå 3 mil så skulle jag bli rätt mör, trots att jag anser mig ha ett väldigt rörligt arbete.

Men det är mars, april och maj kvar innan juni är. så nog borde hon hinna träna lite innan???
Hästen har inte stått i boxvila enligt trådskaparen. Utan i hage. Och den hade varit i träning innan den ställdes av enligt vad jag ha uppfattat.

hittills har allt gått bra, skrittat runt en timme ett par gånger/v i två veckor nu och kännt igenom ryggen utan att hon reagerat, hon är pigg o framåt hela tiden, tänkte utöka skrittturerna nu och försöka hinna med 2 2timmarsritter/v de närmsta veckorna o sen börja trava lite smått.. Sen får vi se hur det går...

det är vad ägaren säger - de är väl inte helt 100 heller, men det är det enda troliga, och att hon gått o spänt sig i de hagarna är ingen omöjlighet - de är hemska...

anledningen till att hon stått sen i somras (då hon ansågs vara bra i ryggen) är pga att ägaren är sjuk

Jag skulle nog rida oftare än bara ett par gånger i veckan, åtminstone varje dag eller 2 dagar, vila 1. Bara skritt räknar jag till aktiv vila (slät mark) och detta kan du göra rätt så ofta.

Vad har du för sadel nu när du har en häst med känslig rygg?

/Camilla

målet är skritt iaf 5-6dagar i veckan, men vart lite mycket de senaste veckorna bara...

har en gammal alround sadel nu som ligger ok, men inte hundra, pad under. kan nog få låna hem en bomlös, har iaf tänkt prova den på henne o se hur det känns...

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
613
Senast: CaisaCax
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 897
Senast: lizzie
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 968
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka