Sv: Är det "lättare" att hantera islänningar i hagen??
raderad--------------
raderad--------------
Senast ändrad:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Korven skrev:Hannoveranare, är det svenskt halvblod?
Rolle skrev:Skillnaden är bara att det är tvärt om... Det är vanligare med lugna Islandhästar i stabila flockar som man kan gå in med en hink morötter till, och ovanligt med Islandshästar som går på en. Med halvblod (som exempel bara) är det nog tvärt om, vanligare att folk inte går och ställer sig med en hink morötter mitt bland 10 st hästar och vanligare att de går på en.
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
Alltså, jag vet vad det är men jag ville höra din förklaring.Lycanthrope skrev:Njae, det är ungefär samma ras, bara olika namn i stort sett.
i stort sett samma ras, från olika länder.
Fast det svenska ser mycke tråkigare ut ,tycker jag.
IrpaSnirpa skrev:Here we go again..
Självklart finns det rötägg hos Islandshästarna med, det är det ingen som försökt sopa under mattan.
Dina hästar är ju så snälla och jada jada jada. Men titta, det är våra här med, vi pratar enbart efter erfarenhet.
Jag blev omkullsprungen av en flock "stor hästar" den större delen var halvblod, unga som äldre. En trampade mig på knäet och det krossades, sedan jagade hästarna efter mig, som en lek tills jag på något sätt lyckats ta mig ur hagen, hur jag gjorde har jag än idag ingen aning om. och nej, det var ingen fråga om ledarskap, jag gick in och ut i den hagen minst 2 ggr om dagen 7 dagar i veckan och red samtliga utav de ridbara hästarna i den hagen dagligen, enda sättet det går att förklara på var att jag kom in i hagen i en dålig tajming, hästarna lekte och missbedömde avståndet mellan mig och dem när de sprang över mig, att jag sedan låg på marken uppfattade förmodligen dem som skrämmande och visste inte hur de skulle tolka det. Dock har jag kommit in i en hage med 25 Islandshästar där samtliga kan ha varit på lekhumör, och trots detta har de aldrig sprungit över mig, sprungit mot mig, gjort utfall osv, dom är mer flockbaserade än de andra raserna, du har inget att komma med på den punkten.
Detta har ALDRIG hänt mig med Islandshästar, jag har haft 6 - 7 islandshästar med mig vid grimskaft, har ridit med 4 hästar som handhäst och aldrig, ALDRIG har jag känt mig hotad av dem.
Du har uppenbarliga problem att acceptera våran syn på våra hästar, du är avigt inställd till allt som har med Islandshästen att göra, det visar du väldigt tydligt, jag står fast vid mitt erbjudande, du är mer än välkommen att rida på Yrpa en gång och få känna på hur det skall vara, inom kort kommer min andra häst, då kan du få känna på hur dom är så slipper du sitta och klanka ner på en ras som du inte har någon som helst koll på.
/Anna och Yrpa.
Gullan86 skrev:yehaaa nu kommer du o förstör igen och kommer o försvarar dina halvblod du e inte bättre själv du men skillnaden är att du har fel nu
hejja hejja hejja Islandshästar e bäst
Gullan86 skrev:oj va arg du blev nudå?=P
va tvugen att ta till att jag inte kan rida m.m m.m så säger man när man inte har nåt mer att tillägga och vet att man har fel=P
så du menar att alla som rider islänning e dåliga hästmänniskor m.m m.m vadå dra alla över en kam och säga emot sig själv(ger igen)?!=P.
och förklara då för mig hur våra islandshästar blivit så otroligt trevliga OM vi är så himla dåliga hästmänniskor...vad är då hästmänniskor och vad är igentligen en häst? en fridfull varelse som ej attackerar människan eller ja...en varelse som är helt tvärtom?!
Lycanthrope skrev:Jo det vet jag att det
r vanligare bland halvblodshästar, förmodlgien för att de inte gallras ut på samma sätt. jag skulle inte vilja ha en med lynnesfel, men har heller aldrig haft en. Så det är nog inte såååå vanligt ändå, men helt klart fler.
Lycanthrope skrev:Bra, låter så på vissa. :smirk:
Jag har inga problem med att acceptera eran syn, och jag är inte avigt inställd. Det enda är att vissa av er, återigen inte du, tycks tro att islandshästar aldrig attackerar, aldrig bråkar eller får skador.
Gullan86 skrev:du du du du du DETTA kallar jag påhopp...så lägg ner va.
skärp till dig som en vettig människa du vet mkt väl att du inte kan stå o säga om jag är dålig eller ej för det vet du ju inte ett skit om.
jag är inte den enda här som tror som öhh jag själv=) det är du som är "utbölingen" här och som tror på det du tror på...de flesta här tror inte på dig om du inte märk det. du är på islandhästforumet=P
nu skiter jag i dig för du förstör bara disskutionen som jag tyckte var riktigt intressant.
jag tycker inte det verkar som att du har erfarenhet av isisar om du bara säger negativa saker om dom och inte håller med oss om att flockar med islandshästar är mkt fridsammare.
berätta hur ofta man ser någon leda 5 storhästar samtidigt då?...lyssnar gärna...och sen gämmföra det med hur ofta och hur bra det går att leda isisar flera samtidigt...
men nu återgår vi till ämnet jag tycker detta är riktigt intressant. vad folk vet om lynnet och hur det påverkar individerna och flocken...hur det ärvs m.m...intressant intressant...fler borde lära sig om detta.
sambaengi skrev:Vilka är "vissa av er"? Ser ingen sådan i den här tråden eller den förra där vi diskuterade! För den delen om du kände till mina inlägg sedan förut och min historia skulle du också veta att jag blev svårt attackerad av en islandshingst som en tränare hade totalt sabbat lynnet på! Det var en som jag haft sedan föl och som före träningen var en lätthanterad och trevlig häst men som pressades hårt och uppenbart fått stryk också. Han var en helt annan och aggressiv häst närjag tog hem honom. Jag har rejäla ärr efter betten och hästen är avlivad! Kämpade för mitt liv i en halv minut! Jag tycker många ggr att "vanligt" hästfolk är för snabba med att använda spö och bestraffa sina hästar. Det kanske också bidrar till att fler är aggressiva + uppfödning och fostran. Sedan var min häst van att gå i lösdrift men fick nu stå uppstallad när han inte reds utom tre ggr/vecka då han kom ut i rasthage 1 timme. Det skulle gjort mig galen och jag klandrar inte hästen att han blev rastlös och irriterad av bara det! Jag tror hela den "vanliga" hästhållningen med mycket innestående, ensamhet i stallet och i rasthagen bidrar till att göra hästarna sämre i lynnet! Hästar är flockdjur och trivs bäst ute. De är inte skapta att stå instängda i grottor! Det är rovdjur som bor i grottor!