Är det jobbigt att vara medryttare?!

Sv: Är det jobbigt att vara medryttare?!

Vad pösmagade ni var här då! Det är väl bra att Jossan_15 frågar om det är något negativt med att vara medryttare INNAN hon blir det?! Jag tycker det är så larvigt med alla hästägare som inte klarar av att man diskuterar medrytteriet på olika sätt utan bara förväntar sig underdånighet och evig tacksamhet för att man betalar för att sköta deras hästar. Det är dock inte vad diskussionen gäller här så till Jossan_15s fråga:

För mig tar det ca 3 timmar varje gång i stallet. Ibland har man mycket att göra på jobbet och då kan det vara en börda men oftast är det jätteroligt. Det jag gillar mest med att vara medryttare är att man kan styra så mycket själv, dessutom har min häst en bra ägare som man kan diskutera med om det är något som inte funkar. Det jag gillar minst är att behöva hjälpa till med stalltjänstgöring, framför allt eftersom jag inte vill ta på mig ansvaret för hästar jag inte känner och dels för att det kommer nya hästar hela tiden som jag inte har koll på. Det är ju inget som hindrar att du provar ett tag och fungerar det inte så försök hitta en ny lösning.

Senast ändrad:

Jag är medryttare i mina uppgifter ingår, mockning, göra i ordning foder, sköta om hans saker och att ta några fodringar i veckan eftersom han står i kollektivstall.

Jossan_15 skrev:
Hej!..jag ska kanske bli medryttare på en häst..Är det jobbigt att vara medryttare på en häst..jag ska i så fall bara vara där 2-3 gånger i veckan..Hur är det att vara medryttare. någon som är medryttare som kan berätta?! :)

Öh! Jobbigt?

Nog för att alla har tjatat om d så jag ska inte tjata.

Jag har precis blivit medryttare på ett fullblodssto 3 ggr i veckan (har dock skött 6 hästar innan).

Jag mockar den stora boxen full av halm, blir helt svettig och trött men efteråt får jag rida som belöning.

Fixar även fodret och putsar sadel och träns vid behov.

Behöver ej betala ngt men tror jag ska ge en liten summa då jag vet hur mkt det kostar att ha häst...

Lycka till

mino skrev:
Vad pösmagade ni var här då! Det är väl bra att Jossan_15 frågar om det är något negativt med att vara medryttare INNAN hon blir det?!
Jag minns den här tråden. Har bestämt för mig att hon samtidigt i en annan tråd skrev att hon skulle köpa egen häst. Det var därför jag svarade som jag gjorde iallafall.

Jossan_15 skrev:
Hej!..jag ska kanske bli medryttare på en häst..Är det jobbigt att vara medryttare på en häst..jag ska i så fall bara vara där 2-3 gånger i veckan..Hur är det att vara medryttare. någon som är medryttare som kan berätta?! :)
Det är lite jobbigt att vara medryttare. Du tar hand om hästen precis som om hon är din just den dagen.
Du (gör detta vanligtvis) tar in från hagen, fixar hästen, blandar mat och hö, mockar, rider, sopar, och allt som man gör en dag i stallet.
Du måste räkna med MINST 3 timmar i stallet, oftast minst 4 beroende på hur lång tid det tar att åka.
Ridningen är en väldigt liten del av själva "medrytteriet".

:)

Jag undrar dessutom varför alla blivit så griniga av tråden? Jossan frågade en fråga, varför kan hon inte få ett svar?

Jag tycker att det är väldigt roligt att vara medryttare, då man får känna på ansvaret att ha egen häst och får vara delaktig i hästen ridning och skötsel. Jag känner att jag varken har tid eller råd att ha en egen häst 7 dagar i veckan, så att vara medryttare 2 dagar är perfekt för mig :).

Det som däremot kan vara jobbigt som medryttare är själva resan till och från stallet, då jag själv inte får någon skjuts utan måste pendla med buss.

Tror vissa missförstår dig i din fråga.
Det jobbiga är med att vara medryttare är såklart att det INTE är din häst.Du kan inte rida när du vill och hur du vill utan måste fråga hästens ägare och följa de krav hon/han har!
Du kan tycka ägaren gör fel som har fel bett ger fel foder osv.
Men du kan inge göra för det är inte din häst och man får vackert finna sig i det och antingen fortsätter man rida sköta om hästen eller så säger man upp sig!
DET är jobbigt att just vara medryttare men det är ju inte jobbigt att ta hand om hästen=)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 814
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 859
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 873
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 742
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?