Är det någon som har eller haft Jutsk häst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Bamses husse
  • Startdatum Startdatum
B

Bamses husse

Vad är det som kännetecknar Jutsk häst, Vad är skilnaden mot Ardenner?
Har sett en film där dom använder Jutsk häst i skogen, tycker den verkar trevlig och har ett bra lynne.
Är Jutska hästar stabilare i temperamentet än Ardenner eller vad skall man tro?
:smirk:

Sv: Är det någon som har eller haft Jutsk häst

ÅHHH!!! Roligt med en till Jydsk intresserad människa!

Jag har en valack på 9 år, Engsbjergs Hauke. En MKT trevlig häst som används till det mesta här hemma. Skogskörning, plöjning, kör turister (han drar lätt 12 pers på vagnen) och även lite mysig skogsridning. Kanontemperament. Piggare än en ardenner, mer som ett lugnt halvblod i temperamentet och väldigt trevlig helt enkelt!
Jag kommer att importera ett dräktigt sto från Danmark, förhoppningsvis nästa sommar.
Dessutom är jag på gång att få till en rasförening för Jydska Hästar i Sverige!

Söker du på www.eniro.dk kan du hitta många bra sidor annars är Jydsk HesteAvl Öst (den danska rasförening jag tillhör) hemsida trevlig.
Min hemsida www.bodahasttaxi.com

Skriv gärna och fråga mer!

På naturbruksskolan där jag gick hade de en Jutsk häst. De köpte honom som 2åring tror jag. Han var jättetrevlig, inte rädd för nånting.
Har de inte jutsk häst att dra bryggerivagnarna med i Danmark???

//Lillan

Jag skulle gärna vilja ha en. Men har ej lyckats få fatt i någon.Men hittade en artikel från -99 om en i skåne som hade. Måste kolla upp det.Dom hade visst startat en rasförening redan då.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 248
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 951
Senast: tara
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 959
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 293
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring