Är det okej att be om film och sånt om man ska köpa häst men inte nu

Z

Zannana

Jag ska köpa en häst om några månader ungefär. Jag har kollat på annonser redan och hittat en häst som jag tycker verkar vara bra. Det är en valack som finns i ett salustall som ligger tyvärr ganska långt från mig. Jag skulle gärna se film och ridbilder på den för att se om den är så bra för mig som jag tror. Men är det okej att ringa salustallet och be om mer uppgifter om hästen samt mer bilder och få en film?

Han har varit tillsalu länge, och jag hoppas om han är bra att han finns kvar när jag ska köpa sen. Hur mycket kan man pruta på en sådan häst? Den är bara fyra år och kan inte så mycket och de ska ha 40000 för honom och priset är samma nu som för ett halvår sen.

Sv: Är det okej att be om film och sånt om man ska köpa häst men inte nu

visst kan du ringa och fråga om film och bilder men jag tycker att det är lite tidigt, är det ett salustall vill de ju ha såld hästen så fort som möjligt och kommer ju inte att hålla den om du vill ha den men inte kan köpa den förns efter några månader. om man kan pruta på en sån häst e ju svårt att veta när man inte vet något om den.. vad den har för stam om den är visad och om den är riden eller ej. att den har vart ute på annons i ett halv år så låter det ju som en som man kan ge ett skam bud på men sen tycker jag alltid att man drar öronen åt sig när den vart till salu så länge och inte blivit såld... vad är felet liksom.

Jag kan tycka att det är okej om du förklarar för säljaren/försäljningsstallet att du inte ska köpa nu-nu men om ett par månader, och frågar dem om de kan tänka sig att skicka mer bilder och en video. Dvs kör med öppna kort, och låter säljaren avgöra hur mycket energi h*n vill lägga ner på någon som 'kanske är spekulant till jul'.

Vad gäller prutning så vissa säljare har prutmån, andra inte, men innan du provat hästen tycker jag inte ens du ska tänka på prutning. Även om den är outbildad och grön så kan den ju vara värd varenda krona av de 40 000 kronorna de begär?

Om hästen EFTER provridning inte känns som den är värd 40 K så kan du ju prova pruta, men det är ju inte säkert att det 'går igenom'. I mina ögon beror det helt på hur 'motiverad' prutningen är samt slutligen säljarens inställning. Att hästen inte är såld på ett halvår KAN ju bero på att 40 K är säljarens absoluta minimipris, och att under det säljs den inte, utan då får den bli kvar.

Varför skulle priset sjuna? för varje dag so går blir ju hästen mer hanterad ochj utbildad så det borde ju stiga i stället 4o ooo låter inte så mycket för en unghäst precis.

Är det en säljare som har någorlunda mycket att göra så kommer de troligen inte att lägga tid och energi på att skicka bilder och film. Vänta tills det börjar bli aktuellt istället...

Är det en säljare som har någorlunda mycket att göra så kommer de troligen inte att lägga tid och energi på att skicka bilder och film. Vänta tills det börjar bli aktuellt istället...

Håller med! Som köpare hade jag inte börjat leta häst förrän jag hade möjlighet att fullfölja köpet.

Som säljare tycker jag inte att det är så intressant med spekulanter som inte har möjlighet att köpa hästen på flera månader. Visst kan man skicka film/bilder, det innebär ju inte så mycket jobb. Men längre än så skulle jag inte sträcka mig.

Som säljare skulle jag nog heller inte vilja lägga ner tid och pengar på att skicka foton och film på en häst som nån kanske skulle vilja köpa om flera månader.

Håller med! Som köpare hade jag inte börjat leta häst förrän jag hade möjlighet att fullfölja köpet.

Som säljare tycker jag inte att det är så intressant med spekulanter som inte har möjlighet att köpa hästen på flera månader.

Fast det där kan ju bero på. Jag började leta häst ungefär ett halvår innan jag kunde TA EMOT hästen. Men inte förrän jag var beredd att fullfölja själva köpet och lämna handpenning etc.

Den häst jag köpte skrev vi kontrakt om i början av februari tror jag. Han kom hem i mitten av april. Vare sig jag eller någon av de som jag hade kontakt med som skulle sälja häst tyckte att det var något märkligt med detta. (Jag förklarade att jag hade en häst på foder och inte hade stallplats för mer än en häst)

Fast det där kan ju bero på. Jag började leta häst ungefär ett halvår innan jag kunde TA EMOT hästen. Men inte förrän jag var beredd att fullfölja själva köpet och lämna handpenning etc.

Den häst jag köpte skrev vi kontrakt om i början av februari tror jag. Han kom hem i mitten av april. Vare sig jag eller någon av de som jag hade kontakt med som skulle sälja häst tyckte att det var något märkligt med detta. (Jag förklarade att jag hade en häst på foder och inte hade stallplats för mer än en häst)

Tycker det verkar krångligt? Hur kan man fullfölja ett köp utan att ta emot hästen? Vem ska stå för stallplats, foder, hovis, hålla hästen i kondition osv tills köparen kan ta hem hästen? Det kostar ju ändå en hel del pengar per månad att ha häst. :confused:

Läste igen... såg att det inte var så lång tid... Fattade för att det var ett halvår först... så går det när man inte läser ordentligt...

Hur skrev ni i kontraktet? Vem stod för vad?

Tycker det verkar krångligt? Hur kan man fullfölja ett köp utan att ta emot hästen? Vem ska stå för stallplats, foder, hovis, hålla hästen i kondition osv tills köparen kan ta hem hästen? Det kostar ju ändå en hel del pengar per månad att ha häst. :confused:

Nu var inte frågan riktad till mig, men en gång har jag faktiskt gjort ett sådant hästköp. Jag hade gammelstoet härhemma, och visste att hennes dagar var räknade, men hade lite svårt att få ändan ur vagnen och lyfta luren. Samtidigt så ville jag innan hon togs bort ha löst det med ny häst. Dels för att det var min första 'helt egna' häst som togs bort, och jag hade en valack härhemma som skulle bli ensam. Och jag visste att jag varken skulle ha ork eller 'ordentligt med tid' att leta ny häst direkt efter att hon tagits bort.

Så i mars var jag ner och kikade på den tilltänkta unghästen. I april skrev vi papper, och i papprena skrev vi att hästen skulle kvarstå hos säljaren tills köparen 'avyttrat en av sina andra hästar' (i översättning - tagit bort gammelstoet), dock längst till och med datum YYMMDD.

Jag stod för både risk och kostnader under den tiden, t ex veterinärkostnader etc.

I början på april tog jag bort gammelstoet, och i början av maj (ville ge valacken några veckor att 'sörja klart' då jag visste det skulle ta honom mycket hårt) kom åringen.

Nu var det ju betydligt enklare att låta åringen stå kvar hos uppfödaren som hade lösdrift etc, än det skulle ha varit att t ex ha dubbla stallhyror osv.

Men jag ser inga problem med 'köp nu, hämta sen' under förutsättning att säljaren KAN ha kvar hästen hos sig, och att köparen från och med kontraktsdatum helt enkelt tar över både ägarskap och risk, och helt enkelt betalar för hästen. Som om den vore uppstallad där, vilket den ju faktiskt är.

Jag säljer gärna häst på det sättet, men vill inte köpa så.

Om köparen står för försäkringen och man har papper på allt så känns det ok för mig. Jag vet ju hur jag hanterar hästar själv så att säga.

Men om jag ska köpa häst vill jag ta hem den och ta över försäkringen samma dag. Jag vill ju inte att det händer hästen något som ev kunnat undvikas vid annan hantering till exempel. Köpte en häst på detta sätt för länge sedan, hon stod kvar hos säljaren två veckor efter vetbesiktning, betalning och försäkringsövertagande. När jag hämtade hästen var den halt... Jag var såklart ledsen...

Men jag har kanske bara en dålig erfarenhet, det är kanske inte så vanligt.

Till TS: jag hade inte skickat film till någon som inte ville köpa nu. Men det kan man ju egentligen aldrig veta såklart, o en spekulant är intresserad eller inte innan man skickar...

Citat: Men jag ser inga problem med 'köp nu, hämta sen' under förutsättning att säljaren KAN ha kvar hästen hos sig, och att köparen från och med kontraktsdatum helt enkelt tar över både ägarskap och risk, och helt enkelt betalar för hästen. Som om den vore uppstallad där, vilket den ju faktiskt är."

Finns det ingen annan möjlighet så är ju detta en lösning. Men jag tycker ändå att det verkar lite lurigt. För tänk om det skulle hända något med hästen när den är hos mig fast någon annan äger den? Vilka tvister det skulle kunna bli angående ovarsamhet, felaktig hantering mm mm... *ryser*

Citat: Men jag ser inga problem med 'köp nu, hämta sen' under förutsättning att säljaren KAN ha kvar hästen hos sig, och att köparen från och med kontraktsdatum helt enkelt tar över både ägarskap och risk, och helt enkelt betalar för hästen. Som om den vore uppstallad där, vilket den ju faktiskt är."

Finns det ingen annan möjlighet så är ju detta en lösning. Men jag tycker ändå att det verkar lite lurigt. För tänk om det skulle hända något med hästen när den är hos mig fast någon annan äger den? Vilka tvister det skulle kunna bli angående ovarsamhet, felaktig hantering mm mm... *ryser*

Inte så mycket annorlunda än om den är inhyrd någonstans egentligen?

Men, jag föredrar ju också att få hem min häst direkt, och vill inte 'byta ansvarstagare' förrän den kliver på släpet. Men som sagt, jag har gjort en sådan affär som det diskuterades.

Jag säljer gärna häst på det sättet, men vill inte köpa så.

Om köparen står för försäkringen och man har papper på allt så känns det ok för mig. Jag vet ju hur jag hanterar hästar själv så att säga.

Men om jag ska köpa häst vill jag ta hem den och ta över försäkringen samma dag. Jag vill ju inte att det händer hästen något som ev kunnat undvikas vid annan hantering till exempel. Köpte en häst på detta sätt för länge sedan, hon stod kvar hos säljaren två veckor efter vetbesiktning, betalning och försäkringsövertagande. När jag hämtade hästen var den halt... Jag var såklart ledsen...

Men jag har kanske bara en dålig erfarenhet, det är kanske inte så vanligt.

Till TS: jag hade inte skickat film till någon som inte ville köpa nu. Men det kan man ju egentligen aldrig veta såklart, o en spekulant är intresserad eller inte innan man skickar...

Nej, jag vill som sagt heller inte göra det 'normalt' och hade inte gjort det då heller om det inte varit en åring vi talar om. Försäkringen justerades (dvs höjdes och skrevs på mig) redan innan den kom hit btw.

Jo, visst skulle det kunna hända hästen något när den står kvar hos dig, men då skulle jag se till att skriva ordentliga kontrakt, det vimlar ju av tillridare och stall som tar emot andras hästar där det ingår fullskötsel. Det skulle ju inte fungera om det inte fanns bra avtal som reglerar riskerna!

Varför skulle priset sjuna? för varje dag so går blir ju hästen mer hanterad ochj utbildad så det borde ju stiga i stället 4o ooo låter inte så mycket för en unghäst precis.

Precis, den kommer snarare öka i värde & hade de gått med på prutning hade nog hästen varit såld redan.

Det går ju att lösa om du hittar en häst genom att betala den & så kanske du har möjlighet att ha den kvar hos försäljarna mot en summa /månad.
Personligen hade jag inte haft ngt problem med det om jag sålde en häst, bara folk betalar för sig.

Läste igen... såg att det inte var så lång tid... Fattade för att det var ett halvår först... så går det när man inte läser ordentligt...

Hur skrev ni i kontraktet? Vem stod för vad?

Vi skrev kontraktet som vanligt bara med tillägget att köpet fullgjordes senare. Säljaren stod kostnaderna till dess att hästen överlämnades till fraktfirman. Det var egentligen meningen att överlämnandet skulle ske lite senare men jag var för otålig :p

Men detta beror förstås jättemycket på vem som säljer hästen och varför. I mitt fall ville säljaren att hästen skulle få bo hos mig och var därför beredd att vänta med överlämnandet. Om det handlar om ett försäljningsstall kanske det inte är aktuellt alls.

Men till min förvåning var det ingen av de jag kontaktade som direkt sa att det inte var aktuellt bara för att jag inte kunde ta emot hästen med en gång. Ett ställe valde att sälja sin häst till en annan, det kan ju ha berott på mitt "ultimatum" eller på att den andra köparen bestämde sig på en gång vilket jag inte gjorde. Så det behöver inte vara uteslutet att fråga i alla fall!

Men, jag föredrar ju också att få hem min häst direkt, och vill inte 'byta ansvarstagare' förrän den kliver på släpet. Men som sagt, jag har gjort en sådan affär som det diskuterades.

I mitt fall övergick inte ansvaret förrän hästen klev på transporten heller. Vilken tur jag måste ha haft med min hästs säljare inser jag nu. Eller så är jag en tuff förhandlare :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 415
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 316
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar