Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Maken fick frågan på en tävling om han var "BOB".
"Bob?", sa maken
"Ja, Bär O Betalar..."
Visst är ridsport relativt dyrt även på låg nivå, men att komma upp i elit är dyrt oavsett vilken sport du väljer. Det är kanske inte alltid det finns utrustning som motsvarar en häst på x antal tusenlappar men kringkostnaderna är stora i de flesta idrotter på hög nivå.
Resor land och rike runt, anmälningsavgifter, träningar etc. Är det sedan ungdomar som är beroende av att minst en förälder följer med så kommer ännu mer kostnader in som många inte tänker på, ledigt från jobbet, övernattningar, resor m m.
Vår son tävlade i motorsporten, och det kan jag säga att där ligger hästeriet i lä vad det gäller kostnader!!!
Precis som när det gäller allt annat så får man vad man betalar för. En dyr häst är oftast, jag säger oftast för det är så, "bättre" än en billig. Den är bättre uppfödd, har en stam som borgar för bra gener, bättre utbildad. Så även om jag inte vill nå eliten med min fina dyra häst så har jag en frisk och hållbar häst som sedan inte kostar en förmögenhet i en massa behandlingar och annat skit. Alltför många fixerar sig vid inköpspriset i s f att tänka att det är en engångssumma som jag sedan kan ha glädje av i många år. För som sagt det kostar lika mycket att sko en dyr häst som en billig. Jag kan inte pruta på stallkostnaden för att jag köpt en häst för 5000 kr.
på riktigt hög nivå vinner man visst mkt pengar, till exempel i global championstourklasserna vinner man 90 000 euro! Världscup får man 300 000 kr ca i pris pengar. Global champions finalen är vinsten på 3 miljoner kr. Men ryttare behöver såklart sponsorer, men de tjänar visst pengar, inte minst på hästförsäjlning som de flesta sysslar med.
Hästen kostar efter den kapacitet. Ju bättre häst ju dyrare, det går inte att hitta en häst som kan gå 1,50 för 50 000. Du kan köpa ett föl och ha jävligt tur, men annars är det bara att ta fram plånboken.
Maken fick frågan på en tävling om han var "BOB".
"Bob?", sa maken
"Ja, Bär O Betalar..."
Många killar/män har ju svårt att se faschinationen med att "leka med maten". Men det är ju bara en fråga om vad som intresserar en person! Samma killar ställer sig ju ofta helt frågande till omgivningens förvåning att lägga tiotusentals kronor på bilar och MC som ju är något killar ofta gör.
Min man (som inte är hästintresserad men sponsrar både fru och döttrar ) brukar säga att hästar är inte det snabbaste sättet att bli fattig på, men det säkraste!