Sv: Är det "lättare" att hantera islänningar i hagen??
Ja det håller jag helt med om! De ska inte vara instängda. Jag vill även ha min hopphäst på lösdrift så gott det går, jag är inte sådan som stänger in hästarna.
Det är fler o fler som öppnar upp ögonen för det och vill ha sina hästar ute. Sen finns det självklart idioter som aldrig släpper ut sina hästar. klart de blir griniga o drabbas psykiskt då.
sambaengi skrev:Vilka är "vissa av er"? Ser ingen sådan i den här tråden eller den förra där vi diskuterade! För den delen om du kände till mina inlägg sedan förut och min historia skulle du också veta att jag blev svårt attackerad av en islandshingst som en tränare hade totalt sabbat lynnet på! Det var en som jag haft sedan föl och som före träningen var en lätthanterad och trevlig häst men som pressades hårt och uppenbart fått stryk också. Han var en helt annan och aggressiv häst närjag tog hem honom. Jag har rejäla ärr efter betten och hästen är avlivad! Kämpade för mitt liv i en halv minut! Jag tycker många ggr att "vanligt" hästfolk är för snabba med att använda spö och bestraffa sina hästar. Det kanske också bidrar till att fler är aggressiva + uppfödning och fostran. Sedan var min häst van att gå i lösdrift men fick nu stå uppstallad när han inte reds utom tre ggr/vecka då han kom ut i rasthage 1 timme. Det skulle gjort mig galen och jag klandrar inte hästen att han blev rastlös och irriterad av bara det! Jag tror hela den "vanliga" hästhållningen med mycket innestående, ensamhet i stallet och i rasthagen bidrar till att göra hästarna sämre i lynnet! Hästar är flockdjur och trivs bäst ute. De är inte skapta att stå instängda i grottor! Det är rovdjur som bor i grottor!
Ja det håller jag helt med om! De ska inte vara instängda. Jag vill även ha min hopphäst på lösdrift så gott det går, jag är inte sådan som stänger in hästarna.
Det är fler o fler som öppnar upp ögonen för det och vill ha sina hästar ute. Sen finns det självklart idioter som aldrig släpper ut sina hästar. klart de blir griniga o drabbas psykiskt då.