Är det något att klaga på?

Sv: Är det något att klaga på?

Nu får man skilja på ridläger och träningsläger lite.
Träningsläger där man tar med ege häst är mer som kurs än läger.

Nja, jag vill hävda att ett läger är ett läger är ett läger. En kurs eller clinic är något helt annat.

Eftersom detta dessutom gäller ridtravare och en hel del tömkörning ingår i lägervistelsen kanske just ridläger är felaktigt.

Arrangörerna har själva valt benämningen läger. Men oavsett vad de kallar det borde ALL information finnas tillgänglig INNAN inbetalningsavgiften ska vara inne.
 
Sv: Är det något att klaga på?

Nu har jag haft egen häst så länge att jag faktiskt aldrig varit på något "sova-över-läger" utan egen häst, men skötsel av den egna hästen har Alltid legat på hästägaren på alla läger jag varit på, från det jag var fjorton och var iväg på hoppläger med ponnyn tills nu som vuxen när jag varit iväg på dressyrträningsläger.

Maten har varit olika, oftast har det dock varit så att maten serverats iaf två gånger om dagen (lunch och middag) och frukost/kvällsmat fixats själv som självhushåll.

Jag vill nog faktiskt fixa för min häst själv om jag är iväg så, eller iaf dela det med någon/några jag känner så man kan ta en morgon var exempelvis, men så har jag visst kontrollbehov också... :o
 
Sv: Är det något att klaga på?

In och utsläpp samt fodring av hästar ser jag inte som någon som helst konsigt att man ska utföra, det ingår i hästhållningen liksom, däremot tycker jag att matlagning (+ övriga köksbestyr) ska ingå, likaså verkar det vara lite kostiga regler för tävlingarna.
 
Sv: Är det något att klaga på?

Jag trodde hästarna skulle gå på bete dygnet runt då det är sommar och varmt.
 
Sv: Är det något att klaga på?

När det står att allt ingår utom kraftfoder till hästen tolkar jag det som att i avgiften ingår det stallplats,hage, stö samt grovfoder.
Inte att man skulle slippa skötsel av egna hästen.

Så tolkar jag det också.
Självklart ska man ta hand om sin egen häst!

Immer
 
Sv: Är det något att klaga på?

Då borde man skriva att stalltjänst ingår för att hästarna ska vara uppstallade.
 
Sv: Är det något att klaga på?

Aldrig varit med om på något läger eller någon kurs att hästarna släpps ut i hagar på nätterna, så mycket mark brukar inte finnas att hästarna kan gå ensamma och släppa ihop hästar för bara ett par/några nätter skulle nog knappast några hästägare göra frivilligt faktiskt? Jag skulle definitivt INTE göra det, vill inte ha min häst ute ensam över natten heller på främmande ställe visserligen.
 
Sv: Är det något att klaga på?

Sin egen häst ska man ta hand om. Men att man det ska vara självhushåll tycker jag också det ska stå. Det var ju inte jättebilligt heller :)
 
Sv: Är det något att klaga på?

Släppa ihop hästarna bara för ett par nätter? Jag ser inte det konstiga i det då de går tillsammans på dagarna. :confused:
Vad tror du kan hända på natten då du inte vill släppa ut din häst på ett främmande ställe då?
 
Sv: Är det något att klaga på?

Du menar att ett antal helt främmande hästar släpps ihop i samma hage?!? Jisses, jag då förstår jag att vi reagerar annorlunda för det är så långt ifrån min hästhållning man kan komma. Aldrig i livet att jag släpper ihop min häst med främmande människors hästar för bara några dagar med den skaderisk det innebär.

Och att ha hästen ute ensam utan uppsyn nattetid känns inte kul, på dagtid har man ju ändå lite koll då man är vaken själv men nej, på främmande ställen där jag är för att träna kan han gott stå inne på nätterna (och även på dagarna om det inte finns möjlighet att låna en liten rasthage under ett par timmar). Motion lär hästen få ändå under ett träningsläger så att det räcker och blir över...
 
Sv: Är det något att klaga på?

