Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?Fortsättning

Jag å sonen håller tummen på fredag och att det blir en lycklig dag :)
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

Hmm, jag kan tydligen inte läsa...läste Buke-fallosar...:o

Jaja, trött efter en lång jobbdag

Håller alla tummarna nu att allt går vägen och det blir både ponny och försäljning av häst! Jag hade i alla fall inte betalat in 10.000 utan att vara säker på att jag skulle köpa hästen. Så rik är jag inte. :)
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

Jo det gäller bara att hitta de seriösa oftast så är ju första intrycket att allt är bra men sedan när allt är klart så visar det sig att det bara var skit.

När ska hästvärlden rycka upp sig då?
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

Håller alla tummarna nu att allt går vägen och det blir både ponny och försäljning av häst! Jag hade i alla fall inte betalat in 10.000 utan att vara säker på att jag skulle köpa hästen. Så rik är jag inte. :)[/QUOTE]

Tack för tumhållandet, det uppskattas.

PS Det var inte 10 000 utan 1000, men jag tar ingenting för givet.....
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

Har följt din tråd, o du ska se att det nu ordnar sig:) Har själv en dotter som var likadan, vi hade tur och hittade rätt häst på en gång, tyvärr tröttnade dottern, det är bara fotboll för henne. Vår lilla shettisdam blev såld på två dagar, hon var då ganska känd i trakterna här hemma, supertrevlig, 110% säker i all hantering o ridning, folk ringde och bjöd över varann, men jag var överpetig med köpare, ville hon skulle få det bra, idag får jag mail o bilder på henne, så bra har hon verkligen fått det. Lycka till nu och uppdatera hur allt blir:)
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

Enkelt svar NEJ det gör det inte!
Ett tips till ta med en utbildad samt erfaren häst massör eller liknande som kan ge dig fler svar på om det kan finnas problem med hästen. Framtida problem kan avhjälpas via att hitta en bra häst att börja med. Jag skulle inte gå till större industri stall utan försöka köpa privat. Mycket mindre risk att få en häst med något dolt "fel"
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

Nu måste jag faktiskt protestera. Jag hade hellre veterinärbesiktigat än tagit med en hästmassör. Och dolda fel är dolda, det är fel som inte någon av parterna vet om.

Du kanske menar att större försäljningsstall har lättare att dölja fel de är medvetna om, men å andra sidan har man faktiskt konsumentköplagen att stödja sig mot när man köper av näringsidkare, vilket är betydligt säkrare än köplagen (när man köper av privatperson som privatperson).

Personligen har jag inget emot försäljningsstall med gott renommé, man kan se flera hästar på en gång och som sagt: konsumentköplagen.
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

Nu måste jag faktiskt protestera. Jag hade hellre veterinärbesiktigat än tagit med en hästmassör. Och dolda fel är dolda, det är fel som inte någon av parterna vet om.

Du kanske menar att större försäljningsstall har lättare att dölja fel de är medvetna om, men å andra sidan har man faktiskt konsumentköplagen att stödja sig mot när man köper av näringsidkare, vilket är betydligt säkrare än köplagen (när man köper av privatperson som privatperson).

Personligen har jag inget emot försäljningsstall med gott renommé, man kan se flera hästar på en gång och som sagt: konsumentköplagen.

Jag skulle då aldrig ta med en veterinär ut...
Jag skulle ta med en massör ut och om den personen anser att det inte är något fel på den tar man hästen till en veterinär för slutgiltig besiktning.
Understryker att en massör inte är en veterinär men kan ge en bra bild av en häst inte en slutgiltig bild av den.
Vad jag ser är att ett försäljnings stall skriver i kontrakt att när hästen är såld är den såld inga återköp. Skriver du under detta gäller detta. Detta gäller även över konsumentköplagen står det i kontraktet att dolda fel inte är giltigt skäl till återköp så är du körd.

Jag har personligen varit ute och inspekterat hästar som folk köpt av stora välkända försäljnings stall dessa hästar var både halta och hade andra problem som en veterinär fick ta hand om. Min tro (då jag inte var närvarande vid inspektion samt köp) är att hästarna var "dövade" så nej jag tror mer på privata hästägare även om det är svårare att hitta en häst.
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

Nu är du helt ute och cyklar.

Konsumentköplagen är INTE dispositiv. Oavsett vad man skriver i kontrakt står konsumentköplagen över detta. Du kan inte avtala dig till ett sämre skydd än konsumentköplagen ger, om det är en affär mellan näringsidkare och privatperson. Aldrig.

Jag föreslår att du sätter dig in i detta innan du ger tvärsäkra svar på ett öppet forum, det kan få rätt tråkiga konsekvenser om någon tror på felaktigheterna.

Har varit med om betydligt fler privatpersoner som ljuger och bedrar än seriösa näringsidkare. Senast i dagarna fick jag åter bevis för detta.
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

Det där med massör, el equiterapeut som jag anlitar ska jag faktiskt komma ihåg om jag nu skulle leta flera hästar. Tror faktiskt att de kan ge ett bra komplement till hela bilden men jag kommer ändå att besiktiga så länge det är en häst som är riden åtminstone. Idagsläget är det beslutat om en besiktning av en liten russflicka på fredag, av veterinär. Säljaren är ett mindre stuteri och känns seriöst så här långt. Men inget är att ta för givet...
Min unghäst ska inte besiktigas pga sin låga ålder vilket köparen själv avgjort.
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

Ja jag fasar iaf för nästa år då jag ska ge mig ut i hästköpardjungeln igen. Ska först och främst utnyttja alla kontakter jag har vilket är ganska många o se om det dyker upp nån trevlig sak, men jag vill helst slippa åka på annonser efter alla historier man hört.
Usch fy hoppas att allt löser sig med unghästen också nu.. och att det är en bra köpare.
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

kl

Har suttit o läst tråden här och är glad att det verkar ha ordnat sig :)

Eftersom trådens rubrik lyder "finns det inga ärliga hästköpare/säljare"
vill jag svara, jo de finns det.. :)

Jag köpte min unghäst i våras av en super trevlig tjej som gav mig en väldigt fin bild av hästen innan vi körde o kollade på henne. Även brister berättade hon ;) Allt gick hur smidigt som helst.

Var även och kollade på en annan häst innan henne som jag också kan ge en eloge till säljaren som var mycket trevlig och uppriktig, slutade dock inte i affär men det gör det inte alltid.

Så DET FINNS ärliga säljare ja :)
Och även ärliga köpare, det gäller väl bara att slå ihop dom här personerna :D

Lycka till med era hästköp/sälj alla
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

KL
Jag tycker inte det finns någon nästan som är helt ärlig, självklart finns det många men dom flesta verkar hålla tyst om mycket. Dom flesta verkar bara vilja få ut så mycket pengar som möjligt och bli av med hästen snabbt.

En gammal vän till mej sålde för inte så längesen en häst som haft problem med inflammationer och som är väldigt stressad till en ridskola. Inte ett ord om alla behandlingar, ingenting om att hästen inte kan ridas ut eller liknande, dessutom till ett väldigt högt pris, iallafall ett såpass högt att man förväntar sej att kunna träna hästen på en normal nivå. Usch, där föll allt hopp om att folk faktiskt är ärliga.

Är fruktansvärt glad att jag inte är ute och letar häst nu och nästa gång jag är ute och letar så ska jag se till att kolla upp allt om hästen, ska inte lita på ett ord säljaren säger förren det är bevisat.
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

Tack igen för era svar....
Trevligt att läsa några som upplevt positiva affärer. Det har jag nog faktiskt inte gjort själv, inte som köpare, men ett par gånger som säljare. Inte ens den sista ponnyn vi köpte, som jag gillar skarpt och han kommer att stanna, men jag skulle aldrig svarat på den annonsen som säljaren gjorde, efter en lämplig familjeponny till ganska små barn. Han är alldeles för tittig och grön för det (vilket vi inte upptäckte under provridningen och vi fick inte ha honom på prov)! Och när jag ridit ut första gången mailade jag dem och frågade hur mycket deras dotter ridit ut själv med honom, och det var ju någon enstaka gång...När jag frågade om hon red ut på honom själv menade jag ju inte; har hon gjort en eller två gånger, utan om hon gjort det regelbundet... Oärliga svar tycker jag och jag är glad att jag ska rida honom några år nu och inte en tioåring!
Men några bra försäljningar har jag nog gjort när jag tänker efter, har ju faktiskt kontakt med flera av köparna än idag.
På tal om att sälja, så fick jag ju in handpenning på 1000 kr i måndags. Nu visar det sig att köparen inte lyckats få något lån än, så nu får vi se vad som händer. Detta beror på att hon har två boenden då de har sin gård till salu. Nu skulle sambon också skriva på så vi får väl se...om turen verkligen har vänt!? Köparen säger att hon ändå ska åka till oss till helgen och verkar vilja komma överens om något alternativ om det inte är klart till helgen. Alternativer innebär i af inte att hästen lämnar gården utan att jag fått betalt.
Russflickan lär vara sval i alla hovar igen så nu håller vi tummarna inför besiktningen imorgon!
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

När ska hästvärlden rycka upp sig då?[/QUOTE]

Det undrar jag med. Jag har dessutom haft annons ute på både hästtransport och sadel nu. Två personer har mailat flera gånger med frågor, jag har mätt och fotat osv, sedan inte ett ljud.... Kan man inte åtminstone skriva en rad att nej tack! Har själv varit noga med att svara på alla som hört av sig och jag har alltid meddelat om jag inte velat köpa häst eller vara jag tittat på-borde inte det var allmän hyfs bara??? Eller? I sämsta fall kan man ju skriva att om jag inte hör av mig denna veckan så blir det inget i siste mailet.
Tre har hört av sig om sadeln, en mailade nej efter fler mått:), en ringde och sa att hon skulle hämta sadeln tre dagar senare men ringa dagen efter för tid. SMS:ade 2:a dagen men fick ej svar. Ringde en vecka senare och då hade hon bestämt sig för att köpa en ny sadel istället, varför inte meddela det då??? Den andra tjejen ville ha sadeln skickad bums och skulle maila sin adress samma kväll. Efter två dagar sms:ade jag och undrade om hon fortfarande var intresserad, det svarar hon att hon är....men ska höra vad pojkvännen säger...ja, så var det med det tänker jag. Men varför be mig packa sadeln???
En uppryckning hade känts rätt bra faktiskt! Eller vad tycker ni?:bump:
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

Det måste ske en uppryckning..

Men som sagt det behövs oftats i både inom säljare och köpare.. Tycker bara att det är synd att det inte är bättre status på hästvärlden. :(
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

Det måste ske en uppryckning..

Men som sagt det behövs oftats i både inom säljare och köpare.. Tycker bara att det är synd att det inte är bättre status på hästvärlden. :(

Håller med dig. Tyvärr är det ju svårt att förändra andra, man får försöka fortsätta vara seriös och trevlig, men jag är väldigt misstänksam mot folk nu när det ringer eller mailar, hoppas bara att det inte märks för mycket! Fast med den ev köparen jag har nu, har jag varit ärlig och sagt som det är-det var då hon satte in handpenning:)
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

Nu är du helt ute och cyklar.

Konsumentköplagen är INTE dispositiv. Oavsett vad man skriver i kontrakt står konsumentköplagen över detta. Du kan inte avtala dig till ett sämre skydd än konsumentköplagen ger, om det är en affär mellan näringsidkare och privatperson. Aldrig.

Det är inte vad min och X (köparens advokat) kom fram till då jag sålde en häst som de ansåg hade dolda fel och ville ha återköp enligt konsumentlagen. Jag skrev i mitt kontrakt att hästen säljes i befintligt skick. Och att genom att skriva på var man utan rätt att kräva återköp.

Jag föreslår att du sätter dig in i detta innan du ger tvärsäkra svar på ett öppet forum, det kan få rätt tråkiga konsekvenser om någon tror på felaktigheterna.

Jag kan enbart ta av mina egna erfarenheter inte av dina eller någon annans.

Har varit med om betydligt fler privatpersoner som ljuger och bedrar än seriösa näringsidkare. Senast i dagarna fick jag åter bevis för detta.

Bra de då men jag anser att det finns fler häst skojare än seriösa. Folk som köper "odugliga" hästar från alla möjliga länder göder och rider till dom lite och säljer dom "dyrt" och har inte en aning om vad som hänt hästen tidigare eller veterinära fel/problem.
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

Men är du verkligen näringdikare och sålde som näringsindkare till privatperson?
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

Men är du verkligen näringdikare och sålde som näringsindkare till privatperson?

Det tror jag i alla fall jag skrev ett kvitto och kontrakt som köpare skrev på. Allt annat sköttes av min advokat. Ägaren till hästen på travsport stod som person och inte med ett företags namn.

P.S. Jag har F-skatt sedel och deklarerar som småföretagare. Har dock inte koll på om det gör mig till näringsidkare eller inte. Jag säljer foder i vanliga fall inte hästar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 702
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 275
Senast: tara
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 551
Senast: cirkus
·
Gnägg Sålde min häst som jag haft i 12,5 år i vintras. Han hade stått på ridskolan ett tag där jag tyckte de va inne alldeles för mycket och...
Svar
3
· Visningar
1 577
Senast: Minimys86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp