Är det inte det ena...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mia_R
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 286
  • Visningar Visningar 37 226
Sv: Är det inte det ena...

Oj, tänk om det blir vallfärder dit nu. :o
Jag kan sitta nere vid korsningen och sälja biljetter, alla intäckter går till mjölkersättning. :idea: ;)

ancan: Vi har ju hitills nappat honom innan utsläpp för att han inte ska försöka snutta på henne, men han kommer att nappas tillsammans med henne i fortsättning och får de nu snart dela box finns det nog chanser att han kommer att försöka snutta på henne med. :d :love:

underbart...jag har sett sådana där saker hända förr, med rätt märr så...håller tummarna för att mjölken rinner till på henne ordentligt!

Jag hittade ju inte kameran innan jag åkte igår och hur gärna jag än vill tänker jag inte köra ca 15 mil ikväll! Du får tåla dig. :D

Usch jag blir alldeles rörd, hemskt ledsen att mamman inte klarade sig, men också glädjande att moster tar hand om lillen :bow:

Din huvudrubrik ! Håller med. Vi har råkat ut för trubbel under några år. Man undrar varför man fortsätter ! Fick i år ett föl 2 ½ v för tidigt. Fick fölsjuka. Sedan trubbel med diarre. Håller fortfarande på. Men det är en fis i rymden mot andra dödsfall/ avlivningar. Lycka till med ditt fina föl .

Jag är verkligen jätteledsen för att G inte klarade sig men jag håller tummarna så de blir blå för att det blir en solskenshistoria av det hela... eller i alla fall så gott det går.

Tänker på er!!

Järvsöfax blev jättesjuk förra året. I en tidningsartikel läste jag att han hade Baron Gruffsjukan. Han var sjuk rätt länge, men blev frisk:)

Gud vad tråkigt! Stackars er och fölisen.

Undret jag hoppades på kom aldrig...

Slutet gott..?

Det blev ju inte som jag trodde och hoppades på i år, men när blir det som man vill? Jag törs knappt skriva att jag hoppas det värsta är över för den här gången, men just nu känns det trots allt ändå ganska bra, med tanke på omständigheterna. :bow:
DSCN1175.JPG

"Kanaljen" växer och frodas och springer så fort de små benen bär bland äppelträden, bus, bus, bus! :bump:
DSCN1168.JPG

"Mamma" Allegra har mest mat i huvudet men håller kollen på honom och även om det är rusher på egen hov i hagen så följer han henne som en skugga dit hon går. :love:

Sv: Slutet gott..?

Jag blir lite nyfiken bara, har han lyckats dia igång "mamma"? Eller är det ren ersättningsdiet som gäller?

Juvret började ju svälla lite på henne, men eftersom jag har fått jobba häcken av mig med långa pass på jobbet hade jag tyvärr inte möjligheter att massera och provdra så mycket som jag antar att jag borde gjort, så det krympte igen. Jag tror inte att han har försökt snutta något utan han får enbart mjölkersättning för tillfället. Än så länge nappas han men vi kommer att försöka få honom att dricka ur hink nu. Det bli enklare framförallt nu när mängden ökar och de snart kommer att slussas in i den övriga flocken av mammor och småttingar. En del av de stona låter andra föl snutta, men om han kommer att försöka med någon av dem har jag ingen aning om. Det skulle ju bli lite billigare för mig om han kan tjuva sig en och annan slurk här och där. :angel: :D

Vad underbart!
Jag är så glad för er skull att det går såpass bra, och även om han inte kan dia så har han ju fått en mamma!:)

Jättefin fölis:love:

Senast ändrad:

Ta inte på dig skuld för det...oxå.
Jag vet av erfarenhet (mest på kalvar iofs) att dom små "djurbarnen" mkt fort blir bekväma och inte "orkar dra mjäklen" ur stoets ljuver när de väl fått smak på nappflaska. Förmodligen för att de där inte behöver suga lika intensivt, samt att man ofta lär dom dia i "fel vinkel", vilket gör att det blir bekvämare för dom än att stå och krångla under stoets mage...

Huvudsaken är att han har ett sto som uppfostrar honom, ger honom moderns trygghet, samt leder honom in i ett framtida flockbeteende!

Ja, visst är det bekvämt för honom när maten serveras ur flaska och han slipper krångla med att nå och byta spene mitt i allt ätande. Det är som det är är, det viktiga är ju som sagt att han har andra hästar att präglas på och får lära sig hur man uppför sig. Det underlättar betydligt att rackarungen kommer att ha fullt med andra föl att leka med istället för att han ska försöka leka med oss. :crazy:

När det gäller hans mor har jag svårt att släppa att hon kanske hade levt om jag gjort något annorlunda, om det är något som jag borde gjort eller inte gjort? :confused: Hon hade svårt att släppa vinterpälsen i år, jag borde nog kollat med veterinär. Likaså blev jag ju osäker på om hon hade ett föl i magen eller kastat utan att jag sett det när hon gick ner i vikt tillfälligt i mars, men hon åt och hösilaget var bra så jag trodde inte det var någon fara. :( Hon verkade piggelin så jag tänkte att det bara var jag som var nojig, men hade jag gjort något då så hade hon kanske inte blivit dålig sen? :cry:

Lätt att vara efterklok, men jag tror inte du behöver känna skuldkänslor.
Visst kan man ha gjort det o det... men sen kanske det iaf var just det du gjorde som blev bäst.

Vad underbart att se den lille så fin och frisk i hagen!!!

Att du orkat kämpa på......jag vet inte hur jag själv skulle orkat ärligt talat, men man gör väl bara det man måste.

Försök att släppa lillens mamma.
Visst kan man alltid ha gjort annorlunda, med det behöver inte betyda att slutfacit hade ändrats i alla fall.

Låter som en bra ide att lära honom dricka ur hink nu.

Hur tror du högt älskade kommer att reagera när de ska ut i flocken?
Anser hon nu att han är hennes?

Ja, med tanke på att hon varit väldigt upprörd hittills då han fått sin antibiotika så tror jag nog att hon kommer att ha åsikter även när de släpps ihop i flocken. Han vet ju var han hör "hemma" och hon blir orolig om han försvinner så det ska nog gå bra. De får gå några dagar till i separat hage innan vi släpper ihop dem med de övriga, kanske till helgen? :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 622
Senast: Sol
·
Hundhälsa Jag är så jävla ledsen :cry: hemkommen från veterinären då jag bokat tid för hältutredning på "gammel"hunden då haft många symtom på...
Svar
15
· Visningar
4 080
Senast: nilie
·
Hästvård Genomgår just nu det värsta dygnet i mitt liv. Tankarna snurrar och det finns liksom inga ord. Jag vet varken ut eller in. Bara att... 2
Svar
31
· Visningar
5 186
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens... 2
Svar
26
· Visningar
6 010
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10