Är det möjligt med Artros i SI-leden?

Sv: Är det möjligt med Artros i SI-leden?

Just när det gäller Si-leden är ett kännbart/synbart felläge resultatet av ett mkt kraftigt trauma o sönderslitning av bindväven som håller ihop den o detta är ingenting som det bara är att lägga tillrätta.
Övriga SI-problem är snarare en övertänjning av bindväven utan lägesförändring o då finns det ju ingenting att lägga rätt men säkert ett muskulärt problem o fixar man inte detta får man knappast ngn ordning på övertänjningen i SI-leden.
PL

OM det var ditt bäcken som knakade så hade du fått gå hem med det i en påse, eller åkt akut till neurokirurgen på närmaste universitetssjukhus. Det är fortfarande MUSKLERNA som korrigeras och inte själva leden! Men du blev ju bra, liksom hästarna som behandlas, och det är ju huvudsaken.:)

Hej igen, är ni intresserade kan jag berätta att hästen (Varmblodig travare som gick sitt sista lopp dec 2004 som 7 åring)
sprutades med smärtstillande och muskelavslappnande i ryggen oktober 2005. Har sedan på vet:s rekomendation fått regelbunden massage
och rids försiktigt. Ryggen är nu OK, musklerna är mjuka och avslappnade men hon har fått ryggproblem båda höstarna jag haft henne så utmaningen kommer i höst. Hon är tidigare behandlad av kiropraktor
men utan någon direkt förbättring

Skulle vara intressant att höra hur du ser på skillnaden mellan en sjukgymnasts o en kiropraktors syn på o behandling av den här typen av problem.
PL

Boj:

Hur menar du att det skulle visa sig på gångartshästar?

Borkan skrev:
Boj:

Hur menar du att det skulle visa sig på gångartshästar?

SI och ländrygg ger ofta mycket passtakt, förekommer även ofta rollningar vid ensidig problematik.

Enbart ländryggsprobelm brukar ge en 2-delad häst, ofta med travtakt som taktproblem.

Nu pratar jag om en lateral gångart som tölt, i pass med problem i saccralen kan ge visserligen pass men ofta vill inte hästen ta ut steget fullt ut. Ländryggsproblem i pass brukar ge hästar som sällan håller passen hela sträckan ut, istället styttar de sig och hamnar i korsgalopp.

oki tack! Något att fundera på!

peter_lundin skrev:
Skulle vara intressant att höra hur du ser på skillnaden mellan en sjukgymnasts o en kiropraktors syn på o behandling av den här typen av problem.
PL

Med risk för att få alla kiropraktorer på halsen så tror jag egentligen att det inte är någon större skillnad (om vi pratar humanmedicin), jag tror att variationen är större inom respektive yrkeskategori än mellan dem. Sedan beror det också på vilken specialinriktning sjukgymnasten har (OMT är mera likt kiropraktorernas arbetssätt med manipulation, men det finns också t.ex. feldenkrais som byger på övningar där patienten själv går in och behandlar rörelsemönstret i och kring leden för att lossa spänningar, McKenzie (har glömt stavningen) som också bygger mycket på självträning/självmobilisering osv.).

När det gäller djurmedicin (häst och hund) så är nog den största skillnaden att en sjukgymnast BARA får behandla på inrådan av veterinär och i sammarbete med en sådan. Ofta jobbar sjukgymnasten utifrån röntgenbilder och andra fynd gjorda på kliniken och lägger upp behandlingen efter det. Jag upplever också att sjukgymnasterna jobbar med hästens rörelsemönster genom tömkörningsövningar (konor, över bommar m.m. beroende på problematiken) och stretching. Jag tror inte det är så vanligt att dessa sjukgymnaster gör "hands on" behandlingar, det är inte min erfarenhet iallfall (och jag har bara träffat på några få), men jag tror säkert att det kan variera från sjukgymnast till sjukgymnast.

Sjukgymnasterna är också legitimerade av socialstyrelsen och har ett mycket större ansvar att följa "vetenskap och beprövad erfarenhet" än vad icke legitimerade yrkesgrupper har.

Tack Peter för att jag fick möjlighet att göra lite reklma så här mitt i tråden... :) :bump:

Vad menas med rollning? har tidigare fått intressant input från dig gällande min häst och rörelsemönster (rygg och pass). Inom vilken region verkar du, är det inkl norra Stockholm kanske du har möjlighet att undersöka hästen, med vår massör närvarande, PM:a gärna om så är fallet

Ja det är möjligt, har igår varit i Skara och undersökt min häst där diagnosen var pålagring i se-leden samt artros. Fick cortisonspruta som behanling

KL
Har ju själv en häst som haft problem med SI-leden (troligtvis utlöst i samband med en kraftig vurpa där han rullade över hindermaterial med ryggen)

I alla fall så har jag som tur var kontakt med en av de kliniker i sverige som ultraljudar just SI leden (innifrån tarmen), på ultraljudet syntes tydligt exakt hur den var lägesförändrad och korrigerades senare av deras kiropraktor exakt efter vad ultraljudet visade, med lyckad utgång.

Enligt veterinären är det mkt vanligt med pålagringar i SI-leden på hopphästar (vilket min som tur var sluppit), en häst som hoppar med bra teknik (genom ryggen) använder SI leden i varje språng och man ser tydligt på språngkurvan om något är galet med SI-leden.
Det är även just SI-leden som skapat de nya diskutionerna bland veterinärer att den där exeptionella bakbenstekniken som vi ofta bländas av inte är av godo utan skapar mkt problem i ryggen blir helt enkelt för stor påfrestning på SI-leden.

Vad gäller gångarterna kan jag säga att alla gångarter klart påverkas av problematik i SI-leden då hästen helt enkelt blir låst i sin rygg och därmed låst i alla gångarter den jobbar helt enkelt inte genom ryggen som den skall.

Jag är ganska ny med det här med SI-leden men jag har läst tråden och försökt förstått, tror jag har fattat en del... Men jag har en fråga, om en häst har haft problem med SI-leden och behandlats (av känd kiropraktor) och det har blivit bra, speciellt om hästen får massage då och då, ger det något problem för hästens fortsatta träning?

En svår muskelskada sedan tidigare har påverkat SI ledens läge på vår ponny och igår konstaterade man en tydlig pålagring genom invärtes Ultraljud på Skara. Hästen har under en längre tid visat tydlig ovilja till arbete/ridning och ej släppt upp ryttare.

Är det någon som vet hur länge man använt denna teknik för att konstatera dessa problem? Hur tydligt/pålitligt är denna bedömning?

kl

jag har en häst som jag ska in till klinik med på torsd. Han har snett kors och musklar sig mindre på ena sidan av korset vilket jag inte själv sett tidigare, utan min hovslagare som är van att titta på olika hästar såg för några dagar sedan.
Det jag märkt förut är att Han ömmar i ryggen och går lite stelt med bakbenen,
man kan ju tro att det är SI leden....
har läst denna tråd, och hoppas det inte är allvarligt med honom.

skriver lite här för att hitta tråden sen......

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 344
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
245
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 616
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar