Är det "lättare" att hantera islänningar i hagen??

Sv: Är det "lättare" att hantera islänningar i hagen??

Korven skrev:
Hannoveranare, är det svenskt halvblod?

Njae, det är ungefär samma ras, bara olika namn i stort sett.
i stort sett samma ras, från olika länder.
Fast det svenska ser mycke tråkigare ut ,tycker jag.

ursäkta antalet raderade.. datorn krånglar o skickar massa kopior..

yehaaa nu kommer du o förstör igen och kommer o försvarar dina halvblod du e inte bättre själv du :banana: men skillnaden är att du har fel nu :rofl: :banana:

hejja hejja hejja Islandshästar e bäst :love:

Rolle skrev:
Skillnaden är bara att det är tvärt om... ;) Det är vanligare med lugna Islandhästar i stabila flockar som man kan gå in med en hink morötter till, och ovanligt med Islandshästar som går på en. Med halvblod (som exempel bara) är det nog tvärt om, vanligare att folk inte går och ställer sig med en hink morötter mitt bland 10 st hästar och vanligare att de går på en.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

:bow: :bow: :bow:

Lycanthrope skrev:
Njae, det är ungefär samma ras, bara olika namn i stort sett.
i stort sett samma ras, från olika länder.
Fast det svenska ser mycke tråkigare ut ,tycker jag.
Alltså, jag vet vad det är men jag ville höra din förklaring.

IrpaSnirpa skrev:
Here we go again.. ;)

Självklart finns det rötägg hos Islandshästarna med, det är det ingen som försökt sopa under mattan.

Dina hästar är ju så snälla och jada jada jada. Men titta, det är våra här med, vi pratar enbart efter erfarenhet.

Jag blev omkullsprungen av en flock "stor hästar" den större delen var halvblod, unga som äldre. En trampade mig på knäet och det krossades, sedan jagade hästarna efter mig, som en lek tills jag på något sätt lyckats ta mig ur hagen, hur jag gjorde har jag än idag ingen aning om. och nej, det var ingen fråga om ledarskap, jag gick in och ut i den hagen minst 2 ggr om dagen 7 dagar i veckan och red samtliga utav de ridbara hästarna i den hagen dagligen, enda sättet det går att förklara på var att jag kom in i hagen i en dålig tajming, hästarna lekte och missbedömde avståndet mellan mig och dem när de sprang över mig, att jag sedan låg på marken uppfattade förmodligen dem som skrämmande och visste inte hur de skulle tolka det. Dock har jag kommit in i en hage med 25 Islandshästar där samtliga kan ha varit på lekhumör, och trots detta har de aldrig sprungit över mig, sprungit mot mig, gjort utfall osv, dom är mer flockbaserade än de andra raserna, du har inget att komma med på den punkten.

Detta har ALDRIG hänt mig med Islandshästar, jag har haft 6 - 7 islandshästar med mig vid grimskaft, har ridit med 4 hästar som handhäst och aldrig, ALDRIG har jag känt mig hotad av dem.

Du har uppenbarliga problem att acceptera våran syn på våra hästar, du är avigt inställd till allt som har med Islandshästen att göra, det visar du väldigt tydligt, jag står fast vid mitt erbjudande, du är mer än välkommen att rida på Yrpa en gång och få känna på hur det skall vara, inom kort kommer min andra häst, då kan du få känna på hur dom är så slipper du sitta och klanka ner på en ras som du inte har någon som helst koll på.

/Anna och Yrpa.

oh herre gud vilken otroligt bra svar :bow:
det bervisar verkligen hur det är och hur man känner när man går in i en storhästhage...det är hemskt...man känner sig inte respekterad för 5 öre och det har verkligen ingenting med ledarskap att göra..jag anser att halvblod(som ex) inte har fått lära sig samma flockstruktur som islandshästar och därav inte fårstår när vi förösker kommunicera med dom(ursäkta stavfelen).
jag tycker dom e ruggiga...för var dag som går med min islänning förstår jag att jag gjorde rätt val...jag tar mer o mer avstånd från de hemska sakerna...som knappt kan kallas hästar(hård idag).

när jag gick på skolan(natrubruk/häst) med enbart halvblod som vi red kände jag varje gång jag skulle rida/hantera dom hur jag var livrädd...bara att leda ut som var ju som att offra livet...vi var TVUGNA att ha kedjegrimmskaft på dom o endå va de helhispiga...de blev rädda för ingenting o kunde plötsligt stegra och en tjej va nära att få en hov i huvudet...
ibland va de snälla men fan va rädd man va...de kunde utan tvekan braka rakt över en...ingen respekt för MÄNNISKAN...
och detta var då en ridskola kan man kalla det....då borde det ju vara likadant på en islandshästridskola där hästarna rids av olika människor men iccke...
när man skulle rida band man upp dom inne i boxen vi fick sällan stå ute i gången för de kunde va farligt tydligen av n´ån anledning.,
och man gick ju aldrig närmre än 2meter eller så bakom en häst när man ledde ut dom till ridhuset...en gång stannade en häst frammför mig när jag ledde min efter en riklektion och på en halv sekunde var där 2 hovar framför mitt ansikte.. :(
det har jag knappast varit med om på isisar.
och när vi ridit har folk bromsat för snabbt och jag fått ett par hovar riktade mot mej...

att rida ut på dom monstren var ju som att överleva en flygkrach eller nåt...fy fan överlevde man var man hu lycklig som helst..
jag var allitd livrädd flera veckor i förväg när jag visste att vi skulle rida...och efter lektionen var jag så lycklig att jag överlevt...låter kanske sjukt men så kände jag inte allt bekväm i deras sällskap...tyckte bara synd om om dom stackarna....

ett sto sparkade alltid när man kom in i boxen och högg efter en...så hon fick stå uppbunden i boxen när hon skulle äta för att inte bita nån + att hon sprang ut ur boxen och över människorna såfot nån öppnade boxen..
jag såg en gång när en elev skulle rycka hennes man då va en av ridlärarna med och varje gång hon la öronen bakot och högg eller sparka fick hon en fet smäll på halsen eller likande...hon blev alltså slagen varje gång nån kom in=ser som dålig erfarenhet såklart hon ville försvara sig då.....börjar nästan gråta när jag tänker på det...hur många är det inte i halvblodsvärden som ger sin häst en smäll på halsen eller likanden när hästen naffsar efter den....och varför inte ta reda på VARFÖR hästenh gör så istället för att slå den :cry:
jag red den hästen en gång...försökte se hur hon reagerade....slog henne inte en enda gång (som ridläraen sagt till mej att göra om hon dummade sig) hon stod uppbunden och jag gick fram och höll mej helt enkelt borta när hon högg...jag såg hur hon blev förvånad när hon inte blev slagen...jag gjorde allt det jag skulle till slut accsepperade hon mej nogorlunda...
och jag började klappa henne och klia och göra det skönt för henne och bara krama henne gav henne kärlek som hon inte fått på många år :cry:....jag såg i hennes ögon hur hon saknade det så hemskt mkt...min lilla lilla flicka...där såg jag en häst bakom den där halvblodsfasaden.....

när jag sen släppte loss henne så blev hon ennu lyckligare och hon visste på nåt sätt att när han satt fast där då var det smällar och NEJ FY m.m och då var man tvugen att försvara sig.....stackars snuttan...tror inte hon lever idag hade nåt fel på benen när jag sluta... :cry:

isiar igen
där leder man som sagt in dom 5 åt gånger typ och hästarna står uppbundna(tar ett exempel den superkända gård min tränare äger) där de binder upp hästarna vid en vägg som går nästan 90gader och hästarna står där tätt brevid varandra och eleverna går tryckt in bland hästarna som typ står o sover för de e så trygga med sig själva och sin omgivning. :bow:

jag saknade min islänning varje gång jag red de monstren...var livrädd på de men har aldrig varit i närheten av att vara rädd på min älskling eller andra överhuvudtaget..

hur många gånger har man tex inte skenat på ett halvblod....jag har aldrig skenat på min 5åriga islänning endå fast jag ridit utan träns/grimma eller sadel :love:
de lyssnar på en....de förstår än de vill lite på den...de vågar...de tror inget om en innan de vet....de har inga förutfattade meningar...

jag kan inte säga om allt detta beror på hanteringen eller arv...men jag tror det är både och.....ja....orkar inte skriva mer nu var så känslosamt :cry:

Gullan86 skrev:
yehaaa nu kommer du o förstör igen och kommer o försvarar dina halvblod du e inte bättre själv du :banana: men skillnaden är att du har fel nu :rofl: :banana:

hejja hejja hejja Islandshästar e bäst :love:

Vad f*n har du för problem? Jag försvarar inte mina halvblod då jag själv inte har så mycket för dem.. Jag försöker bara diskutera.
'du får tåla att inte alla gillar din ras.

Jag tror ditt problem nä det gäller att rida dessa större hästar är att du är en riktigt dålig hästmänniska, dålig ryttare.. och ja, u name it.
Du tyck ju enbart klara av islandshästar, (om ens det) visst de är inga lättridna skogsmullar heller.

Ni drar ju varenda häst utom isisar över samma kant. Det finns faktiskt andra raser med bra som ni kalalr flockstruktur, alla går inte i små fyrkanter hela dagarna. Det är väldigt få som gör det. Och bara för att ni inbillar er att alla halvblod ska attackera er betyder det inte att det inte gör det.

Jag leder andra raser flera åt gången också, varför skulle det utgöra ett problem? Ni får ju för f*n ta att accepterar atternan ras inte r s unik på de sätten som ni tycks tro. De är inte mer häst än andra.

Utan att ha läst igenom hela tråden:

Det beror väldigt mycke på vad det är för hästar, hur dom har det i hagen mm.
Uttråkade hästar i en pytte hage kan ju ha en tendens att bråka mer än hästar som går på stora ytor och har det bra.

Min häst har alltid varit STÖRST i hagen och hon har gått med alla typer av raser.
Bla. en hel del Islandshästar. Och det har nästan alltid fungerat bra. Men det har genom åren funnits två hästar som faktiskt har varit dumma mot
min häst i hagen. Ett halvblod och en Islandshäst. Halvblodet sparkade på henne en natt nu i somras och Islandshästen gjorde dagligen utfall mot
henne när jag skulle ta in henne (några år sedan)

Två fördelar ser jag med Islandshästar just när det gäller den här frågan:
Dels har dom på island käkat upp de flesta hästar som sparkar så i regel är Islandshästar snälla och dessutom är dom ju lite mindre än Halvbloden
och alltså känner man sej som människa inte lika trängd i deras flock.

Men min häst är minst lika snäll och rar som den snällaste lilla Islandshäst ;) :love:

Självklart handlar det ju om individer när det gäller hästar och även hur hagen ser ut och vilken sinnestämning hästarna är i när man kommer in i hagen.
Tyvärr har ju denna tråd (som så många andra) spårat ur, det var inte ännu en "islandshästen är världensbästahäst alla andra suger tråd" jag ville ha.
Men jag har inte ens orkat läsa alla inlägg men ni som svarade i början har jag läst och ni verkar dela min upplevelse i alla fall.
Då inte sagt att inte andra hästar kan vara minst lika trevliga att hantera i hagen.

Och eftersom jag fått det svaret jag ville ha vore det skönt om Moderatorn ville ta bort denna tråden så vi slipper ännu mer pajkastning!

Jag som haft halvblod bla och har nu islänning, ser skillnaden. Och framör allt i helgen när jag var på mönstring med min och träffade många anda islänningar.
Min häst fick gå med 4 eller om det var fem helt främmande hästar. Inget tjafs och inget gruff på hela dagen. Alla gick och hämtade sina hästar hur som helst och inget bråk.
Vi stod flera med våra hästar i grimma för att titta på mönstringen och våra hästar stod lugnt bredvid. I vanliga fall tycker jag iallafall att det brukar bli stoj mm när andra hästar som kommer nära mm.
Nu var det ingen reaktion från någon. En tjej frågade *kan jag gå förbi med min häst* Ja självklart blev svaret, det är ju islänningar :-)

Jag hade säkert också reagerat när jag hade halvblod på denna diskussionen, men nu när jag själv har islänning, så ser jag helt klart skillnaden. Nu har jag inte flera islänningar i flcok, men jag märker ändå att det är skillnad. och min sambo som är eller har varit hästrädd kanske jag ska säga nu. Vågar gå in i hagen och klappa henne.
Alla andra år när vi lånat ut våran sommarhage (till andra raser) har han aldrig gått in i hagen utan en lång pinne, nu tänker han inte ens så längre.

oj va arg du blev nudå?=P

va tvugen att ta till att jag inte kan rida m.m m.m så säger man när man inte har nåt mer att tillägga och vet att man har fel=P

så du menar att alla som rider islänning e dåliga hästmänniskor m.m m.m vadå dra alla över en kam och säga emot sig själv(ger igen)?!=P.

och förklara då för mig hur våra islandshästar blivit så otroligt trevliga OM vi är så himla dåliga hästmänniskor...vad är då hästmänniskor och vad är igentligen en häst? en fridfull varelse som ej attackerar människan eller ja...en varelse som är helt tvärtom?!

varför ska den tas bort? det kommer ju hela tiden in nytt folk mer nya erfarenheter som tillför tråden något sem
tex. Grana här nu som kom med ett riktigt bra och intressant svar. otroligt intressant att höra om er som har erfarenhet av BÅDE halvblod och islandhäst ni om någon vet ju bäst skillnaden och VAD som skiljer raserna åt. :bow:

Senast ändrad:

Gullan86 skrev:
oj va arg du blev nudå?=P

va tvugen att ta till att jag inte kan rida m.m m.m så säger man när man inte har nåt mer att tillägga och vet att man har fel=P

så du menar att alla som rider islänning e dåliga hästmänniskor m.m m.m vadå dra alla över en kam och säga emot sig själv(ger igen)?!=P.

och förklara då för mig hur våra islandshästar blivit så otroligt trevliga OM vi är så himla dåliga hästmänniskor...vad är då hästmänniskor och vad är igentligen en häst? en fridfull varelse som ej attackerar människan eller ja...en varelse som är helt tvärtom?!

Jag sa inte att såna som har islandshästar är dåliga männískor. Tycker tex yrpa snyrpa verkar väldigt snäll, och en av mina bästa kompisar har islandshästar. Du verkar vara en dålig hästmänniska då du ej kan acceptera att alla inte gillar islandshästar. du tror det är den enda rasen man kan gå in till i hagen osv..

och rasen är trevlig just för att ni har ihjäl alla som inte är det.
och ja, det hade vart bra om man kunde gallra bättre bland andra raser också. Men det är inte så vanligt med dessa lynnesfel bland andra raser heller, som du tycks tro.

och vad har jag fel om? INGENTING när det gäller det här.
jag anser bara att jag aldrig haft något problem med att leda flera hästar, gå in i hagen till flera hästar osv, som inte är islandshästar.

Jag har erfarenhet av båda raserna och ser ingen skillnad, mer än mellan individer. Finns islandshästar som blir riktigt tjuriga nä man går in i hagen också..

du du du du du DETTA kallar jag påhopp...så lägg ner va.
skärp till dig som en vettig människa du vet mkt väl att du inte kan stå o säga om jag är dålig eller ej för det vet du ju inte ett skit om.

jag är inte den enda här som tror som öhh jag själv=) det är du som är "utbölingen" här och som tror på det du tror på...de flesta här tror inte på dig om du inte märk det. du är på islandhästforumet=P

nu skiter jag i dig för du förstör bara disskutionen som jag tyckte var riktigt intressant.

jag tycker inte det verkar som att du har erfarenhet av isisar om du bara säger negativa saker om dom och inte håller med oss om att flockar med islandshästar är mkt fridsammare.

berätta hur ofta man ser någon leda 5 storhästar samtidigt då?...lyssnar gärna...och sen gämmföra det med hur ofta och hur bra det går att leda isisar flera samtidigt...

men nu återgår vi till ämnet jag tycker detta är riktigt intressant. vad folk vet om lynnet och hur det påverkar individerna och flocken...hur det ärvs m.m...intressant intressant...fler borde lära sig om detta.

Lycanthrope skrev:
Jo det vet jag att det
r vanligare bland halvblodshästar, förmodlgien för att de inte gallras ut på samma sätt. jag skulle inte vilja ha en med lynnesfel, men har heller aldrig haft en. Så det är nog inte såååå vanligt ändå, men helt klart fler.

Tack! :bow: Då kan vi avsluta det tjafset här och nu. Jag har tyvärr träffat på så många genom åren så jag blivit avskräckt från rasen och blir alldeles paff när jag träffar en som är ok i huvudet. Möjligt att min bild om hur de var för 10-20 år sedan lever kvar och att det blivit lite bättre för jag lämnade storhästvärlden för ett antal år sedan.

Lycanthrope skrev:
Bra, låter så på vissa. :smirk:

Jag har inga problem med att acceptera eran syn, och jag är inte avigt inställd. Det enda är att vissa av er, återigen inte du, tycks tro att islandshästar aldrig attackerar, aldrig bråkar eller får skador.

Vilka är "vissa av er"? Ser ingen sådan i den här tråden eller den förra där vi diskuterade! För den delen om du kände till mina inlägg sedan förut och min historia skulle du också veta att jag blev svårt attackerad av en islandshingst som en tränare hade totalt sabbat lynnet på! Det var en som jag haft sedan föl och som före träningen var en lätthanterad och trevlig häst men som pressades hårt och uppenbart fått stryk också. Han var en helt annan och aggressiv häst närjag tog hem honom. Jag har rejäla ärr efter betten och hästen är avlivad! Kämpade för mitt liv i en halv minut! Jag tycker många ggr att "vanligt" hästfolk är för snabba med att använda spö och bestraffa sina hästar. Det kanske också bidrar till att fler är aggressiva + uppfödning och fostran. Sedan var min häst van att gå i lösdrift men fick nu stå uppstallad när han inte reds utom tre ggr/vecka då han kom ut i rasthage 1 timme. Det skulle gjort mig galen och jag klandrar inte hästen att han blev rastlös och irriterad av bara det! Jag tror hela den "vanliga" hästhållningen med mycket innestående, ensamhet i stallet och i rasthagen bidrar till att göra hästarna sämre i lynnet! Hästar är flockdjur och trivs bäst ute. De är inte skapta att stå instängda i grottor! Det är rovdjur som bor i grottor!

Gullan86 skrev:
du du du du du DETTA kallar jag påhopp...så lägg ner va.
skärp till dig som en vettig människa du vet mkt väl att du inte kan stå o säga om jag är dålig eller ej för det vet du ju inte ett skit om.

jag är inte den enda här som tror som öhh jag själv=) det är du som är "utbölingen" här och som tror på det du tror på...de flesta här tror inte på dig om du inte märk det. du är på islandhästforumet=P

nu skiter jag i dig för du förstör bara disskutionen som jag tyckte var riktigt intressant.

jag tycker inte det verkar som att du har erfarenhet av isisar om du bara säger negativa saker om dom och inte håller med oss om att flockar med islandshästar är mkt fridsammare.

berätta hur ofta man ser någon leda 5 storhästar samtidigt då?...lyssnar gärna...och sen gämmföra det med hur ofta och hur bra det går att leda isisar flera samtidigt...

men nu återgår vi till ämnet jag tycker detta är riktigt intressant. vad folk vet om lynnet och hur det påverkar individerna och flocken...hur det ärvs m.m...intressant intressant...fler borde lära sig om detta.

jag säger ju inte bara negativa saker.

Har du så svårt att fatta?

jag menar bara att islandshästar inte är så mycket bättre i hagen än andra hästar. Jag har då aldrig haft problem med storhästar, och det finns nog riktigt riktit många här på buke som kan intyga att ni överdriver.

Måste alla hålla med dig lr? Skulle inte tro det.

sambaengi skrev:
Vilka är "vissa av er"? Ser ingen sådan i den här tråden eller den förra där vi diskuterade! För den delen om du kände till mina inlägg sedan förut och min historia skulle du också veta att jag blev svårt attackerad av en islandshingst som en tränare hade totalt sabbat lynnet på! Det var en som jag haft sedan föl och som före träningen var en lätthanterad och trevlig häst men som pressades hårt och uppenbart fått stryk också. Han var en helt annan och aggressiv häst närjag tog hem honom. Jag har rejäla ärr efter betten och hästen är avlivad! Kämpade för mitt liv i en halv minut! Jag tycker många ggr att "vanligt" hästfolk är för snabba med att använda spö och bestraffa sina hästar. Det kanske också bidrar till att fler är aggressiva + uppfödning och fostran. Sedan var min häst van att gå i lösdrift men fick nu stå uppstallad när han inte reds utom tre ggr/vecka då han kom ut i rasthage 1 timme. Det skulle gjort mig galen och jag klandrar inte hästen att han blev rastlös och irriterad av bara det! Jag tror hela den "vanliga" hästhållningen med mycket innestående, ensamhet i stallet och i rasthagen bidrar till att göra hästarna sämre i lynnet! Hästar är flockdjur och trivs bäst ute. De är inte skapta att stå instängda i grottor! Det är rovdjur som bor i grottor!

vilka otroligt bra svar du skriver :bow: stämmer verklig och jag får upp ögonen för saker som jag på nåt sätt visste men inte kunde sätta i ord :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 679
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 610
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite, Varning för långt inlägg. Igår när jag skulle ut till stallet, för att åka och träna hände en...
Svar
9
· Visningar
1 884
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka