Är det här ett rimligt/vanligt avtal?

vix

Trådstartare
Hane säljes med rätt till 2 parningar till halva inköpspriset. Jag har aldrig varit i fodervärds världen :o

Om jag inte tänker fel så är det väl precis så det brukar vara. Sedan gäller det ju att ha klart för sig vem som står för försäkring m.m. också.

Köpekontrakt med bibehållen avelsrätt innebär rätten till 3 parningar med minst en levande valp vid 5 veckors ålder. Då säljs hunden till halva priset och resterande del betalas med utlåning av de tre parningarna.

Det är ett bra avtal då det egentligen brukar vara 3 parningar vid köpeavtal med bibehållen avelsrätt - så helt okej:)

Citerat från SKK:
"
Köpeavtal med bibehållen avelsrätt
Köpeavtal med bibehållen avelsrätt innebär att valpen/hunden säljs till halvt ordinarie pris. Resten av hundens värde erläggs genom att uppfödaren behåller avelsrätten, det vill säga rätten till en valpkull (om minst en valp som uppnår fem veckors ålder) för en tik eller tre valpkullar (om minst en valp som uppnår fem veckors ålder) för en hanhund.

Enligt köpeavtal med bibehållen avelsrätt gäller avelsrätten för såväl tik som hane till dess att hunden fyllt fem år. Har avelsrätten inte utnyttjats dessförinnan förfaller den utan rätt för överlåtaren att få någon ersättning.

Vid köp med bibehållen avelsrätt är det viktigt med ett gott samarbete och en bra relation mellan uppfödare och köpare. Det är därför angeläget att båda parter noga läst igenom avtalets villkor, såväl framsida som baksida, och att båda har en realistisk uppfattning om vilka förväntningar man kan ha på varandra."

Det betyder då att hunden snart är 5 år och avtalat bör då vara ungefär lika gammalt.
Jag är inte så säker på att 5-års regeln gällde för hanar vid bibehållen avelsrätt på den tiden.
Undrar om inte det var möjligt att ha det upp till 7 år då för jag tror att reglerna ändrades relativt nyligen.

Kan inte tänka mig att ändring i reglerna påverkar gamla avtal retroaktivt. Men det hänger så att säga på hur reglerna såg ut då avtalet tecknades.

Okej! Då äger jag snart min hund till 100% då:D

Det betyder då att hunden snart är 5 år och avtalat bör då vara ungefär lika gammalt.
Jag är inte så säker på att 5-års regeln gällde för hanar vid bibehållen avelsrätt på den tiden.
Undrar om inte det var möjligt att ha det upp till 7 år då för jag tror att reglerna ändrades relativt nyligen.

Kan inte tänka mig att ändring i reglerna påverkar gamla avtal retroaktivt. Men det hänger så att säga på hur reglerna såg ut då avtalet tecknades.

Självklart gäller det avtal som skrevs under när man tecknade avtalet - saker ändras med jämna mellanrum och detta är det avtal som gäller nu för SKK-anslutna uppfödare:)

Allting står ju på det avtal man skriver under, så det är bara att läsa innantill.

Hane säljes med rätt till 2 parningar till halva inköpspriset. Jag har aldrig varit i fodervärds världen :o

Tycker det låter som ett rätt bra avtal! Nu har jag "bara" haft hanhundar på helfoder, men i våra avtal har vi haft 5 parningar/5 år beroende på vad som kommer först, så ett avtal med bibehållen avelsrätt borde rimligtvis kunna vara 2-3 parningar eller den ålder man kommer överens om.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 945
Senast: AraSlei
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 379
Senast: Strandad
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 233
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 894
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30