Det verkar tyvärr vara praxix att man gör så,
min man anmälde sig till en elektriker utbildning som kostade 54 000:- plus moms. Efter anmälan kom det ett besked att anmälan var bindande och nu om man ångrade sig fick man betala hela beloppet ändå. Det stod det ingenting om någon annanstans på hemsidan. Och visst kanske det är bra att man har bindande anmälningar, men skulle man dagen efter tex märka att det inte fungerar så fattar inte jag varför man ska betala runt 70 000:- för lite pappersarbete.
 
Sv: Är det något att klaga på?

Då borde man skriva att stalltjänst ingår för att hästarna ska vara uppstallade.



Alvarligt..hur lat är du egentligen?

Att det var självhushåll borde som jag skrev tidigare ha stått, men gnälla för att man får ta hand om sin egen häst???
Skaffa isf käpphäst.
 
Sv: Är det något att klaga på?

Det beror väl ändå på vad det är för häst man har, mina ston släpper jag lätt ihop med andra hästar det funkar hur bra som helst, medans valacken är det i stort sett hopplöst att hitta en hagpolare till.
 
Sv: Är det något att klaga på?

Även om den egna hästen är snäll kan det finnas andra som inte är det.
Åka på läger/kurs och få benen avsparkade? Nix, bättre att stanna hemma iså fall.
 
Sv: Är det något att klaga på?

Alvarligt..hur lat är du egentligen?

Att det var självhushåll borde som jag skrev tidigare ha stått, men gnälla för att man får ta hand om sin egen häst???
Skaffa isf käpphäst.

Meh... vilket påhopp!

Det verkar ju helt tydligt att det är i informationsbristen på arrangörens hemsida som problemet ligger!

Om Heulwen förväntar sig att hästen ska gå ute dygnet runt, helt enkelt för att ingen annan information finns på hemsidan, är det väl inte så konstigt att hon blir förvånad över stalltjänsten. (Även om det är orimligt att bunta ihop lägerhästar som inte känner varandra så finns lösningar med flera rasthagar i rad där hästarna går en och en men ändå har sällskap av varandra över staketen.)

Om man inte får veta vad man betalar för tycker jag man har rätt att ifrågasätta en "bindande anmälan".
 
Sv: Är det något att klaga på?

Jag hörde precis.. o blev jätteledsen för din skull :(

JAG vet att du inte har några lata sidor och att du tar hand om honom med allt ansvar som ingår, du skulle släppa in och ut honom 5 gånger om dagen om det var DET de handlade om.

Hur många fodringar handlar det om ? Och hur många matlagningspass?

E
 
Sv: Är det något att klaga på?

(Knapplån)
Det där med hästskötseln beror väl delvis på om man turas om att se till lägerdeltagarnas hästar (tex under tiden som andra lägerdeltagare fixar maten...) eller om man också förväntas ta hand om andra hästar på anläggningen?

Intressant fråga annars var ska man dra gränsen när "allt ingår"? Bädda egen säng (ja), städa sovrummet (OK), städa gemensamma utrymmen som dusch/toa/vardagsrum (tveksamt)? (Om man nu behöver städa vid kallvattenslangen och på torrdasset :angel: Står det NÅGOT om inkvarteringen eller blir det en intressant överraskning med tex gammalt militärtält, 20-bäddsrum...?)
 
Sv: Är det något att klaga på?

Alvarligt..hur lat är du egentligen?

Att det var självhushåll borde som jag skrev tidigare ha stått, men gnälla för att man får ta hand om sin egen häst???
Skaffa isf käpphäst.

Är du medveten om vilken låg nivå du ligger på just nu?
 
Sv: Är det något att klaga på?

Det är inte JAG som tycker att hästskötsel inte skulle ingå i ett läger.
 
Sv: Är det något att klaga på?

Varför skulle man förutsätta att hästen ska gå ute dygnet om då?
Har aldrig hört talats om något seriöst ridläger som skulle bunta ihop ett tiotal hästar som inte är bekanta med varandra i en sommarhage.

Är man osäker går det ju faktiskt kolla innan man anmäler sig.

Ang skötsel av hästar tycker jag inte lägret har felat.

Däremot som jag säkert skrivit tusen gånger borde det ha stått om det var självhushåll.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 059
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 878
Senast: Jeps
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 070
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp