Är det "lättare" att hantera islänningar i hagen??

Sv: Är det "lättare" att hantera islänningar i hagen??

sambaengi skrev:
Vilka är "vissa av er"? Ser ingen sådan i den här tråden eller den förra där vi diskuterade! För den delen om du kände till mina inlägg sedan förut och min historia skulle du också veta att jag blev svårt attackerad av en islandshingst som en tränare hade totalt sabbat lynnet på! Det var en som jag haft sedan föl och som före träningen var en lätthanterad och trevlig häst men som pressades hårt och uppenbart fått stryk också. Han var en helt annan och aggressiv häst närjag tog hem honom. Jag har rejäla ärr efter betten och hästen är avlivad! Kämpade för mitt liv i en halv minut! Jag tycker många ggr att "vanligt" hästfolk är för snabba med att använda spö och bestraffa sina hästar. Det kanske också bidrar till att fler är aggressiva + uppfödning och fostran. Sedan var min häst van att gå i lösdrift men fick nu stå uppstallad när han inte reds utom tre ggr/vecka då han kom ut i rasthage 1 timme. Det skulle gjort mig galen och jag klandrar inte hästen att han blev rastlös och irriterad av bara det! Jag tror hela den "vanliga" hästhållningen med mycket innestående, ensamhet i stallet och i rasthagen bidrar till att göra hästarna sämre i lynnet! Hästar är flockdjur och trivs bäst ute. De är inte skapta att stå instängda i grottor! Det är rovdjur som bor i grottor!

Ja det håller jag helt med om! De ska inte vara instängda. Jag vill även ha min hopphäst på lösdrift så gott det går, jag är inte sådan som stänger in hästarna.

Det är fler o fler som öppnar upp ögonen för det och vill ha sina hästar ute. Sen finns det självklart idioter som aldrig släpper ut sina hästar. klart de blir griniga o drabbas psykiskt då.

Lycanthrope skrev:
Eeh? Och det har vad med saken att göra? Min yngling va lite rädd för rådjur o liknande i början, men inga problem nu. Det har jag aldrig haft problem med att d vart rädda för, varken älg, rådjur eller björn, som jag o ynglingen mötte en gång. Så det är nog inte som alla icke islandshästar är rädda för..

Islandshästar är kända för att inte få panik på samma sätt som "vanliga" hästar. Även reakitionen "frysa fast och släcka ner" är vanligare på islandshästar än andra hästar. På Island har man inga rovdjur som hotar hästarna. De största farorna är att rusa iväg blint för då kan man trampa ner i en håla och bryta benet eller rasa nerför en brant och slå ihjäl sig. Så andra reaktioner på fara har gynnats genom det naturliga urvalet. Min berättelse illustrerade ganska tydligt den skillnad i reaktionssätt man ser på en grupp islandshästar och en grupp "vanliga" hästar. Hur ofta har du sett en grupp vuxna islandshästar bli uppjagade och frusta och uppvisningstrava i hagen för att det händer något de inte är vana vid? Jämför med hur ofta man ser vuxna "vanliga" hästar reagera så! Det är rätt vanligt men det är det inte bland islandshästar, även om det finns vissa individer som gör så också, min ena valack tex...

Gullan86 skrev:
vilka otroligt bra svar du skriver :bow: stämmer verklig och jag får upp ögonen för saker som jag på nåt sätt visste men inte kunde sätta i ord :bow:

Man :bow: för berömmet och :o nästan lite på köpet!

Lycanthrope skrev:
Ja det håller jag helt med om! De ska inte vara instängda. Jag vill även ha min hopphäst på lösdrift så gott det går, jag är inte sådan som stänger in hästarna.

Det är fler o fler som öppnar upp ögonen för det och vill ha sina hästar ute. Sen finns det självklart idioter som aldrig släpper ut sina hästar. klart de blir griniga o drabbas psykiskt då.

Vi tycker ju egentligen lika. Hästar är individer och skall behandlas rätt och fostras rätt, oavsett ras. Det finns fler hästar med dåligt lynne bland svenska halvblod än bland islandshästar, mycket beroende på dåligt avelsurval. Islandshästar har oftast ett collare sätt att reagera men det finns halvblod som är lika coola, även om det inte är lika vanligt och det finns de som fostrat sina halvblod rätt och låtit dem vara ute i flock, men tyvärr finns det många felaktigt avlade och felaktigt hanterade. Oavsett är det människan som är boven då hon väljer avelsdjuren och hon hanterar djuren fel!

Hästarna på High Caparall är väl westerntränade hästar?
I den riktiga western föds hästarna upp i flock, liksom våra underbara och kära Islandshästar. De flesta som bedriver seriös avel inom quater/western i Sverige låter också sina hästar växa upp i flock, likaså stora varmblodsuppfödningar (trav)(i mina ögon är dessa uppfödningar fabrik och har sedan länge förlorat sin glans, men det är en annan historia). Åringarna i fullblodsaveln går på lösdrift i flock efter sitt kön.

Tycker du att det låter på mig som om att det är vanligt att det där som hände mig händer hos alla halvblod? Visst, det har hänt mig en gång under mina 23 år, hos just de där hästarna var jag mer eller mindre i 5 år. Så nej, det är inte vanligt hos i min lilla värld.

Jag vet två islandshästar som inte var roliga att ha att göra med, den ena hade den mest underbara mamma, livmodersimport från Island, hon blev bortklemad som föl, det slutade med att hon som ridhäst bet och sparkade, hon var den som inte flyttade sig för människan när det var fodring i hagen och liknande, hon i sin tur fick en son som man fick akta sig för när det fodrades i unghäst-hagen, han var väldigt lätt i baken och var aldrig sen med ett tjuvnyp, han jagade gärna de som kom in i hagen om han fick chansen. Så det finns även sådana hästar hos oss. Men som du säger, mycket har gått fel i halvblodsaveln, och det har det gjort i Islandsaveln med, vissa satsar seriöst på inavel för att få fram de ultimata tävlingshästarna, hästarna skall vara en fullblodsmodell och ha så höga lyft som möjligt, och om ingen säger ifrån kommer det snart bli lite smått jobbigt för oss som ser våra hästar som mer än tävlingsmaskiner.

Jag har också en underbar kontakt med mina hästar, har jag inte det så arbetar jag hellre för kontakten än för ridningen. En häst är en häst och skall behandlas därefter, hästen är inte min leksak som skall göra att jag mår bättre. Sen om det är en underbar Islandshäst eller en gammal travare spelar ingen roll, huvudsaken är att jag och hästen trivs ihop.

Sen kan du försöka intala oss om att du inte är avigt inställd mot Islandshästen, men dina påhopp i denna tråden och massa andra tråder bevisar motsatsen. Klarar du inte av andra människors åsikter så kanske du skall utesluta forum..

IrpaSnirpa skrev:
Hästarna på High Caparall är väl westerntränade hästar?
I den riktiga western föds hästarna upp i flock, liksom våra underbara och kära Islandshästar. De flesta som bedriver seriös avel inom quater/western i Sverige låter också sina hästar växa upp i flock, likaså stora varmblodsuppfödningar (trav)(i mina ögon är dessa uppfödningar fabrik och har sedan länge förlorat sin glans, men det är en annan historia). Åringarna i fullblodsaveln går på lösdrift i flock efter sitt kön.

Tycker du att det låter på mig som om att det är vanligt att det där som hände mig händer hos alla halvblod? Visst, det har hänt mig en gång under mina 23 år, hos just de där hästarna var jag mer eller mindre i 5 år. Så nej, det är inte vanligt hos i min lilla värld.

Jag vet två islandshästar som inte var roliga att ha att göra med, den ena hade den mest underbara mamma, livmodersimport från Island, hon blev bortklemad som föl, det slutade med att hon som ridhäst bet och sparkade, hon var den som inte flyttade sig för människan när det var fodring i hagen och liknande, hon i sin tur fick en son som man fick akta sig för när det fodrades i unghäst-hagen, han var väldigt lätt i baken och var aldrig sen med ett tjuvnyp, han jagade gärna de som kom in i hagen om han fick chansen. Så det finns även sådana hästar hos oss. Men som du säger, mycket har gått fel i halvblodsaveln, och det har det gjort i Islandsaveln med, vissa satsar seriöst på inavel för att få fram de ultimata tävlingshästarna, hästarna skall vara en fullblodsmodell och ha så höga lyft som möjligt, och om ingen säger ifrån kommer det snart bli lite smått jobbigt för oss som ser våra hästar som mer än tävlingsmaskiner.

Jag har också en underbar kontakt med mina hästar, har jag inte det så arbetar jag hellre för kontakten än för ridningen. En häst är en häst och skall behandlas därefter, hästen är inte min leksak som skall göra att jag mår bättre. Sen om det är en underbar Islandshäst eller en gammal travare spelar ingen roll, huvudsaken är att jag och hästen trivs ihop.

Sen kan du försöka intala oss om att du inte är avigt inställd mot Islandshästen, men dina påhopp i denna tråden och massa andra tråder bevisar motsatsen. Klarar du inte av andra människors åsikter så kanske du skall utesluta forum..

Nej, de har i stort sett inte en enda westerntränad häst där.. tyvärr.
Hästarna lånas ut till vanliga ridskolor på vintern.

Jag klarar av andra människor åsikter. Problemet är ju tex sambaengi o gullan som det tycks inte kan förstå hur man kan tycka annat än dem. Det jag har försökt med i denna tråd är att visa att inte bara islandshästar beter sig väl i flock. Det får vissa acceptera.

Lycanthrope skrev:
jag menar bara att islandshästar inte är så mycket bättre i hagen än andra hästar. Jag har då aldrig haft problem med storhästar, och det finns nog riktigt riktit många här på buke som kan intyga att ni överdriver.

Här talar vi bara om egen erfarenhet. Inte om vad vi tror eller vill tro.

Jag VET att Islandshästen är den mest lätta ras jag träffat på i hagen, dom är inte buffliga som du vill ha det till. Jag vet dock att det minst vart 1 stor häst som kommit fram till mig i hagen och antingen spelat tuff eller velat ha godis i någon form när jag gått in i en sådan hage. Jag har samma problem i det stallet där jag står nu med en bortskämd stor häst som man dagligen får tillrättavisa och säga att hennes beteende inte är korrekt.

Du vet att dina två hästar är snälla.. Jag vet att ALLA de över 120 Islandshästarna jag jobbat med i Sverige och på Island har varit UTMÄRKTA i all betydelse i hagen, har bara haft samma problem 2 gånger innan som med storhästarna.. Det är bara att inse, vi har mer erfarenhet av Islandshästen än vad du har, och majoriteten av oss har även vana av storhäst och kan utifrån våra erfarenheter konstatera vad vi anser är lättast och mest fogligt.

Lycanthrope skrev:
Jag klarar av andra människor åsikter. Problemet är ju tex sambaengi o gullan som det tycks inte kan förstå hur man kan tycka annat än dem. Det jag har försökt med i denna tråd är att visa att inte bara islandshästar beter sig väl i flock. Det får vissa acceptera.

Anledningen till att du inte lyckats att bevisa att du har rätt är för att du är väldigt kass på att formulera dig rätt, i dina inlägg tyder allt på att du har rätt och alla andra har fel. Erkänner du en gång att du har fel så är du totalt överbevisad och kan inte komma på ett annat sätt att ha rätt. Så jag tycker vi tar och dumpar den historien nu, och undvik att hänga ut folk i trådarna utan att direkt prata med personen. (Kan i vissa fall kallas påhopp, vilket man enligt lag bör undvika).

Enligt mina vänner på HC så är de flesta hästarna westerntränade och speciellt utvalda till sina arbetsuppgifter, men dom likaså du kan ha fel.. ;)

IrpaSnirpa skrev:
Anledningen till att du inte lyckats att bevisa att du har rätt är för att du är väldigt kass på att formulera dig rätt, i dina inlägg tyder allt på att du har rätt och alla andra har fel. Erkänner du en gång att du har fel så är du totalt överbevisad och kan inte komma på ett annat sätt att ha rätt. Så jag tycker vi tar och dumpar den historien nu, och undvik att hänga ut folk i trådarna utan att direkt prata med personen. (Kan i vissa fall kallas påhopp, vilket man enligt lag bör undvika).

Enligt mina vänner på HC så är de flesta hästarna westerntränade och speciellt utvalda till sina arbetsuppgifter, men dom likaså du kan ha fel.. ;)

Vissa av dem är westerntränade, men 90% av dem är ridskole hästar med westernsadel. Jag borde veta, jag jobbar bla som tränare där. Och min pappa har jobbat som stuntman där i snart 30 år, dock inte stuntman nu på äldre dagar. Det är även något jag kan bevisa ,om det nu skulle vara på det viset.

Jag har aldrig skrivit som att jag ör den enda som har rätt. Det enda är att jag vill att vissa ska förstå att islandshästar inte är den enda rasen som ska kallas häst, som en viss gullan skrev i en annan tråd. Det är elakt.

IrpaSnirpa skrev:
Här talar vi bara om egen erfarenhet. Inte om vad vi tror eller vill tro.

Jag VET att Islandshästen är den mest lätta ras jag träffat på i hagen, dom är inte buffliga som du vill ha det till. Jag vet dock att det minst vart 1 stor häst som kommit fram till mig i hagen och antingen spelat tuff eller velat ha godis i någon form när jag gått in i en sådan hage. Jag har samma problem i det stallet där jag står nu med en bortskämd stor häst som man dagligen får tillrättavisa och säga att hennes beteende inte är korrekt.

Du vet att dina två hästar är snälla.. Jag vet att ALLA de över 120 Islandshästarna jag jobbat med i Sverige och på Island har varit UTMÄRKTA i all betydelse i hagen, har bara haft samma problem 2 gånger innan som med storhästarna.. Det är bara att inse, vi har mer erfarenhet av Islandshästen än vad du har, och majoriteten av oss har även vana av storhäst och kan utifrån våra erfarenheter konstatera vad vi anser är lättast och mest fogligt.

ja okey, det är din erfarenhet. Inte min.
Jag har träffat minst lika många halvbldoshästar som du har träffat islandshästar, och jag har aldrig haft såna problem med dem. Så det är ovanligt.

Lycanthrope skrev:
Vissa av dem är westerntränade, men 90% av dem är ridskole hästar med westernsadel. Jag borde veta, jag jobbar bla som tränare där. Och min pappa har jobbat som stuntman där i snart 30 år, dock inte stuntman nu på äldre dagar. Det är även något jag kan bevisa ,om det nu skulle vara på det viset.

Jag har aldrig skrivit som att jag ör den enda som har rätt. Det enda är att jag vill att vissa ska förstå att islandshästar inte är den enda rasen som ska kallas häst, som en viss gullan skrev i en annan tråd. Det är elakt.

Vad du arbetar som och vad din pappa gjort är inte direkt något i mitt intresse ;) Och jag är inte ute efter bevis, jag bryr mig inte direkt om det.

Du har inte skrivit det direkt nej, det är få människor som gör det och om de direkt gör det så kan man alltid hoppas att det finns ironi med i det hela.

Om du vill att vissa skall förstå det så är det inget som skall gå ut över en hel grupp. Gullan är ung, hon avgudar Islandshästen och har kanske inte riktigt fattat allt det här med alla andra hästar, för många hakar upp sig på sina raser, fine.. låt det vara så (Tycker du är bra ändå Gullan) Du vet vad du kan och du vet vad du vill, det är samma för alla oss.. Vissa behöver finslipa på sin förmåga att ta åt sig av kritiken som ges, men andra behöver finslipa på sin förmåga att ge kritik.

Tåls att tänka på.

IrpaSnirpa skrev:
Vad du arbetar som och vad din pappa gjort är inte direkt något i mitt intresse ;) Och jag är inte ute efter bevis, jag bryr mig inte direkt om det.

Du har inte skrivit det direkt nej, det är få människor som gör det och om de direkt gör det så kan man alltid hoppas att det finns ironi med i det hela.

Om du vill att vissa skall förstå det så är det inget som skall gå ut över en hel grupp. Gullan är ung, hon avgudar Islandshästen och har kanske inte riktigt fattat allt det här med alla andra hästar, för många hakar upp sig på sina raser, fine.. låt det vara så (Tycker du är bra ändå Gullan) Du vet vad du kan och du vet vad du vill, det är samma för alla oss.. Vissa behöver finslipa på sin förmåga att ta åt sig av kritiken som ges, men andra behöver finslipa på sin förmåga att ge kritik.

Tåls att tänka på.

Jo det är klart att man avgudar sin ras. Men jag väljer snarare att avguda individen inom den hästen jag skaffat mig.

Visst hon är ung, men varför i hela friden skriver man att islandshästen är den enda rasen som kan kallas häst? Det är taskigt.

Hon har ju också rejäla problem med att uttrycka sig. Inte sjutton är det argument att skriva ovanstående, och sedan haha hehe överallt. Hon hånar ju allt. Det är inte så kul att ens försöka få henn att förstå då.

jag har svårt att formulera mig i stundens hetta, det är jag medveten om.

Senast ändrad:

IrpaSnirpa skrev:

Tåls att tänka på.

:bow: :bow: :bow:

sambaengi skrev:
Islandshästar är kända för att inte få panik på samma sätt som "vanliga" hästar. Även reakitionen "frysa fast och släcka ner" är vanligare på islandshästar än andra hästar. På Island har man inga rovdjur som hotar hästarna. De största farorna är att rusa iväg blint för då kan man trampa ner i en håla och bryta benet eller rasa nerför en brant och slå ihjäl sig. Så andra reaktioner på fara har gynnats genom det naturliga urvalet. Min berättelse illustrerade ganska tydligt den skillnad i reaktionssätt man ser på en grupp islandshästar och en grupp "vanliga" hästar. Hur ofta har du sett en grupp vuxna islandshästar bli uppjagade och frusta och uppvisningstrava i hagen för att det händer något de inte är vana vid? Jämför med hur ofta man ser vuxna "vanliga" hästar reagera så! Det är rätt vanligt men det är det inte bland islandshästar, även om det finns vissa individer som gör så också, min ena valack tex...

Då kan jag tillägga en sak som jag märkte senast nu på morgonen.
Min islänning går med en travare på lösdrift. Vindskyddet de har är inte riktigt klart, men är helt ok att använda. Men, i fönstren har vi satt upp plast tills vi hittar vad vi ska ha där och taket sitter inte riktigt fast än, så det låter lite. Islänningen bryr sig inte ett dugg att det låter och fladdrar när hon är där inne, men travaren reagerar och springer ut. Nu vänjer hon nog också sig snart för hon går snabbt in igen, men hon flyr på ett annat sätt än min häst gör. Det är en jättetrevlig travare, men där ser jag också skillnaden. Nästa vecka kommer travaren åka hem och det kommer en fjording istället, den tror jag kommer vara mer som islänningen.
Vi har ju också grisar. Och många vet ju att hästar reagerar extra på grisar. Min islänning har fixat det jättebra. Tog väl 5 minuter första ggn hon skulle gå förbi en stor flock slaktsvin som sprang omkring i hagen och undrade vad det var för stort djur som gick förbi :-) På dom 5 minutrarna så kikade hon, betade lite och gick lite, hon fick ta det i sin takt. Nu står hon bredvid suggorna i ladugården utan problem, suggorna tycker t o m det är kul att få bita i hennes svans lite :-)

Jag är så himla glad att jag köpt en islänning, jag känner mig helt trygg när jag är med henne. Behöver inte tänka *att kommer hon bli rädd nu*
Sen självklart finns det ju dåliga islänningar också, men överlag tror jag de är bättre i "huvudet". Sen behöver det ju inte vara fel på andra raser för det. Min kompisar har andra ponnyraser som är jättetrevliga.

Lycanthrope skrev:
Nej, de har i stort sett inte en enda westerntränad häst där.. tyvärr.
Hästarna lånas ut till vanliga ridskolor på vintern.

Nu får du allt ge dig! Först är vi överens om att det finns både bra och dåliga hästar inom alla raser och nu så kommer ett påhopp! Och det du skriver är ju ren lögn dessutom! Visa ett enda inlägg där jag skrivit att endast islandshästen är trevlig! Jag är tvärtom den som varnar för den utveckling jag ser på svenska islandshästuppfödningar där jag upplever lynnet som genomsnittligt sämre än bland Islandsfödda eller Danmarksfödda tex. Och jag får ta mycket skit för att jag säger det också! Vi är rent allmänt otroligt dåliga på att sålla bort hästar med dåligt lynne ur aveln i Sverige! Tvärtom så verkar traditionen att "om det inte går att rida ett sto så sätter vi henne i avel" gå vidare från den svenska halvblodsaveln till islandshästaveln. Tyvärr slaktar vi inte bort en snygg häst med bra gångarter i Sverige utan låter oss förföras av att "den har ju så himla bra gångarter och den ser ju så himla snygg ut"! Islänningarna i allmänhet sätter lynnet främst och en häst med dåligt psyke den blir slaktad! Däremot kan man på Island behålla den snälla hästen som inte är så snygg och inte har så höga lyft men ändå är en bra ridhäst och avla på den. Men här i Sverige anses man då som oseriös!

Öööh säger jag! Jag tycker att det mest oseriösa man kan göra är att envisas med att träna fram en hingst med sämre lynne med hjälp av orädd och skicklig ryttare, bara för att den är vacker och har kanongångarter! Den skicklige och orädde proffsryttaren klarar den hästen men de vanliga ryttare som ser den "oerhört flotta hingsten :love: " och betäcker med honom, riskerar att få avkommor de inte klarar av! Tyvärr känner jag till några halvblodshingstar som är bland topphingstarna men som jag pga lynnet skulle valt att slakta! Och det finns en och annan islandshingst också som jag tycker lämnar ? efter sig vad den gör i aveln när det gäller lynnet. Men de flesta är gudskelov seriösa vad gäller lynnet och det har blivit ett argument i reklamen att hingsten har ett gott lynne.

Så lägg ner ditt skitsnack nu! Jag trodee vi var överens men du gör väldigt konstiga tolkningar och krumbukter i debatten. Islandshästforumet är för oss som älskar islandshästar och det är självklart att vi pratar om det positiva hos rasen och de bra hästarna och vad du än säger så är islandshästen genomsnittligt coolare än andra raser och just därför blev den lanserad som familjehäst. 5000 turridningsfirmor i Europa använder just islandshästen pga av dess otroligt goda lynne! Hur många använder svenska halvblodshästar? Och ändå finns det fler sådana än islänningar i Sverige! Det är ju inte precis den ras man tänker på när man vill ha en familjehäst, även om sådana också finns. Du kan ju fundera på varför de har fått det ryktet!

Suck!

IrpaSnirpa skrev:

En av mina grannar har kört in hästar åt Hiqh Chaparall och känner till hästarna väl. De är westertränade de flesta av dessa och dessutom har de vad jag förstått inte så många svenska halvblod, möjligen korsningar med halvblod. Quartern och en hel del andra hästraser har ju också många bra individer lynnesmässigt. Quartern liksom islänningen har använts i det dagliga arbetet och är inte bara en något man har roligt med på fritiden. I det dagliga arbetet vill man ha en pålitlig häst och då har lynnet en avgörande roll. Sedan är hästarna på High Chaparall faktiskt utvalda för sin uppgift och knappast representativa för Sveriges hästhållning!

Lycanthrope skrev:
ja okey, det är din erfarenhet. Inte min.
Jag har träffat minst lika många halvbldoshästar som du har träffat islandshästar, och jag har aldrig haft såna problem med dem. Så det är ovanligt.

Jag har ridit i över 30 år och 20 år av dem på stora hästar, gud vet hur många!? Jag har ridit både ridskolehästar och andras hästar när de inte velat rida dem själva, läs problemhästar. Jag äger/har ägt över 80 hästar sammanlagt, de flesta islandshästar. Och jag har ridit andras islandshästar. Så jag har ridit över 100 stora hästar och över 100 islandshästar genom åren. Jag lovar att det finns en statistisk skillnad i beteendet och det säger min duktige hästveterinär också, den bästa i trakten på häst, min hovslagare osv. Alla har de träffat hundratals hästar och är överens om att islandshästen överlag har ett annorlunda beteende och i regel är godmodigare.

Men jag hr träffat bortskämda och direkt livsfarliga islandshästar också. För just eftersom en islandshäst inte har lika mycket flyktbeteende, den är inte lika lättskrämd och är coolare i genomsnitt, det tillsammans otroligt smarta och envisa, som stora shettisar ungefär :D och har man en gång låtit en islandshäst ta över då är det nog bland det värsta att rätta till. Då kan de bli riktigt farliga och otäcka om man försöker ställa krav på dem eller tvinga dem att flytta sig för människan. Jag handskas inte med sådana islänningar tack!

Lycanthrope skrev:
Jo det är klart att man avgudar sin ras. Men jag väljer snarare att avguda individen inom den hästen jag skaffat mig.

Visst hon är ung, men varför i hela friden skriver man att islandshästen är den enda rasen som kan kallas häst? Det är taskigt.

Hon har ju också rejäla problem med att uttrycka sig. Inte sjutton är det argument att skriva ovanstående, och sedan haha hehe överallt. Hon hånar ju allt. Det är inte så kul att ens försöka få henn att förstå då.

jag har svårt att formulera mig i stundens hetta, det är jag medveten om.

Begriper inte varför du måste reta upp dig så på att islandshästen passar oss bättre än andra raser. Vi tycker rasen är världsbäst för den är så som vi vill ha hästarna! Jag hittar lätt individer som passar mig inom den rasen, mycket lättare än inom halvblodsrasen! Du hittar kanske de som passar dig bättre inom halvblodsrasen! Ok, so what? Du får älska halvbloden mest hur mycket du vill och tycka att den rasen är världsbäst! Många av oss som sysslar med islandshäst känner att wow vad skönt att slippa de problem man känt med de stora hästarna! Du ställer antagligen upp andra mål än vi för hur du vill ha din häst och det får du göra! Men vi vill ha våra hästar såsom islandshästen är! Vad är det att bråka om? Vi tycker de är lättare att ha att göra med och lättare att kommunicera med i hagen men vi pratar kanske inte samma språk som du med hästarna eller ställer helt andra mål och krav. Men vi debattterar utifrån de mål och krav vi har, vi tycker om våra hästar utifrån dem. Kan inte förstå att vår kärlek till islandshästen retar upp dig så mycket! Jag retar mig inte på din kärlek till stora hästar! Den får du ha ifred! Så lägg ner den här hetsjakten nu som du håller på med! Låt oss berömma våra älskade hästar, njuta av dem och höja dem till skyarna för att vi är så lyckliga för att vi hittat den ras vi tycker har allt vi vill ha! Låt bli att överföra dina krav till oss för vi är inte intresserade av dina krav utan det är våra krav som gäller för våra hästar! Förstår du inte hur fel det blir om man går in på ett forum för en hästras och börjar överföra de krav man har på en annan hästras i det forumet??? För det är det du gör! Du kan aldrig vinna eller få rätt här eftersom vi har en annan syn på häst än du! Om vi vill välja att diskutera hur islandshästen är i genomsnitt jämfört med andra raser så gör vi det. Om du väljer att bara dyrka en idivid, så varsogod, men här i detta forum pratar vi islandshästar och våra erfarenheter av hästar. Du kanske skulle försöka begripa att våra negativa erfarenheter av andra hästraser bidragit till vårt val av islandshästen och att vi är många här med liknande erfarenheter. Jag är så van vid mina islandshästar och att de aldrig bits eller sparkas så jag är rent livsfarlig för mig själv när jag handskas med andra hästar idag. Jag är inte van att akta mig själv längre som för 10 år sedan när jag fortfarande hade med stora hästar att göra. Jag är van vid att hästarna aktar mig!

Senast ändrad av en moderator:

Lycanthrope skrev:

Jag har en fantastisk relation till mina hästar, jag vet mycket väl hur det ska vara. jag har ridit islandshäst, jag gör det fortfarande nån gång ibland, så jag vet hur dem är.
Ni kan inte omvandla folk som inte är intresserad..

Men det är snällt att du erbjuder .. :)

Vet du, jag tror faktiskt att du börjar bli intresserad med tanke på att du är på forumet realtivt ofta. ;) Så antagligen är du på väg att bli omvänd, fast det är inget att skämmas över det har många andra upplevt tidigare. :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 679
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 610
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite, Varning för långt inlägg. Igår när jag skulle ut till stallet, för att åka och träna hände en...
Svar
9
· Visningar
1 884
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka