Är det inte det ena...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mia_R
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 286
  • Visningar Visningar 37 226

Mia_R

Trådstartare
Väntar just nu på hästambulansen för vidare transport till Ultuna... :cry:

De ringde från stallet för 1 timme sedan att mitt nyfölade sto är dålig. Veterinär har varit ute och hon står just nu med dropp i väntan på transporten in med sin lille kille. Jag ska åka och möta dem där om en stund men först måste de ta sig genom rusningstrafiken i Sthlm innan de är framme. Jag vet inte så mycket just nu men befarar så klart det värsta då hon har fått en infektion och har blodig avföring från tarmen och mår väldigt dåligt.

Någon som har varit med om något liknande? Jag är så rädd att förlora henne och fölis.... :cry: :cry: :cry:
Tack och lov för utökad försäkring!

Sv: Är det inte det ena...

Jag kan inget om sådant, men jag ska tänka på er och hålla tummarna. Kan förstå att du är hemskt nervös..
Lycka till
Kram U

Nej vad tråkigt!

Hoppas Ni har susat förbi oss nu då och är på plats och får bästa hjälp som kan fås!

Jag håller alla tummar jag har! Fast det låter ju inte så kul...

Neeej!!!

Åh vad jag lider med dig och stoet!

Hoppas innerligt att hon får rätt hjälp och tillfrisknar!

Förstår att Du är rädd och orolig...

Håller tummarna för att allt går bra!!!

Usch, usch, usch - det låter inte bra. Jag har en granne som har varit med om liknande, och det slutade inte bra. Det stoet hade en fått en förlossningsskada mellan slidans tak och ändtarmen, och den fölungen blev flaskuppfödd tyvärr.

Hoppas det går bättre för ditt sto.

HUr har det gått för er? Uppdater är du snäll, vi håller tummarna för ditt sto.

fy!!!! Mina tankar är med er , vi här hemma håller tummarna för att det låter värre än det är!

Åh herregud! Jag kan nästan börja gråta med bara tanken på att något skulle hända min häst så jag förstår verkligen hur du känner dig!! Jag ska tänka mycket på dig och ditt sto och hoppas på det bästa!! Hör av dig! krams..

Jag håller alla tummar jag kan för att det ska gå bra! Fy, stackars er:cry:
Ambulansen åkte precis när jag lastat av mitt sto som skulle ul:as på stationen idag. Undrade just vad som hade hänt:(

Håller tummarna hårt för er!

*kram*

Tänker på er och hoppas allt skall gå vägen !

Men Mia!!!!!!

Håller för allt i världen att det går vägen denna gång!

Kan jag göra något för dig så hör av dig!!

Stor kram.

Jag kom nyss hem, kan inte göra något ändå men det ser väldigt illa ut. Oddsen är 20 - 80 till vår nackdel. Hon får smärtstillande, plasma och när jag åkte så var hon inne på 40 l dropp. :( Känns rätt tungt, de vet inte vad som är fel eller orsaken. Hon var som vanligt igår kväll och i morse var det Sthlms blodbad.

Hon har legat och kastat sig i boxen så huvud och ögon är uppsvällda och såriga, benen såriga och hon var svårt uttorkad med kraftiga, blodiga diaréer. Tack och lov så har hon snabbt fått hjälp med smärtstillande, dropp och antibiotika och veterinären ringde efter ambulansen men pga trafiken så tog det ändå några timmar innan hon fick komma in. Det var inte ens säkert att de skulle ta emot oss pga överbeläggning, men de lyckades få till en ledig box på isoleringen så vi slapp försöka med Strömsholm. Jag vet inte om hon hade överlevt transporten dit. :crazy:

Fölis mår tack och lov väldigt bra och hade klarat sig nästan oskadd undan mammsens boxdemolering. Lite småsår på bakbenen är allt vad vi kunde se men han villl inte låta sig nappas och G har ingen mjölk åt honom så den stackaren har en sond fastsydd nu så han ska få i sig mat. Han är ändå där och försöker dia men utan större framgång.

G har troligen en kraftig grovtarmsinfektion men de vet inte säkert och proverna pekar inte åt något håll. De försökte ta prov på bukvätskan för att se om det ens är lönt att försöka rädda henne men inte en droppe kom ut. De blev inte klokare efter att ha pratat med den veterinär som gav första hjälpen i morse men hon har väldigt mycket toxiner i blodet och riskerar cirkulationskollaps, hjärta och njurar kan lägga av när som helst och hon har mycket gaser i både mage och tarmar.

Själva ögonen har klarat sig från sårskador iaf, alltid något. De har sköljt henne för att se om det kunde vara livmoderinfektion som spökar men inte, hon är hur fin som helst efter fölningen. Skulle det vara något som behöver opereras kommer hon att tas bort då hon inte är i skick att sövas.

Diaréerna har avtagit och hon la en snustorr blodfärgad hög först pga uttorkningen, men tack vare droppet så har avföringen börjat få normal konsistens även om det fortfarande är blodigt och det rinner lite blod från anus ibland. Hon är väldigt svag och har dålig cirkulation, får se om hon överlever natten eller om de ringer och meddelar annorlunda. :cry: :cry: :cry:

Men fy vad hemskt!:crazy: Och vad hjälplös man känner sig när man inte kan göra något... Håller alla tummar för att det slutar lyckligt.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 622
Senast: Sol
·
Hundhälsa Jag är så jävla ledsen :cry: hemkommen från veterinären då jag bokat tid för hältutredning på "gammel"hunden då haft många symtom på...
Svar
15
· Visningar
4 080
Senast: nilie
·
Hästvård Genomgår just nu det värsta dygnet i mitt liv. Tankarna snurrar och det finns liksom inga ord. Jag vet varken ut eller in. Bara att... 2
Svar
31
· Visningar
5 186
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens... 2
Svar
26
· Visningar
6 010
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka