när du uppenbarligen inte klarar att sköta de ekonomiska åtaganden du redan har. Börja spara!
Att säga till en person att denne "uppenbarligen inte klarar att sköta ekonomin" på grund av en betalningsanmärkning av en skitsak, dvs TV-lisens eller en parkeringsbot - det tycker jag är att vara allt för generell.
Många människor gör bort sig någon gång och missar en inbetalning, samt dess påminnelse (och numera får man bara en) vilket innebär att de inte kan hyra lägenhet, skaffa telefon eller låna ens en liten summa pengar på flera år. Jag tycker inte det är rimligt. Har man jobb, en välordnad ekonomi och kanske papper på att man betalt sin hyra i tid under flera år så tycker jag visst att en bakn eller ett kreditinstitut kan ta en risk med att ge lån. De TJÄNAR ju pengar på det!
Jag förstår inte logiken i att förlora en kund för att denne inte betalat en räkning på 500 kr en gång i tid. Om man däremot har obetalda skulder hos kronofogdemyndigheten, det är en annan sak - anser jag.
Men kanske är jag bara amerikaniserad i största allmänhet och tycker att kapitalism handlar om gambling från båda parter.
20000 är dessutom en struntsumma för en bank. Betalar inte låntagaren så lider hon mest själv och skulle inte banken få in pengarna så är det väl inte hela världen. Livet är fyllt av risker, även för företagare. Vad gäller bankerna så gör de sådana vanisnniga vinster ändå!
Jag reagerar väldigt negativt på att människor som har gjort små förseelser skall dömas hårdare än de människor som kanske både skattefuskar, har bulvanbolag eller försätter företag efter företag i konkurs alltid klarar sig - på ett eller annat sätt.
Nu blev mitt svar lite generellt. Jag menar inte att trådskaparen visst har råd att ha extra häst, för jag vet inget om hennes ekonomi. Personligen hade jag sparat ett år först eftersom jag ogillar att betala dyra pengar för små lån, men vi är alla olika. Det jag diskuterar är principen.