Är det möjligt med Artros i SI-leden?

Plankton

Trådstartare
Har idag suttit och läst en del om Atros. Funderar på om hästen även kan få artros i SI-leden. Denna led ser ju annorlunda ut men är forfarande edn led med brosk och ledvätska, någon duktig som vet?

Sv: Är det möjligt med Artros i SI-leden?

Jag anser inte att det är möjligt med artros i SI leden. Den har brosk men inte ledbrosk i egentlig mening, dvs det är inte två glatta ytor som glider mot varandra utan den är igenväxt med bindväv
Men visst kan hästen ha ont i SI-leden.
PL

Jag tar delvis tillbaka. Om en skadad SI-led blir förbenad så är det en artros.
PL

Jag håller med Peter, artros i SI-leden känns väldigt otroligt - om hästen inte har en gammal skada där eller liknande. Jag kopplar ihop artros främst med belastning, då i knä-, höft- och kotleder t.ex.. Hos människan är ju knäartros och höftartros de vanligaste lederna att drabbas av artros i, om man är rullstolsanvändare eller jobbar med tungt eller repetetivt arbete kan man få förslitningar på andra ställen (axlar, armbågar). Hos en människa är SI-leden dessutom otroligt stabil (förutom i barnaåren, puberteten och när kvinnan är gravid) och fungerar inte riktigt som vi normalt täkner oss en led. Gissar att hästen har en lite annorlunda anatomi eftersom den är fyrfotagångare, men jag tror inte skillnaden är alltför stor.

Tack för svaret. Har häst med ryggproblem specade till SI-leden av veterinär. Dock var det mest musklerna runt som ömmade (stenhårda). Känns som jag kan släppa artros idén

peter_lundin skrev:
Jag tar delvis tillbaka. Om en skadad SI-led blir förbenad så är det en artros.
PL

Ja det kan bildas en förbening uppepå, har sett det på en häst som fått en rejäl smäll i ena sidan för många många år sedan. Hela hästen blev skev genom att SI drogs mot höger, sen har hästen utvecklat/fått en förbening mitt på korset. Denna häst är otroligt öm och kort i sina aktermuskler, tyvärr är det inte möjligt att göra något åt ivarje fall inget som jag skulle vågat mig på.:crazy:

si leden har väldigt liten rörlighet, o den tas inte ut förän i den sista sträckningen i trav, o då pratar vi om travhästar. inte ovanligt att leden växer ihop, redan på unga individer

Totti skrev:
si leden har väldigt liten rörlighet, o den tas inte ut förän i den sista sträckningen i trav, o då pratar vi om travhästar. inte ovanligt att leden växer ihop, redan på unga individer

Det förutsätter ju att något har hänt förståss, i annat fall är ju ofta SI leden enkel att behandla. Lämnar man den utan åtgärd så är det fullt möjligt att den förbenas i en felaktig position.

Boj skrev:
Det förutsätter ju att något har hänt förståss, i annat fall är ju ofta SI leden enkel att behandla. Lämnar man den utan åtgärd så är det fullt möjligt att den förbenas i en felaktig position.

Det behöver inte ha hänt ngt, eftersom leden bara anv i sista sträckningen i trav, så kan den förbenas rätt snart, o med tanke på ledens uppbyggnad/struktur

Totti skrev:
Det behöver inte ha hänt ngt, eftersom leden bara anv i sista sträckningen i trav, så kan den förbenas rätt snart, o med tanke på ledens uppbyggnad/struktur

Nu finns det andra raser som har flera gångarter än tre, och jag kan lova dig att problem med SI leden kan ställa till med stora problem för dessa hästar. Speciellt taktmässigt och då inte enbart i traven.

På vilket sätt skulle det visa sig?

SI-ledsproblematik är ett omdiskuterat ämne inom humanmedicinen. Konstigt nog är det väldigt accepterat i hästvärlden med SI-ledsproblematik. Själv skulle jag nog gissa att mycket av den diagnostiserade SI-ledsproblematiken egentligen kommer från rygg- och ländmuskulaturen, samt annan muskulatur i bakkärran och inte från själva leden. Precis som att en kotknackare behandlar muskulaturen kring kotorna (det är vakumet som knäpper, inte kotorna som hamnar på rätt plats) och INTE kotornas placering i ryggraden. Hela människans bål från nacke-nyckelben-bröstben ned till bäckenet är en väldigt stabil komposition, och dessa leder har inte samma rörlighet som extremitetslederna då de har ett betydligt mindre rörelseutslag. Detta gäller även hästars anatomi.

Det är i vilket fall inte många av de hästar där alternativare säger sig fixa fellägen i SI-leden som har en veterinärmedicinskt relevant diagnos.
PL

peter_lundin skrev:
Det är i vilket fall inte många av de hästar där alternativare säger sig fixa fellägen i SI-leden som har en veterinärmedicinskt relevant diagnos.
PL

Nu finns det flera kliniker som faktiskt använder kiropraktor i sina behandlingar på just dessa sk diffusa problem, alltså man ser att hästen har en problematik men kan inte lokalisera den. Hästen kan också ha upprepade ledinflammtioner återkommande, fast på olika ställen. Här har man gått in med kiropraktisk behandling, bl a så är SI leden ofta en av orsakerna och behandlade hästar har faktiskt blivit kvitt sina "diffusa" åkommor.

Oavsett vad man tycker om det, så är det fortfarande faktum så att allt fler kliniker anlitar sk "alternativare" för dessa behandlingar, vissa klinker har kiropraktor på heltid för problem som är svåra att diagnosera och där man inte hitta grundorsaken till problemen.

Jag vill bara säga att jag inte alls har något emot "alternativare" och deras behandlingar, tvärt om. Dock är jag för mer kontroll av dessa alternativare och deras utbildning, och framförallt hoppas jag på att ALLA veterinärer i framtiden ska ha en hästsjukgymnast som de sammarbetar med och kan remitera till. Och jag tror visst att kiropraktorer m.m. gör hästen frisk/smärtfri med sin behandling. Tråden handlade om SI-leden och just I den leden tror jag inte att det finns så mycket att göra, dock i muskulaturen runt bäckenet och ryggen som jag skrev tidigare.

Whirlie skrev:
Jag vill bara säga att jag inte alls har något emot "alternativare" och deras behandlingar, tvärt om. Dock är jag för mer kontroll av dessa alternativare och deras utbildning, och framförallt hoppas jag på att ALLA veterinärer i framtiden ska ha en hästsjukgymnast som de sammarbetar med och kan remitera till. Och jag tror visst att kiropraktorer m.m. gör hästen frisk/smärtfri med sin behandling. Tråden handlade om SI-leden och just I den leden tror jag inte att det finns så mycket att göra, dock i muskulaturen runt bäckenet och ryggen som jag skrev tidigare.

Ja och det var väl det jag skrev om, verkar ju onödigt att ödsla krut på något som inte anses behandlingsbart. Så vad jag menar är att här råder delade meningar, eftersom allt fler kliniker faktiskt tillämpar metoden för behandling även av veterinär. Har varit med om detta vid flertalet tillfällen, veterinären har lagt den sk SI leden till rätta.

I övrigt har du delvis rätt, detta problem har ofta en ländryggsproblematik också. Det fenomen dyker ofta upp med problem med SI, detta syns bäst och tydligast på hästar med flera gångarter än 3.

Senast ändrad:

Och det är inget fel på det. Man ska veta vad man gör och varför.

Jag har själv för många år sedan behandlats i ryggen av naprapat pga en diffus värk. Det knakade på ett otroligt obehagligt sätt :eek: när bäckenet joxades till. Och efteråt visade det sig det var en muskelbristning i rumpan som läkt med ärrvävnad som låg bakom problemet. Man hade kunnat komma åt det problemet på flera olika sätt (stretching, massage, kiropraktik, laser, TENS mm) men i den traditionella sjukvården hade jag fått gå hem med värktabletter och uppmaningen att låta bli att idrotta om det gjorde ont.

Även när det gäller duktiga alternativare som faktiskt fixar problemen måste man ofta ta förklaringarna med en nypa salt.
PL

Liknande trådar

Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 344
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
245
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 616
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar