Är det "lättare" att hantera islänningar i hagen??

Sv: Är det "lättare" att hantera islänningar i hagen??

Suck, jag kände mej så cynisk igår. Men det är hemskt komma i kontakt med en häst på flera hundra kilo som kämpar mot människan.

Jag köpte min första häst för det var synd om den, ett litet föl som bytt fler ägare på väldigt kort tid. En ren trädgårdsuppfödning, korsning island-new forest. Tjuvbetäckning.

Han stegrade sej av protest vid ledning i grimma o körde hovarna rakt i huvudet på mej... Då var han gudskelov inte så gammal o tung, ett år ungefär. Jag svimmade av och det var hemskt försöka leda hästen hemåt, yr o vimmelkantig. Borde ju bara släppt hästskrället o jagat iväg den hemåt istället, men skulle vara duktig hästägare på den tiden. Han anföll när jag kom med hö o så vidare som du berättar ovan... Det tog tid, men till sist blev det häst av den med. På samma gård fanns ett halvblodssto som jagade folk med tänderna uppe som en krokodil. Herregud. Hon försvann gudskelov efter en kort tid.

På ridskolan i Olofström hade förre ridläraren ett halvblodsto som var så aggressiv så om man kom i närheten av hennes box ställde hon sig tätt mot boxdörren med högrest och hotfull hållning och öronen slickade bakåt. När stallskötarna skulle mocka och ge foder fick en gå in med grep och motade undan henne medan den andra fixade boxen och maten! En gång kom en av tjejerna ut och pustade: Puh! Jag klarade mig. Det var bara det att hon höll om gallret och hästen gick direkt fram och högg henne om handen...!!! :crazy: Sådana hästar avskyr jag och vill absolut inte ha att göra med! Tänker inte riskera liv och lem för vad andra ställt till med, antingen det nu är felaktig avel eller fostran eller en kombination! Fy och usch! :mad:

Modigt att du vågade. Det kan gå på unga hästar. Det är värre med en bortskämd 5-åring. Den kan bli mycket aggressiv om man försöker sätta den på plats... :cool:

Senast ändrad av en moderator:

herre gud va folk reagerade på det då haha...jag skrev det(att inte kunna gå in med kraftfoder eller morötter i hagen) av en erfarenhet jag har....det var på **** när jag praktiserade där och då skulle vi gå in o mate hästarna...de handmatade dom med knäckebröd och jag kan säja att de lungt va minst 50hästar som ville ha en varsin knäcke macka helst allt...och det kändes lite obihagligt när de började bråka om maten...inget farligt alltså jag skulle lungt aldrig gå in till en flock halvblod o göra samma sak men lite obihagligt va det...
jag hade dock inte hållt på så länge med hästar då men...

ursäkta att jag skrev fel då haha...men jag anser som jag skrivit innan att isisar är hundra gånger bättre på alla sätt och mkt trevligare och harmoniska de skickar lixom inte ut en spark utan anledning...

jag kan lungt gå in i min hästs hage utan att bli överfallen och jag säger oxå nej eller stamp i backen för det lyssnar de på och är mkt mer känsliga för rörelser än andra raser.

när jag ger min häst kraftfoder i hink måste han rygga innan han får det annars blir det lätt att han överfaller hinken...då säjer jag backa...och så går han direkt bak nåra steg sen ställer jag ner hinken och då har jag lixom sagt åt han på ett smart sätt att vänta på sin tur innan han får maten....= överfaller mej inte när jag kommer med hinken.

ja öron bakot, naffsanden och sparkar mot sin ryttare....hur ofta hör man det på islandshäst och hur ofta hör man det på storhäst...det är en markant skillnad där och vi vet alla åt vilket håll de lutar.
jag tror mkt att det beror på hanteringen där oxå...

Gullan86 skrev:
nej jag tycker de e så himla mkt mer okänsliga och bryr sig inte...islandhästar uppfattar ju varje rörelse och går undan om man ber dom..

Jaså? Du får det att låta som att alla islandshästar gör det, vilket jag inte håller med om. Det handlar återigen om individer. Mina hästar lystrar till minsta vink, även riktigt många andra hästar jag känner och övriga hästar i stora stallet. Det finns alltid de som inte lyssnar, inom alla raser.

Jag tycker inte de är lättare att hantera i hagen, det finns ju de som är buffliga osv också. Jag hjälpte till på ett holsteinerstuteri och gick in i hagen t ett gäng stora, ingen fara där inte.

Och sen har jag ALDRIG mött ett gäng hästar som inte ställt sig i rang vid grinden och väntat, det är knappast något som är unikt för islandsrasen.

sambaengi skrev:
På ridskolan i Olofström hade förre ridläraren ett halvblodsto som var så aggressiv så om man kom i närheten av hennes box ställde hon sig tätt mot boxdörren med högrest och hotfull hållning och öronen slickade bakåt. När stallskötarna skulle mocka och ge foder fick en gå in med grep och motade undan henne medan den andra fixade boxen och maten! En gång kom en av tjejerna ut och pustade: Puh! Jag klarade mig. Det var bara det att hon höll om gallret och hästen gick direkt fram och högg henne om handen...!!! :crazy: Sådana hästar avskyr jag och vill absolut inte ha att göra med! Tänker inte riskera liv och lem för vad andra ställt till med, antingen det nu är felaktig avel eller fostran eller en kombination! Fy och usch! :mad:

Modigt att du vågade. Det kan gå på unga hästar. Det är värre med en bortskämd 5-åring. Den kan bli mycket aggressiv om man försöker sätta den på plats... :cool:

Ni får det att låta som att det är typsikt halvblodshästar att bete sig såhär? Det är lika vanligt inom alla raser, även islandshästar. De kan också uppfostras fel, och vara aggresiva. Det finns inom ALLA raser.

Skillnaden är bara att det är tvärt om... ;) Det är vanligare med lugna Islandhästar i stabila flockar som man kan gå in med en hink morötter till, och ovanligt med Islandshästar som går på en. Med halvblod (som exempel bara) är det nog tvärt om, vanligare att folk inte går och ställer sig med en hink morötter mitt bland 10 st hästar och vanligare att de går på en.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Lycanthrope skrev:
Ni får det att låta som att det är typsikt halvblodshästar att bete sig såhär? Det är lika vanligt inom alla raser, även islandshästar. De kan också uppfostras fel, och vara aggresiva. Det finns inom ALLA raser.
Nehejdu, det är inte vanligt bland islandshästar. Dom som beter sig som Sambaengi skrev har blivit korv och inte nåt annat.

Here we go again.. ;)

Självklart finns det rötägg hos Islandshästarna med, det är det ingen som försökt sopa under mattan.

Dina hästar är ju så snälla och jada jada jada. Men titta, det är våra här med, vi pratar enbart efter erfarenhet.

Jag blev omkullsprungen av en flock "stor hästar" den större delen var halvblod, unga som äldre. En trampade mig på knäet och det krossades, sedan jagade hästarna efter mig, som en lek tills jag på något sätt lyckats ta mig ur hagen, hur jag gjorde har jag än idag ingen aning om. och nej, det var ingen fråga om ledarskap, jag gick in och ut i den hagen minst 2 ggr om dagen 7 dagar i veckan och red samtliga utav de ridbara hästarna i den hagen dagligen, enda sättet det går att förklara på var att jag kom in i hagen i en dålig tajming, hästarna lekte och missbedömde avståndet mellan mig och dem när de sprang över mig, att jag sedan låg på marken uppfattade förmodligen dem som skrämmande och visste inte hur de skulle tolka det. Dock har jag kommit in i en hage med 25 Islandshästar där samtliga kan ha varit på lekhumör, och trots detta har de aldrig sprungit över mig, sprungit mot mig, gjort utfall osv, dom är mer flockbaserade än de andra raserna, du har inget att komma med på den punkten.

Detta har ALDRIG hänt mig med Islandshästar, jag har haft 6 - 7 islandshästar med mig vid grimskaft, har ridit med 4 hästar som handhäst och aldrig, ALDRIG har jag känt mig hotad av dem.

Du har uppenbarliga problem att acceptera våran syn på våra hästar, du är avigt inställd till allt som har med Islandshästen att göra, det visar du väldigt tydligt, jag står fast vid mitt erbjudande, du är mer än välkommen att rida på Yrpa en gång och få känna på hur det skall vara, inom kort kommer min andra häst, då kan du få känna på hur dom är så slipper du sitta och klanka ner på en ras som du inte har någon som helst koll på.

/Anna och Yrpa.

Lycanthrope skrev:

Pust vad du är snarstucken för att man tar ett exempel! Titta vad jag skrev innan på att samma ridskola idag har "vanliga" hästar där en skötare leder ut 3-4 st samtidigt. Sedan erkände Jan Lockwall själv att det varit stora lynnesproblem på halvbloden, vilket faktiskt diskuterats i halvblodsavelssammanhang så det bör inte vara en nyhet för den som känner till halvblod! Och det är precis vad alla veterinärer och hovslagare jag pratat med säger, från lokala sådana till de på djursjukhusen, att det är en fröjd att handskas med islandshästar jämfört med halvblod och det är halvbloden som utgör den största skaderisken! Procentuellt finns det inte lika många knäppa islandshästar som halvblod och det har sin förklaring i att på Island har man alltid slaktat, och slaktar, farliga och elaka hästar utan pardon medan i Sverige har man resonerat som så att går de inte att rida på så kan man ju tjäna mer på att sälja dem till avel än att slakta dem! Detta resonemang leder ofrånkomligen till att det blir fler farliga hästar inom en ras! Dessvärre finns risken att vi svenskar gör likadant med islandshästen och på sikt kan då liknande problem uppstå som bland halvbloden! Men vi är långtifrån där än! Men visst finns det även islandshästar med lynnesproblem, det har jag heller aldrig förnekat! Sedan är det ju olika vad man tolererar och kallar för lynnesproblem och jag kan säga som så att efter att ha haft väluppfostrade islandshästar runt mig i snart 12 år så är jag väldigt kräsen och intolerant vad gäller lynne och uppfostran!

Blev dubbelt inlägg, se nedan...

Det du råkade ut för att göra med att hästarna inte tillräckligt ser upp var människan är. Islandshästen som i generationer alltid gått i flock håller koll på var ledaren/människan är (om den växt upp i flock och fostrats rätt) och ser till att den inte springer på människan. Så det har både med ledarskap och flockbeteende och uppväxt att göra. Jag har en islandshäst som jag stör mig på därför att han gör inte riktigt som de andra. Om de andra blir skrämda ser de upp med var jag är så de inte rusar på mig. Men han kan bli skrämd av något annat och då måste jag vara snabb och nästan skrämma honom så han inte springer på mig. Han har fått samma uppfostran som de andra, men ändå har han inte samma uppmärksamhet i sina gener som de andra. De andra har liksom hela situationen och flyktvägen klar på sekunden medan han inte uppfattar hela sammanhanget lika tydligt och därför skulle kunna springa på en av misstag. De hästar du hade runt dig verkar vara lika ouppmärksamma i sitt beteende som den här killen är. Och det är väl det som säger något också. Ett fåtal islandshästar är så ouppmärksamma till sin natur medan väldigt många verkar vara det bland halvbloden. Men en bidragande orsak är också att människor förstör dem oftare genom att föda upp dem som trädgårdshästar utan att lära sig ett normalt flockliv i en stor hage. Men sedan reagerar ju islandshästar ofta bara med att hoppa till eller stanna och titta på samma situationer där de andra hästarna skenar iväg i panik.

Exempel: Jag hade 1 känslig islandshäst och 2 mer coola islandshästar tillsammans med en trygg welsh och en trygg dartmoor samt ett ganska lugnt fullblod. Alla ston. In i hagen hoppade 3 rådjur. Vad händer? Jo icke-islandshästarna fick panik och rusade åt motsatt håll. Islandshästarna ställde sig bara och tittade och sedan började den känsligaste av dem att jaga rådjuren varpå de andra två islandshästarna hängde på och dessa tre ston drev ut rådjuren ur hagen medan de andra tre icke-islandshäststona stirrade runt och frustade varnande i andra änden av hagen, så långt från rådjuren de kunde komma! Ärligt talat verkar flyktbeteendet vara starkare på andra hästraser och typiskt för hästar: rusa iväg 50 m först och sedan stannar vi och kollar vad det var som hände. Men islandshästarna stannar ofta och kollar först ifall de behöver rusa iväg! Med några undantag typ den knäppskallen jag har som jag retar mig på för att han studsar runt som en arab i uppvisningstrav när grannens tjur kommer lös utanför hagen, medan de andra bara nyfiket ställer sig och glor på tjuren!

sambaengi skrev:
Exempel: Jag hade 1 känslig islandshäst och 2 mer coola islandshästar tillsammans med en trygg welsh och en trygg dartmoor samt ett ganska lugnt fullblod. Alla ston. In i hagen hoppade 3 rådjur. Vad händer? Jo icke-islandshästarna fick panik och rusade åt motsatt håll. Islandshästarna ställde sig bara och tittade och sedan började den känsligaste av dem att jaga rådjuren varpå de andra två islandshästarna hängde på och dessa tre ston drev ut rådjuren ur hagen medan de andra tre icke-islandshäststona stirrade runt och frustade varnande!

Har vart med om liknande, fast då var det bara islandshästar samt att det var två älgar istället.

Vi skulle driva upp hjältarna och när vi kommer nerför backen, alla glada ihågen och skulle ta varsin häst så ser jag hur Gnyfari och Blossi står och stirrar bort mot av gränsningen till andra delen av deras hage, sakta men säkert kommer de andra hästarna gående och alla stannar på precis samma ställe och tittar på "faran". När en av dem börjar gå upp mot oss så går alla andra med, som om att de säger "nae, det där var inte farligt".

En annan gång när jag var ute på tur med 5 pers så stöter vi på en älg, ingen av hästarna rör en min när vi står och tittar på den, och hästen jag satt på tröttnade ganska fort och ville fortsätta gå.. FÖRBI den. Älgen vek som tur var undan innan vi fortsatte gå.

Men, detta har inte bara hänt mig med Islandshästar, utan när jag hade mitt hbl/fbl så var vi ute på en liten ridtur, det var jag och Baron, när vi är på hemväg (jag har multiont i baken efter en ridtur på c.a 2 timmar) så står en älg på vägen, det handlar om att rida förbi den och vara hemma efter 30 min, eller vända och rida tillbax och då rida 2 timmar till..) Så vi går förbi den, den står och glor, Baron är lite nervös och studsar en aning men gör som jag vill.. En bit längre fram ser vi en fjolårskalv och en tjur.. :crazy: men jag tänkte "nej då, dom stannar där (15 år gammal)." Så vi fortsätter förbi dessa med, men så bara 5 meter ifrån dom står en årskalv, då blev det för mycket för Baron så han tvärvänder och vill inte alls gå där mer och inte jag heller för den delen. Vi tar 2 timmars turen på väg hem igen.. :angel:

Men Baron var en tuff häst, han kom från Danmark och hade under sina första år fått växa upp i flock. Sen var han dessutom en häst som alltid ville vara sin ryttare tilllags och han visste vem som var ledare innan han ens kom i kontakt med människan, men han var även gammal, 18 år när vi träffade älgarna. Men söt var han, finns fortfarande ingen häst jag kommre älska som jag gjorde med den hästen.. :love: :love: :love: :love:

IrpaSnirpa skrev:
Men Baron var en tuff häst, han kom från Danmark och hade under sina första år fått växa upp i flock. Sen var han dessutom en häst som alltid ville vara sin ryttare tilllags och han visste vem som var ledare innan han ens kom i kontakt med människan, men han var även gammal, 18 år när vi träffade älgarna. Men söt var han, finns fortfarande ingen häst jag kommre älska som jag gjorde med den hästen.. :love: :love: :love: :love:

Du vet om att danskarna säger att svenska halvblod är knäppa och de förstår inte hur svenskarna står ut med sina knäppa hästar. Däremot förstår de att de åker till Danmark och köper halvblod som är vettiga i huvudet istället! :D Det var en dansk halvblod- och islandshästuppfödare som sade det till mig 2001 när jag var och hälsade på på stuteriet. Och de halvblod de hade verkade faktiskt coola! :cool: Men det finns givetvis trevliga svenska halvblod också. Min kompis har en valack som är supercool! :D

jo dom danska är fina.. Fast Baron var 3 när han kom till Sverige, då hingst e: Gay Baron. Skulle bli hopphäst, förstod inte meningen med att hoppa över fjuttiga bommar, bev dressyrhäst, såldes till ridskola där ingen ville rida honom för hans storlek (1.84) Köptes av C och I där jag började rida honom, först som hopphäst, men hoppa över pinnar? nej nej, då insåg vi hans potentional i dressyr. Var utbildad msv men vi tränade upp till L:A. Så skall jag någonsin ha ett Hbl igen så skall det vara ett danskt, men då skall jag åka dit själv och köpa den så man i alla fall vet hästens stam. 3 år tog det innan vi fick fram hans pappa.. :@

IrpaSnirpa skrev:
jo dom danska är fina.. Fast Baron var 3 när han kom till Sverige, då hingst e: Gay Baron. Skulle bli hopphäst, förstod inte meningen med att hoppa över fjuttiga bommar, bev dressyrhäst, såldes till ridskola där ingen ville rida honom för hans storlek (1.84) Köptes av C och I där jag började rida honom, först som hopphäst, men hoppa över pinnar? nej nej, då insåg vi hans potentional i dressyr. Var utbildad msv men vi tränade upp till L:A. Så skall jag någonsin ha ett Hbl igen så skall det vara ett danskt, men då skall jag åka dit själv och köpa den så man i alla fall vet hästens stam. 3 år tog det innan vi fick fram hans pappa.. :@

Har aldrig suttit på något så stort som 184! Hu! 172 var den häst jag hade som favorit när jag var 12. Kom faktiskt från Danmark. En knapstrup-fullblodskorsning och supercool! :D

sambaengi skrev:
Pust vad du är snarstucken för att man tar ett exempel! Titta vad jag skrev innan på att samma ridskola idag har "vanliga" hästar där en skötare leder ut 3-4 st samtidigt. Sedan erkände Jan Lockwall själv att det varit stora lynnesproblem på halvbloden, vilket faktiskt diskuterats i halvblodsavelssammanhang så det bör inte vara en nyhet för den som känner till halvblod! Och det är precis vad alla veterinärer och hovslagare jag pratat med säger, från lokala sådana till de på djursjukhusen, att det är en fröjd att handskas med islandshästar jämfört med halvblod och det är halvbloden som utgör den största skaderisken! Procentuellt finns det inte lika många knäppa islandshästar som halvblod och det har sin förklaring i att på Island har man alltid slaktat, och slaktar, farliga och elaka hästar utan pardon medan i Sverige har man resonerat som så att går de inte att rida på så kan man ju tjäna mer på att sälja dem till avel än att slakta dem! Detta resonemang leder ofrånkomligen till att det blir fler farliga hästar inom en ras! Dessvärre finns risken att vi svenskar gör likadant med islandshästen och på sikt kan då liknande problem uppstå som bland halvbloden! Men vi är långtifrån där än! Men visst finns det även islandshästar med lynnesproblem, det har jag heller aldrig förnekat! Sedan är det ju olika vad man tolererar och kallar för lynnesproblem och jag kan säga som så att efter att ha haft väluppfostrade islandshästar runt mig i snart 12 år så är jag väldigt kräsen och intolerant vad gäller lynne och uppfostran!

Jo det vet jag att det
r vanligare bland halvblodshästar, förmodlgien för att de inte gallras ut på samma sätt. jag skulle inte vilja ha en med lynnesfel, men har heller aldrig haft en. Så det är nog inte såååå vanligt ändå, men helt klart fler.

Rolle skrev:
Skillnaden är bara att det är tvärt om... ;) Det är vanligare med lugna Islandhästar i stabila flockar som man kan gå in med en hink morötter till, och ovanligt med Islandshästar som går på en. Med halvblod (som exempel bara) är det nog tvärt om, vanligare att folk inte går och ställer sig med en hink morötter mitt bland 10 st hästar och vanligare att de går på en.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Kan ju vara för att folk inte provar. Jag går alltid in t gänget i hagen på chaparral på somrarna, det är kanske en 30 hästar i stora hagen, aldrig vart problem där. Int eheller i nuvarande stallet, förra stallet.. Har aldrig vart med om att bli påsprungen eller något sådant, förutom två gånger. En gång av blandning av islandshästar / nordsvenskar, och en gång av en arab, som faktiskt kom att avlivas då den verklgien hade problem i huvudet.

sambaengi skrev:
Exempel: Jag hade 1 känslig islandshäst och 2 mer coola islandshästar tillsammans med en trygg welsh och en trygg dartmoor samt ett ganska lugnt fullblod. Alla ston. In i hagen hoppade 3 rådjur. Vad händer? Jo icke-islandshästarna fick panik och rusade åt motsatt håll. Islandshästarna ställde sig bara och tittade och sedan började den känsligaste av dem att jaga rådjuren varpå de andra två islandshästarna hängde på och dessa tre ston drev ut rådjuren ur hagen medan de andra tre icke-islandshäststona stirrade runt och frustade varnande i andra änden av hagen, så långt från rådjuren de kunde komma! Ärligt talat verkar flyktbeteendet vara starkare på andra hästraser och typiskt för hästar: rusa iväg 50 m först och sedan stannar vi och kollar vad det var som hände. Men islandshästarna stannar ofta och kollar först ifall de behöver rusa iväg! Med några undantag typ den knäppskallen jag har som jag retar mig på för att han studsar runt som en arab i uppvisningstrav när grannens tjur kommer lös utanför hagen, medan de andra bara nyfiket ställer sig och glor på tjuren!

Eeh? Och det har vad med saken att göra? Min yngling va lite rädd för rådjur o liknande i början, men inga problem nu. Det har jag aldrig haft problem med att d vart rädda för, varken älg, rådjur eller björn, som jag o ynglingen mötte en gång. Så det är nog inte som alla icke islandshästar är rädda för..

IrpaSnirpa skrev:
Here we go again.. ;)

Självklart finns det rötägg hos Islandshästarna med, det är det ingen som försökt sopa under mattan. .

Bra, låter så på vissa. :smirk:
IrpaSnirpa skrev:
Dina hästar är ju så snälla och jada jada jada. Men titta, det är våra här med, vi pratar enbart efter erfarenhet.

Jag blev omkullsprungen av en flock "stor hästar" den större delen var halvblod, unga som äldre. En trampade mig på knäet och det krossades, sedan jagade hästarna efter mig, som en lek tills jag på något sätt lyckats ta mig ur hagen, hur jag gjorde har jag än idag ingen aning om. och nej, det var ingen fråga om ledarskap, jag gick in och ut i den hagen minst 2 ggr om dagen 7 dagar i veckan och red samtliga utav de ridbara hästarna i den hagen dagligen, enda sättet det går att förklara på var att jag kom in i hagen i en dålig tajming, hästarna lekte och missbedömde avståndet mellan mig och dem när de sprang över mig, att jag sedan låg på marken uppfattade förmodligen dem som skrämmande och visste inte hur de skulle tolka det. Dock har jag kommit in i en hage med 25 Islandshästar där samtliga kan ha varit på lekhumör, och trots detta har de aldrig sprungit över mig, sprungit mot mig, gjort utfall osv, dom är mer flockbaserade än de andra raserna, du har inget att komma med på den punkten. .

Än en gång får du det att låta som att det vore normalt beteende hos storhästar? Jag har vart inne i hagar med stora antal stor hästar, som på chaparral där jag jobbar, och inte har det hänt nåt. Gått runt och delat ut godis osv, inga problem alls. Har som jag skrev i ett inlägg ovan i stort sett aldrig vart med om att det hänt nåt.
IrpaSnirpa skrev:
Detta har ALDRIG hänt mig med Islandshästar, jag har haft 6 - 7 islandshästar med mig vid grimskaft, har ridit med 4 hästar som handhäst och aldrig, ALDRIG har jag känt mig hotad av dem.

Du har uppenbarliga problem att acceptera våran syn på våra hästar, du är avigt inställd till allt som har med Islandshästen att göra, det visar du väldigt tydligt, jag står fast vid mitt erbjudande, du är mer än välkommen att rida på Yrpa en gång och få känna på hur det skall vara, inom kort kommer min andra häst, då kan du få känna på hur dom är så slipper du sitta och klanka ner på en ras som du inte har någon som helst koll på. .

Jag har inga problem med att acceptera eran syn, och jag är inte avigt inställd. Det enda är att vissa av er, återigen inte du, tycks tro att islandshästar aldrig attackerar, aldrig bråkar eller får skador. De är inte bättre än andra raser på det sättet. Tex nordsvenskar, inte går d runt o skadar sig oftare. Sen vet jag att halvblodshästar gör det, aveln går åt fel håll i de flesta fall. Och lynnet likaså. Hade själv inte köpt en sådan om jag inte hittat en sån fantastisk som jag gjorde (hannoveranare). Hans lynne är underbart.
Vadå känna på hur det ska vara?
Jag har en fantastisk relation till mina hästar, jag vet mycket väl hur det ska vara. jag har ridit islandshäst, jag gör det fortfarande nån gång ibland, så jag vet hur dem är.
Ni kan inte omvandla folk som inte är intresserad..

Men det är snällt att du erbjuder .. :)

IrpaSnirpa skrev:
/Anna och Yrpa.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 679
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 610
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite, Varning för långt inlägg. Igår när jag skulle ut till stallet, för att åka och träna hände en...
Svar
9
· Visningar
1 884
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka