Är det fult att sälja "dyra" hästar/ponnyer?

break_a_leg

Trådstartare
Varför är det så många hästar/ponnyer som iaf på Bukes annonssidor har utgångspriset 1 kr? Vad jag kan utläsa så är det ju oftast de hästar som troligen kostar sexsiffriga belopp som har detta "pris". Varför är det sånt hysch-hysch när det gäller priset på bra hästar/ponnyer när de annonseras ut? De som rör sig i de kretsarna kring dessa ponnyer vet ju allt som oftast vad de flesta ponnyer inbringat vid försäljning iaf....

Sv: Är det fult att sälja "dyra" hästar/ponnyer?

Jag vet flertalet som vill att köparen lägger bud på hästen efter dom kollat på den och provridit, då är detta hästar i 100.000+ kategorin
Sen när jag har lagt ut annonsen här på buke för annans räkning så har jag skrivit 1kr, men annonsen kanske har legat under 50-70.000 så köparen vet ju i vilken prisklass det är ungerfär.

Det kan vara så att man inte har ett exakt pris utan vill mer få ett bud på vad köparen är villig att ge och sedan diskutera fram priset.

Eller så är det som i "respektive"tråden, fult att "prata" om pengar.;)

Men folk kan ju inte ens lägga annonser på rätt ställe, medryttarhäst önskas kan man ju hitta på häst säljes, så hur ska man ens våga anta att de har lagt den i "rätt prisklass"???

Men ponnyannonserna saknar ju "prisklasser", där är det inte lika rätt att veta att man är i rätt kategori för sin plånbok!

Min erfarenhet är tvärt om, att de som står på 1 kr är när priset är diskuterbart, eller när annonsen varit ute i hundra år till högre pris, och hästen fortfarande inte sålts.

Ja du, man kan ju ringa och fråga i vilken prisklass på ett ungefär det är tänk
huh_2.gif

Man kan lägga annonsen intte på dom prisindelade kategorierna ju, de är flertalet som gör det.
44.gif

om man är osäker på pris så skriver man inte ut det. På bukes annonssidor måsste man skriva ut ett pris o då skriver man 1. kannske?

Precis, jag hade gärna skrivit "Pris Disk" men det går ju inte i "Pris rutan"

Min erfarenhet är att de som har 1 kr som utropspris är de som ska ta överpris för hästen/ponnyn. Bara uttrycket "dyr" skapar ju en sådan känsla. Men ofta i annonser i t ex Ridsport, skriver folk inte ut priser. Man kan ju i vissa fall gissa till sig pris, men i övrigt besparar det ganska mkt tid om man vet vad de vill ha. Men just det här "Obs! Dyr" tycker jag är ett ganska fånigt uttryck. Dyr = Överpris?

Ofta de hästar som haft den bemärkelsen är ponnyer som sålts för ca 250 000 kr. Och en ponny må vara hur bra som helst, men jag skulle ändå aldrig betala 250 000 för den. Aldrig.

Jag lägger ut ofta annonser åt andra. Då tycker inte jag har att göra med vad hästen kostar, jag vill inte lägga mig i för det är inte min sak att veta. Därför skriver jag 1 kr i pris rutan.

Sätter jag ut egen annons skriver jag priset som är begärt.

Kram Favina :bump:

Kan ju vara så att de inte vet vilket pris de ska sätta heller!
Om jag skulle sälja min pålle så skulle jag inte heller sätta något pris utan om folk frågade vad vi hade tänkt för pris så skulle jag säga hur mycket han kostade och sen får de väl komma med ett bud på vad de tycker han är värd eller vad de är beredda att betala, Sen får man väl se om man accepterar det!
Men för mig är inte priset så viktigt huvudsaken han kommer till ett bra hem, till någon som har ett bra upplägg, bra tränare, engagerade föräldrar osv.. Jag lånar hellre ut honom än att sälja till vem som helst! Men

Det är precis som de andra skriver men det kan också vara så att man helt enkelt inte vill att människor ska veta vad man säljer ponnyerna för. Många ponnyer är lätta att räkna ut vilka det är och man kanske inte vill att det ska snackas.

Jag skriver dock alltid ut priset. Årkar inte med alla onödiga telefonsamtal och dessutom är det inte diskuterbart.

Rumpnissen skrev:
Det är precis som de andra skriver men det kan också vara så att man helt enkelt inte vill att människor ska veta vad man säljer ponnyerna för. Många ponnyer är lätta att räkna ut vilka det är och man kanske inte vill att det ska snackas.

Jag kan säga så mycket som om att det snackas massor bland alla föräldrar i ponnysvängen :smirk: Jag vet prislappen på många av de ponnyer som ligger på högsta nivå, snacket går liksom...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja jag börjar faktiskt undra. Har några ytligare bekanta som ska köpa häst. De är inte jättehästkunniga och för några månader sen var vi...
2
Svar
22
· Visningar
4 203
Senast: Dempe
·
S
Hästmänniskan Igår hade jag och min sambo en intressant diskussion efter att en vän sagt till mig att det inte alls är ovanligt att folk köper "dyra"...
2
Svar
38
· Visningar
4 658
Senast: Raderad medlem 94602
·
B
Ekonomi & Juridik Hej! Nu behöver jag 1, gnälla av mig! 2, undrar vad ni hade gjort? Min dotter fyller år om två veckor. Vi har letat efer ponny till...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 282
Senast: Masse
·
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 377
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar