Sv: Är det "lättare" att hantera islänningar i hagen??
Jag syftar ju inte enbart på halvblod. Tex nordsvenskar, har aldrig träffat coolare hästar. Övriga kallblod? Inga problem där heller. De flesta ponnyraser har coolt psyke. Det är ju halvbloden som aveln ligger så hårt på.
Jag menade att vissa saker ni skriver kan tolkas så.
Ursäkta
sambaengi skrev:Nu får du allt ge dig! Först är vi överens om att det finns både bra och dåliga hästar inom alla raser och nu så kommer ett påhopp! Och det du skriver är ju ren lögn dessutom! Visa ett enda inlägg där jag skrivit att endast islandshästen är trevlig! Jag är tvärtom den som varnar för den utveckling jag ser på svenska islandshästuppfödningar där jag upplever lynnet som genomsnittligt sämre än bland Islandsfödda eller Danmarksfödda tex. Och jag får ta mycket skit för att jag säger det också! Vi är rent allmänt otroligt dåliga på att sålla bort hästar med dåligt lynne ur aveln i Sverige! Tvärtom så verkar traditionen att "om det inte går att rida ett sto så sätter vi henne i avel" gå vidare från den svenska halvblodsaveln till islandshästaveln. Tyvärr slaktar vi inte bort en snygg häst med bra gångarter i Sverige utan låter oss förföras av att "den har ju så himla bra gångarter och den ser ju så himla snygg ut"! Islänningarna i allmänhet sätter lynnet främst och en häst med dåligt psyke den blir slaktad! Däremot kan man på Island behålla den snälla hästen som inte är så snygg och inte har så höga lyft men ändå är en bra ridhäst och avla på den. Men här i Sverige anses man då som oseriös!
Öööh säger jag! Jag tycker att det mest oseriösa man kan göra är att envisas med att träna fram en hingst med sämre lynne med hjälp av orädd och skicklig ryttare, bara för att den är vacker och har kanongångarter! Den skicklige och orädde proffsryttaren klarar den hästen men de vanliga ryttare som ser den "oerhört flotta hingsten " och betäcker med honom, riskerar att få avkommor de inte klarar av! Tyvärr känner jag till några halvblodshingstar som är bland topphingstarna men som jag pga lynnet skulle valt att slakta! Och det finns en och annan islandshingst också som jag tycker lämnar ? efter sig vad den gör i aveln när det gäller lynnet. Men de flesta är gudskelov seriösa vad gäller lynnet och det har blivit ett argument i reklamen att hingsten har ett gott lynne.
Så lägg ner ditt skitsnack nu! Jag trodee vi var överens men du gör väldigt konstiga tolkningar och krumbukter i debatten. Islandshästforumet är för oss som älskar islandshästar och det är självklart att vi pratar om det positiva hos rasen och de bra hästarna och vad du än säger så är islandshästen genomsnittligt coolare än andra raser och just därför blev den lanserad som familjehäst. 5000 turridningsfirmor i Europa använder just islandshästen pga av dess otroligt goda lynne! Hur många använder svenska halvblodshästar? Och ändå finns det fler sådana än islänningar i Sverige! Det är ju inte precis den ras man tänker på när man vill ha en familjehäst, även om sådana också finns. Du kan ju fundera på varför de har fått det ryktet!
Suck!
Jag syftar ju inte enbart på halvblod. Tex nordsvenskar, har aldrig träffat coolare hästar. Övriga kallblod? Inga problem där heller. De flesta ponnyraser har coolt psyke. Det är ju halvbloden som aveln ligger så hårt på.
Jag menade att vissa saker ni skriver kan tolkas så.
Ursäkta