Är det "lättare" att hantera islänningar i hagen??

Sv: Är det "lättare" att hantera islänningar i hagen??

sambaengi skrev:
Nu får du allt ge dig! Först är vi överens om att det finns både bra och dåliga hästar inom alla raser och nu så kommer ett påhopp! Och det du skriver är ju ren lögn dessutom! Visa ett enda inlägg där jag skrivit att endast islandshästen är trevlig! Jag är tvärtom den som varnar för den utveckling jag ser på svenska islandshästuppfödningar där jag upplever lynnet som genomsnittligt sämre än bland Islandsfödda eller Danmarksfödda tex. Och jag får ta mycket skit för att jag säger det också! Vi är rent allmänt otroligt dåliga på att sålla bort hästar med dåligt lynne ur aveln i Sverige! Tvärtom så verkar traditionen att "om det inte går att rida ett sto så sätter vi henne i avel" gå vidare från den svenska halvblodsaveln till islandshästaveln. Tyvärr slaktar vi inte bort en snygg häst med bra gångarter i Sverige utan låter oss förföras av att "den har ju så himla bra gångarter och den ser ju så himla snygg ut"! Islänningarna i allmänhet sätter lynnet främst och en häst med dåligt psyke den blir slaktad! Däremot kan man på Island behålla den snälla hästen som inte är så snygg och inte har så höga lyft men ändå är en bra ridhäst och avla på den. Men här i Sverige anses man då som oseriös!

Öööh säger jag! Jag tycker att det mest oseriösa man kan göra är att envisas med att träna fram en hingst med sämre lynne med hjälp av orädd och skicklig ryttare, bara för att den är vacker och har kanongångarter! Den skicklige och orädde proffsryttaren klarar den hästen men de vanliga ryttare som ser den "oerhört flotta hingsten :love: " och betäcker med honom, riskerar att få avkommor de inte klarar av! Tyvärr känner jag till några halvblodshingstar som är bland topphingstarna men som jag pga lynnet skulle valt att slakta! Och det finns en och annan islandshingst också som jag tycker lämnar ? efter sig vad den gör i aveln när det gäller lynnet. Men de flesta är gudskelov seriösa vad gäller lynnet och det har blivit ett argument i reklamen att hingsten har ett gott lynne.

Så lägg ner ditt skitsnack nu! Jag trodee vi var överens men du gör väldigt konstiga tolkningar och krumbukter i debatten. Islandshästforumet är för oss som älskar islandshästar och det är självklart att vi pratar om det positiva hos rasen och de bra hästarna och vad du än säger så är islandshästen genomsnittligt coolare än andra raser och just därför blev den lanserad som familjehäst. 5000 turridningsfirmor i Europa använder just islandshästen pga av dess otroligt goda lynne! Hur många använder svenska halvblodshästar? Och ändå finns det fler sådana än islänningar i Sverige! Det är ju inte precis den ras man tänker på när man vill ha en familjehäst, även om sådana också finns. Du kan ju fundera på varför de har fått det ryktet!

Suck!

Jag syftar ju inte enbart på halvblod. Tex nordsvenskar, har aldrig träffat coolare hästar. Övriga kallblod? Inga problem där heller. De flesta ponnyraser har coolt psyke. Det är ju halvbloden som aveln ligger så hårt på.
Jag menade att vissa saker ni skriver kan tolkas så.

Ursäkta

Boj skrev:
Vet du, jag tror faktiskt att du börjar bli intresserad med tanke på att du är på forumet realtivt ofta. ;) Så antagligen är du på väg att bli omvänd, fast det är inget att skämmas över det har många andra upplevt tidigare. :angel:

hehe. Jag klickade på nya inlägg och där var det, sen såg jag att d va på detta forumet.

sambaengi skrev:
En av mina grannar har kört in hästar åt Hiqh Chaparall och känner till hästarna väl. De är westertränade de flesta av dessa och dessutom har de vad jag förstått inte så många svenska halvblod, möjligen korsningar med halvblod. Quartern och en hel del andra hästraser har ju också många bra individer lynnesmässigt. Quartern liksom islänningen har använts i det dagliga arbetet och är inte bara en något man har roligt med på fritiden. I det dagliga arbetet vill man ha en pålitlig häst och då har lynnet en avgörande roll. Sedan är hästarna på High Chaparall faktiskt utvalda för sin uppgift och knappast representativa för Sveriges hästhållning!

Nu är ju iofs bara nordisarna och de polska halvbldoen inkörda ordentligt.

Och de har knappt några quarters där. Och hästarna är på ridskolen över vintern, så varför skulle de vara så annorlunda? Och de har inte särskilt bra placering när det gäller hästarnas uppgifter.
De använder mestadels araber i showen, två quarters, varav en innehåller annan ras. På turistridningen har de korsningar med allt möjligt. De har haflinger, fjording korsning, halvblod, nordsvensk, shirekorsning.. tja.. u name it. Sen har de diverse shettisar och norsvenskar, och de polska halvbloden. Så några direkt westernhästar - det har de inte.

Lycanthrope skrev:
Jag syftar ju inte enbart på halvblod. Tex nordsvenskar, har aldrig träffat coolare hästar. Övriga kallblod? Inga problem där heller. De flesta ponnyraser har coolt psyke. Det är ju halvbloden som aveln ligger så hårt på.
Jag menade att vissa saker ni skriver kan tolkas så.

Ursäkta

Din ursäkt godtas. :bow: Jag råkar vara enormt förtjust i tex kallblodstravare också! Jag vet inte hur du lyckas misstolka mig så totalt för jag är som sagt förtjust i andra raser också. Friesern är ju ursnygg med fantastiska rörelser tex och de lär ofta ha ett gott psyke. Jag har haft mycket ponnyer och jag tycker inte de flesta är så coola. Har en granne som föder upp welsh och har haft hans unghingstar i min unghingstflock och inte tusan är de lika coola! Så de flesta ponnyer, mja, det håller jag inte med om. Men visst finns de! Håller med dig om halvbloden! Jag tror det vore bra om alla slutade att försöka tolka mellan raderna och istället läste enbart vad som skrivs! Och det gäller långtifrån bara dig inte bara dig!

Lycanthrope skrev:
Nu är ju iofs bara nordisarna och de polska halvbldoen inkörda ordentligt.

Och de har knappt några quarters där. Och hästarna är på ridskolen över vintern, så varför skulle de vara så annorlunda? Och de har inte särskilt bra placering när det gäller hästarnas uppgifter.
De använder mestadels araber i showen, två quarters, varav en innehåller annan ras. På turistridningen har de korsningar med allt möjligt. De har haflinger, fjording korsning, halvblod, nordsvensk, shirekorsning.. tja.. u name it. Sen har de diverse shettisar och norsvenskar, och de polska halvbloden. Så några direkt westernhästar - det har de inte.

Bara det att det faktiskt är ridskolehästar säger ju en del. Man tar inte vilka knäpphästar som helst och använder på en ridskola, eller hur?!

Western har ju mer med träning och rätt individ att göra iofs. det finns många som rider western på "udda" raser men rätt individer. Korsningar är bland hästar precis som bland hundar, mindre inavlade naturigtvis och ofta sundare både fysiskt och psykiskt. Shire är en mycket snäll och trevlig ras liksom tinker. Många nordsvenskar också. Flera av de inkörda nordsvenskar ni har är antagligen inkörda av min granne. Men han har kört in någon tinker åt High Chaparall också. Araber är ofta kloka och flockuppväxta djur som präglats av liknande urval som islandshästen. Dock är det inte sällan enmanshästar, som vissa blodslinjer av islandshästarna. Och det är araberna som myntat ordspråket att "en bra häst har bara en ryttare", dvs det är en enmanshäst som gör allt för sin ryttare. Jag tycker om araber också och de är många ggr duktiga i vissa westerngrenar.

Sedan är ju faktiskt islandshästen en blandning av de raser som fanns i norden för 1000 år sedan så älskar man islandshästar, som egentligen är en flervägskorsning, så är man inte sällan förtjust i inblandade raser också mer eller mindre! :D

Och så gillar jag de spanska raserna med, inte att förglömma! Men jag kan ju inte ha allt, tyvärr...

Senast ändrad av en moderator:

sambaengi skrev:
Bara det att det faktiskt är ridskolehästar säger ju en del. Man tar inte vilka knäpphästar som helst och använder på en ridskola, eller hur?!

Western har ju mer med träning och rätt individ att göra iofs. det finns många som rider western på "udda" raser men rätt individer. Korsningar är bland hästar precis som bland hundar, mindre inavlade naturigtvis och ofta sundare både fysiskt och psykiskt. Shire är en mycket snäll och trevlig ras liksom tinker. Många nordsvenskar också. Flera av de inkörda nordsvenskar ni har är antagligen inkörda av min granne. Men han har kört in någon tinker åt High Chaparall också. Araber är ofta kloka och flockuppväxta djur som präglats av liknande urval som islandshästen. Dock är det inte sällan enmanshästar, som vissa blodslinjer av islandshästarna. Och det är araberna som myntat ordspråket att "en bra häst har bara en ryttare", dvs det är en enmanshäst som gör allt för sin ryttare. Jag tycker om araber också och de är många ggr duktiga i vissa westerngrenar.

Sedan är ju faktiskt islandshästen en blandning av de raser som fanns i norden för 1000 år sedan så älskar man islandshästar, som egentligen är en flervägskorsning, så är man inte sällan förtjust i inblandade raser också mer eller mindre! :D

Och så gillar jag de spanska raserna med, inte att förglömma! Men jag kan ju inte ha allt, tyvärr...

Jo d e klart, de flesta hästarna e snälla. Men det har vart en del problem med vissa av dem..Men poängen va den att de inte är westernhästar, de är ridskolehästar som de lagt westernsadel på. :)

De hade en tinker för några år sedan, men han avlivades.

Ja, om man ändå kunde ha alla raserna man ville ha.. :angel:

Lycanthrope skrev:
Jo d e klart, de flesta hästarna e snälla. Men det har vart en del problem med vissa av dem..Men poängen va den att de inte är westernhästar, de är ridskolehästar som de lagt westernsadel på. :)

De hade en tinker för några år sedan, men han avlivades.

Ja, om man ändå kunde ha alla raserna man ville ha.. :angel:

Jo men jag ville komma tillatt de inte är riktigt representativa för svenska hästars psyke! eller hur?! ;)

Varför??? :confused: Om det är samma så var han väldigt snygg, inte så stor men vacker resning och otroligt trevlig! grannen kom körandes med honom in på min gård o han var så fin så vi var sugna på att köpa honom. Mycket vacker svartskäckteckning med flera mindre fält. Vill minnas att han var hingst, vilket han tog med ro, då men sedan kastrerades.

Jodu, det hade sett ut något det! Då hade jag haft 60 hästar istället för som nu 11 (Hade 17 i våras så jag har minskat ner. Yes!). Man skall ju hinna med dem också annars blir det bara dåligt samvete och inte det minsta roligt! Sedan är det ju det där med pengar också... :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

sambaengi skrev:
Jo men jag ville komma tillatt de inte är riktigt representativa för svenska hästars psyke! eller hur?! ;)

Varför??? :confused: Om det är samma så var han väldigt snygg, inte så stor men vacker resning och otroligt trevlig! grannen kom körandes med honom in på min gård o han var så fin så vi var sugna på att köpa honom. Mycket vacker svartskäckteckning med flera mindre fält. Vill minnas att han var hingst, vilket han tog med ro, då men sedan kastrerades.

Jodu, det hade sett ut något det! Då hade jag haft 60 hästar istället för som nu 11 (Hade 17 i våras så jag har minskat ner. Yes!). Man skall ju hinna med dem också annars blir det bara dåligt samvete och inte det minsta roligt! Sedan är det ju det där med pengar också... :crazy:

Njae, många är ju lite loja som typiska ridskolehästar.

Men hc har för vana att köpa in riktigt billiga hästar, som oftast inte uppför sig bra. De säljs ofta snabbt igen, eller slaktas. De har många sådana under somrarna, allt från vildingar som bits till snälla små tjockisar som inte vill gå ett steg i onödan. Vissa passar in och vissa inte. Så vissa e ju som vilket privatägt halvblod som helst.. eller arab.. lr whatever :)

Inte en aning. De har aldrig haft en tinker hingst (på området) sen jag vart där, inte på området. De köper ju ofta in hästar och får ordning på, o inser att de inte passar på turridning, och då säljs de.
Ett tinker korsnings sto fanns däremot för tre år sedan, hon var gudomligt vacker. Men såldes.

Och min älsklnigsponny som jag hade hand om när jag va mindre.. hon blev stulen!! blev helt enkelt inte återlämnad efter vintern.. så kollen på hästarna e väl mindre bra..

JA! Jag hade haft nästan en av varje ras.. lr nåt :P

Altså alla hästar är ju individer, men dom flesta islandshästar är kanske mer flockuppfödda :confused: vt inte men det finns många andra hästar som inte springer iväg.. Men det beror ibland på hanteringen eller att hästan bara busar.. inta alltid hästens fel altså..

/T:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 679
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 610
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite, Varning för långt inlägg. Igår när jag skulle ut till stallet, för att åka och träna hände en...
Svar
9
· Visningar
1 884
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka